Dåligt kub?
Dalens skrev 2017-08-18 08:15:22 följande:
Hur känns det? Å vad tänker du? Träffsäkerheten är ju endast 75 %. Jag fick ett riktigt dåligt nipt test,en fick inge svar av nån anan. Som fått dåligt nipt. Jag vet inte vad jag ska göra å hur jag ska tänka.
NIPT är 99% säkert för trisomi 21, och lite mindre säkert för de andra avvikelserna, dvs det finns en liten chans att det är felvärde.
Som jag har lärt mig så vågar man därför inte lita på NIPT när det visar avvikelse utan rekommenderar invasiva prov (från moderkaka eller fostervatten).
Nu vet jag inte vilken avvikelse de har hittat hos dig men till exempel trisomi 13 och 18 är inte förenligt med liv (mer än max några veckor) så där är ett avbrytande av graviditeten en självklarhet tycker jag.
Trisomi 21 och avvikelser på könskromosomerna är svårare tycker jag.
Jag har precis gjort NIPT. Hade jag fått avvikelse så hade jag krävt invasivt prov för att bekräfta diagnos till 100%. Jag hade personligen avbrutit graviditeten om jag fått diagnosen bekräftad men det är ju upp till varje person/familj att bestämma själv.
Framför allt så tycker jag att du måste få stöd och info som är mer professionell än vad det här forumet kan erbjuda. Både typ kurator och jättenoggrann info om prognoser och alternativ för dig.
Stor kram!