• Anonym (..)

Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?

Min pojkvän är ett ensamkommande flyktingbarn. Han har aldrig fått gratis körkort, aktiviteter mm. Det enda han har gjort i sommar är att ha jobbat, på ett jobb han har hittat själv(inte genom kommunen/boendet). Dessutom bor han hos sina kompisar då kommunen inte hjälper dom ensamkommande med bostad. Min pojkvän har inte gått på mer bidrag än andra svenska ungdomar. Det enda han gör är att gå i skolan, och efter skolan jobba.

• Anonym (..)
    qkewnkqjwneqwe skrev 2017-08-18 17:56:29 följande:

Frågan är vem som är flugan, och vem som är bajset. Ni är båda äckliga men vem sökte sig till vem?

(Fy fan hur står du ut med dig själv? Din äckliga jävel).

Asså herregud vilken rasist? Varför får inte jag ha en pojkvän? Mitt fel att han är uppväxt i krig och fattigdom(han har inte fått busskort, gymkort, märkeskläder). Han har alltid jobbat och pluggar i Sverige samtidigt så han har alltid kunnat köpa det han vill själv.
  • Anonym (..)
    faren skrev 2017-08-18 23:25:23 följande:

Tror du det? På vilket språk kommunicera du med honom? Afganska? Har du rrdan lärt dig det! Eller kanske engeska? Få av de små ungdomarna, har inte gått den långa vägen, det är inte dem, som sverige tar emot, det ät dem som kommer från England och Tyskland. Sverige är ett generöst land, man hämtar dem med fkyg, eller buss.

Han är ensamkommande från Syrien. Han har gått i skolan men flydde pga krig.
  • Anonym (..)
    faren skrev 2017-08-19 00:30:20 följande:

Pratar din pojvän engeska? Då kanske han ær föttt i England?

Nej, han har gått i skolan i Syrien(man lär sig engelska där också).
  • Anonym (..)
    Anonym (Kokor) skrev 2017-08-19 01:11:51 följande:

Köpa? Jaså.. För vilka pengar?

Studiebidrag som alla som går i skolan får...
  • Anonym (..)
    Anonym (Kokor) skrev 2017-08-22 14:26:40 följande:

Haha ja och vart kommer studiebidrag ifrån? :D precis som alla andra BIDRAG de får så finansieras de av staten och alltså oss människor i landet. De har inga egna pengar så allt de köper är från bidrag från staten. Så när de köper alkohol, cigaretter, fina kläder etc är det alltid vi som betalar. Förutom de enstaka personer som får ett jobb, och då räknas inte de jobb där staten finansierar lönen eftersom det ytterligare bara är en kostnad för staten.

De ensamkommande jag känner får studiebidrag, går i skolan OCH jobbar för att tjäna mera pengar och lära sig språket snabbare. Min pojkvän har hittat sitt jobb på egen hand och får inte han köpa kläder för sin egna lön? Dessutom utan lönen hade han inte kunnat bo någonstans, för ingen lägenhet kostar under 1050 kr/månaden.
  • Anonym (..)
    Anonym (Kokor) skrev 2017-08-22 23:34:56 följande:

Som "du känner", okej men det räcker som en vettig källa? Senast jag hörde i medierna var att det är otroligt få av flyktingarna som fått jobb, arbetslösheten är stor.. Så tror vi får utgå ifrån riktiga källor än från "någon du känner".

De som har svårt att få jobb är inte de ensamkommande, de som varnar svårt att få jobb är alla vanliga flyktingar som kommer. Ensamkommande går i skolan och kommer snabbt ut i jobb.
Svar på tråden Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?