• faren

Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?

Nu är dettta INTE meat att vara rasistiskt på något sätt, men en fråga jag har, efterssom jag bor i en liten kommun somhar tagit emot väldigt många "barn" eller unga män. De verkar att bli behandlade som "gullepluttar"?

Det jag ser ofta här, är att det finns väldigt många "svenska" ungdomar på samma skola, som kanske inte alls har samma förmåner som dem?

Jag kan tänka mig ensamstående föräldrar med tonårsbarn, som kanske inte alltid har det så fett ekonomiskt. Där föräldrarn jobbar heltid, och gör så gott hen kan, för att deras ungdomar skall ha det lika bra som alla andra.

Men det har blivit en tydlig "klasskillnad" här!

De ensamkommande ungdomarna får långt flera förmåner, än de de svenska, varför?

"gratis körkort, företräde till praktikplatser, sommarjobb, gratis sommarkort, gratis, gratis, gratis!

De får städning på sina rum i deras boende, de får skjuts till sina "ordande" aktiviteter, och allt ombesörjar, vår lilla kommun!

Jag ser ofta svenska tonåringar här, som ser ut som att de har kommit i underläge!

Ingen i kommunen "gullar med dem"!

De har sina kläder, de kanske behöver gå till frissan?

De "nya" ungdomarna har jättefine kläder, märkessko, och se ut som att de alltid kommer direkt från frissan!

Har svenska småkommuner gett upp på sina egna lata, deprimerade bubkunder, Och vill de testa någonting nytt?

Eller vad fan handlar detta om? Fattar de de då inte vad som kommer att hända med dessa "nya"? Som får allt serverat på ett gulligull, guldfat?

Är det ett "statligt experiment"? Att byta yt dem vi redan har, mot nya?

Eller tjänar kommunerna fett på att ta hand om dem?

Min värsta farhåga är ju den att det pågår en utbyteshandel, med vårt lands största tabu: Vapenindustrin. Den svenska och en av de allra största i världen. Någonting man aldrig tar upp, vara det är val eller ej.

Jag tror att det kommer att blir krig snart, så vidare det inte är menat att "våra svenska ungdomar" skall knarka ner sig totalt, skita i skolan, och sitta 20 t. fram för datorn. Så de kan hålla sin käft, precis som vi som betalar skatt gör?

"Vi föräldrar" har ju alltid fått bidrag, till både det ena och andra. För att vi skall hålla käften?

Men vad händer nu, när "ensamstående" Anna med 2 tonåringar, ber om hjälp på soc? Hon blir nekat matpengar, eller hur?Kräks

• Svar på tråden Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?
  • faren

Finns ingen alls, som funderar över detta? Ni kan som sagt vara "anonyma" om ni vill?

• Anonym (..)

Min pojkvän är ett ensamkommande flyktingbarn. Han har aldrig fått gratis körkort, aktiviteter mm. Det enda han har gjort i sommar är att ha jobbat, på ett jobb han har hittat själv(inte genom kommunen/boendet). Dessutom bor han hos sina kompisar då kommunen inte hjälper dom ensamkommande med bostad. Min pojkvän har inte gått på mer bidrag än andra svenska ungdomar. Det enda han gör är att gå i skolan, och efter skolan jobba.

• Anonym (Polly)

Det mesta du skriver om förmåner stämmer faktiskt på de ensamkommande "barn" som gick/går på gymnasieskolor i min kommun. En del lär dock ha dragit vidare till storstäder sägs det. Gratis körkort har jag inte hört talas om, men gymkort, simkort, busskort, mobilabonnenmang var alldeles uppenbart gratis utdelade och märkeskläder och täta frisörbesök tydde inte på penningbrist. Inte pengar till cigarretter heller, för de röker som borstbindare Så visst är det åt hälsefyr, det håller jag med om. De visade sig inte särskilt intresserade av skolgång heller har jag förstått av egna barn, men det kanske man inte är om man i själva verket är uppåt 30 och allas ingen tonåring...

• Anonym (..)
    qkewnkqjwneqwe skrev 2017-08-18 17:56:29 följande:

Frågan är vem som är flugan, och vem som är bajset. Ni är båda äckliga men vem sökte sig till vem?

(Fy fan hur står du ut med dig själv? Din äckliga jävel).

Asså herregud vilken rasist? Varför får inte jag ha en pojkvän? Mitt fel att han är uppväxt i krig och fattigdom(han har inte fått busskort, gymkort, märkeskläder). Han har alltid jobbat och pluggar i Sverige samtidigt så han har alltid kunnat köpa det han vill själv.
  • Anonym (L))

Vilken kommun är det, TS?

• Anonym (Nej)

Min uppfattning är att det inte är så i kommunen där jag bor. Vill de har busskort Fr det köpa. Lägenhet stå i kö osv. Däremot får alla här som går i skolan gratis busskort som gäller dagtid fram till klockan 18. Så även de som läser SFI på bussavstånd. Kommer från en liten by

• faren
    Anonym (..) skrev 2017-08-18 18:27:44 följande:

Asså herregud vilken rasist? Varför får inte jag ha en pojkvän? Mitt fel att han är uppväxt i krig och fattigdom(han har inte fått busskort, gymkort, märkeskläder). Han har alltid jobbat och pluggar i Sverige samtidigt så han har alltid kunnat köpa det han vill själv.

Tror du det? På vilket språk kommunicera du med honom? Afganska? Har du rrdan lärt dig det! Eller kanske engeska? Få av de små ungdomarna, har inte gått den långa vägen, det är inte dem, som sverige tar emot, det ät dem som kommer från England och Tyskland. Sverige är ett generöst land, man hämtar dem med fkyg, eller buss.
  • Anonym (..)
    faren skrev 2017-08-18 23:25:23 följande:

Tror du det? På vilket språk kommunicera du med honom? Afganska? Har du rrdan lärt dig det! Eller kanske engeska? Få av de små ungdomarna, har inte gått den långa vägen, det är inte dem, som sverige tar emot, det ät dem som kommer från England och Tyskland. Sverige är ett generöst land, man hämtar dem med fkyg, eller buss.

Han är ensamkommande från Syrien. Han har gått i skolan men flydde pga krig.
  • faren
    Anonym (..) skrev 2017-08-18 18:27:44 följande:

Pratar din pojvän engeska? Då kanske han ær föttt i England?
  • Nimzay

Ja, de blir prioriterade före svenska ungdomar i skolor osv av vissa kommuner. Helt klart. Tyvärr. Gråter

Svar på tråden Prioriterer komuner de "ensamkommande unga männen"?