• dreaminggirl

Ångestproblem

Jag har levt med ångest de senaste fem åren. Har ångest ungefär 2-3 dagar i veckan, vilket känns ganska mycket.

Min ångest är endast fysisk, jag vaknar och mår illa och sedan känns det som att jag ska kräkas hela dagen, känner fly-känslor, sorg, yrsel och mår ja helt enkelt piss dåligt!

Jag har ingen aning om varför jag har ångest. Mår bra annars och har ingen annan slags ångest. Äter SSRI och den tror jag hjälper så att jag inte faller in i nån depression, vilket jag lätt skulle gjort för att det är så hemskt att må dåligt 2-3 dagar i veckan.

Har i det dessa åren provat att gå till psykolog, kurator och provat kbt. Men det är inget som funkar.

Så det jag undrar är om någon har något tips till mig vad jag ska göra? Alla tips är välkomna för jag står helt still i detta nu, vill inte leva såhär men vet verkligen inte vad jag ska göra längre, inget hjälper ju.

Lite övrig info är att jag har ett heltidsjobb, sjukar mig rätt mkt pga ångesten förstås, men klarar ändå att jobba ganska mkt. Är gravid också, vilket inte påverkat ångesten varken bättre eller sämre.

JAG VILL HA ALLA ERA TIPS, HUR BLIR MAN AV MED FYSISK ÅNGEST MAN INTE VET VARFÖR MAN HAR?

• Svar på tråden Ångestproblem
  • dreaminggirl

Va skönt för dig!

Ska kolla upp den boken!

Men har du något specifikt som hjälpt dig? Någon vitamin?

Jag äter massa vitaminer, Men verkar inte hjälpa det heller..

Men ja, antingen är det obalans i min hjärna eller så har jag varit med om något hemskt som jag inte minns, som ger mig denna ångest..

• dreaminggirl

Jag har ingen aning om varför jag har ångest. Det känns inte ens som ångest. Bara ett starkt illamående.

Jag blir nyfiken på om du har något exempel, vad för problem har du fått insikt i?

Jag tycker det låter så knäppt att man ska leta efter problem å anledningar som man inte ens vet att man har..

Jag fick en stark illamåendeattack igår, satt i hela dagen, var nära att kräkas flera ggr. Var sängliggandes hela dagen. Har så svårt att förstå att det skulle vara ångest! Känns som en fysisk sjukdom!

Anonym (Ångest) skrev 2017-09-03 07:00:41 följande:

Jag tycker att den psykodynamiskaterapin har hjälpt mig förstå varför jag har ångest. Jag har fått insikt i de problem jag har och har kunnat jobba med dem och då har den värsta spy ångesten minskat. Det är och var en massa saker som inte fungerat för mig och jag hade inte förståelse för vad det var, men det yttrade sig i ångest. Ungefär så.

Social fobi har jag inte erfarenhet av. Jag inbillar mig att KBT är mer fokuserat på att acceptera ångesten och lära sig verktyg som avslappning osv. Vilket verkar hjälpa så att man kan träna sig ur vissa beteenden. Eller? Men jag tror att vi alla är olika och har olika problem som blir hjälpta av olika saker. Men kanske är den allmänna ångesten svårare att KBT:a bort? Eftersom den är just allmän. Men det kanske går att minska den med KBT?

Jag får ångest när jag mår dåligt fortfarande, det är mycket grejer som inte fungerar bra i mitt liv. Men inte så ofta spyångest utan mer en känsla av rastlöshet och oro i kroppen. Jag tror att när jag mår bättre kommer ångesten minska ytterligare. Så är det i alla fall nu. När jag mår bättre minskar ångest. Men jag har fått må riktigt dåligt och gå igenom en fruktansvärd period av jobbiga känslor för att må lite bättre ångestmässigt. Så det är lite som att ångesten kom av att jag gömde mig för en massa problem som jag inte ville eller ens kunde känna in.

Observera också att det tog lång tid innan jag hittade en psykolog som kunde hjälpa. Väldigt många psykologer är helt ärligt helt värdelösa.

• dreaminggirl

Puffar!!!

Jag har det bra, är lycklig osv. Har "trauman" i bakgrunden men känner ändå att jag har accepterat läget som det är, jag kan inte göra något åt det förflutna.

Sen tänker jag mycket på "vad är meningen med allt" osv. Men inte så att jag är omycllig eller nåt.

Jag har iförsig svårt att acceptera livets ekorrhjul. Fattar inte hur jag ska kunna jobba dag ut å dag in å sen komma hem å laga mat å sen samma sak dagen efrer igen. Så vill jah inte ha det!

MEN, vad är alternativet? Man måste ju!?

Och är det verkligen något som ska ge mig ett starkt fysiskt illamående???

• dreaminggirl
    Ser0tonin skrev 2017-09-27 08:16:58 följande:

Har du provat någon antihistamin mot illamåendet?

Jaa jag lever på tabletter känns det som????????
  • dreaminggirl
    Anonym (T) skrev 2017-09-27 10:50:13 följande:

För mig fungerade det väldigt bra att läsa på om ångest och hur det fungerar.

Varför slår hjärtat så hårt? Varför får jag tryck över bröstet? Varför skakar benen, varför svettas jag, varför blir synen helt dimmig. Din yrsel till exempel, beror på att kroppen skickar allt blod till dina stora muskler så du kan springa snabbare, sparka hårdare, hoppa högre etc.

Alla såna symptom har biologiska funktioner och när jag kunde lära mig att känna igen signalerna kunde jag känna mig tryggare. Då kunde den rationella delen av mig stå emot den biologiska och min panikångest blev mildare och mer sällsynt.

Kroppen reagerar ju irrationellt på dina problem. Dina problem kommer inte försvinna även om du lär dig kontrollera din ångest, men din ångest kommer definitivt inte lösa dina problem (som din reptilhjärna nu fått för sig).

Det kanske inte hjälper för dig, jag var rädd för själva symptomen vilket du inte verkar vara på samma sätt, och det är säkert därför kbt inte var bäst för dig. Men det kanske kan hjälpa lite :)

Men jag får inte sånna symptom, jag får ingen hjärtklappning eller yrsel eller sånt. Jag mår bara illa! Så när jag läser om ångest å varför den uppstår osv så är det ju inget som stämmer på mig ändå..
  • dreaminggirl
    Ser0tonin skrev 2017-09-27 20:30:19 följande:

Okej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du gjort någon somatisk undersökning för dina besvär?

Haha, alltså alla frågetecken var två symboler egentligen, bara så du vet ;)

Eh vad är somstisk undersökning? (Riktigt frågetecken)

Det var länge sen jag var hos läkaren nu, typ två år sen kanske, men har tagit prover å så och allt ser bra ut..
  • dreaminggirl
    Anonym (Go Ångest) skrev 2017-09-27 22:56:07 följande:

Vad gör du när du får ångest? Avbryter du ångestattackerna? Har du levt dig igenom en ångestattack? Ofta när man får ångest så jobbar man aktivt på att avbryta ångesten, genom att börja tänka på annat eller göra rörelser eller helt enkelt göra ngt annat.

Hur avbryter man ångestattacker? :)

Jag får inte klassiska ångestattacker utan jag får ett ihållande illamående, tex just nu mår jag illa och har gjort de senaste timmarna. Känns som att jag ska kräkas, men jag gör aldrig det (jag behöver väl inte kräkas heller). Har försökt lägga mig i ett mörkt rum och andas, det blir lite bättre tillfälligt, men så fort jag går upp mår jag lika illa igen. Har försökt lägga mig på spikmattan och samma där, mår nog lite bättre under tiden men så fort jag slutar så mår jag sådär blää igen.

Tog en illamåendetablett nu, får se om den hjälper något..

Rörelser som om man gör något annat...

Det var intressant...

Man lurar kroppen då alltså...

Inland, när jag inte har så starkt illamående, utan mest ett irriterande bakomliggande illamående, då hjälper det att göra andra saker för att glömma illamåendet. Tex måla eller pyssla med ngt.

Men om jag har starkare illamående så blir det bara värre av att göra annat, då klarar jag inte av yttre stimuli alls, utan måste ligga själv i sängen å bara andas (kan vara flera timmar)
  • dreaminggirl
    Ser0tonin skrev 2017-09-28 08:14:40 följande:

Somatik är motsatsen till psykiatri, alltså läran om kroppen och psykiatri är läran om själen :)

Du stod på antidepp, yes?

Vad för någon? Hur länge och vilken dos?

Sertralin 50 mg

Har aldrig provat nåt annat.

Äter lergigan och lergigan Comp som ångestdämpande
Svar på tråden Ångestproblem