• dreaminggirl

Ångestproblem

Jag har levt med ångest de senaste fem åren. Har ångest ungefär 2-3 dagar i veckan, vilket känns ganska mycket.

Min ångest är endast fysisk, jag vaknar och mår illa och sedan känns det som att jag ska kräkas hela dagen, känner fly-känslor, sorg, yrsel och mår ja helt enkelt piss dåligt!

Jag har ingen aning om varför jag har ångest. Mår bra annars och har ingen annan slags ångest. Äter SSRI och den tror jag hjälper så att jag inte faller in i nån depression, vilket jag lätt skulle gjort för att det är så hemskt att må dåligt 2-3 dagar i veckan.

Har i det dessa åren provat att gå till psykolog, kurator och provat kbt. Men det är inget som funkar.

Så det jag undrar är om någon har något tips till mig vad jag ska göra? Alla tips är välkomna för jag står helt still i detta nu, vill inte leva såhär men vet verkligen inte vad jag ska göra längre, inget hjälper ju.

Lite övrig info är att jag har ett heltidsjobb, sjukar mig rätt mkt pga ångesten förstås, men klarar ändå att jobba ganska mkt. Är gravid också, vilket inte påverkat ångesten varken bättre eller sämre.

JAG VILL HA ALLA ERA TIPS, HUR BLIR MAN AV MED FYSISK ÅNGEST MAN INTE VET VARFÖR MAN HAR?

• Svar på tråden Ångestproblem
  • Anonym (Fri från ångest)

Ångest beror nästan alltid på en obalans i signalsubstanserna i hjärnan. Hade också problem förut men har efter mycket tid och arbete blivit av med den med hjälp av kraftfulla kosttillskott och läst mig till information.
    Det finns en jättebra bok som heter "Kaos i kvinnohjärnan" som tar upp allt man behöver veta och även hur man råder bot på det. Mådde dåligt av och till i flera år innan jag ramlade över den boken och nu så mår jag bättre än på länge!

• dreaminggirl

Va skönt för dig!

Ska kolla upp den boken!

Men har du något specifikt som hjälpt dig? Någon vitamin?

Jag äter massa vitaminer, Men verkar inte hjälpa det heller..

Men ja, antingen är det obalans i min hjärna eller så har jag varit med om något hemskt som jag inte minns, som ger mig denna ångest..

• Anonym (Fri från ångest)
    dreaminggirl skrev 2017-08-17 20:41:44 följande:

Va skönt för dig!

Ska kolla upp den boken!

Men har du något specifikt som hjälpt dig? Någon vitamin?

Jag äter massa vitaminer, Men verkar inte hjälpa det heller..

Men ja, antingen är det obalans i min hjärna eller så har jag varit med om något hemskt som jag inte minns, som ger mig denna ångest..

Ja, det jag har ätit som kosttillskott är:

5htp
    Magnesium
    B-vitaminkomplex
    L-theanin

5htp bildar/fyller på serotonin i hjärnan och L-theanin hjälper en att skingra tankarna om man har svårt att sova/varva ned mm

Utöver det så tog jag hjälp av en homeopat som hjälpte mig att stärka upp kroppen inifrån och fylla på de näringsämnen som behövdes.
  • Anonym (Ångest)
    dreaminggirl skrev 2017-09-02 13:13:14 följande:

Inga fler tips?

Efter att ha träffat rätt psykolog och gått i terapi i snart 4 år så har mina besvär minskat. Tog mig dock 10 år att hitta rätt psykolog. Har gått till flera innan som ej kunnat hjälpa mig, en del har mer skadat.

liksom du blir jag illamående fast spyr och blir sängliggande med världens DÖDSångest. Efter typ 3 dagar går det över och så mår jag bra igen.

Annars hjälper medicinsk yoga och yin yoga mig att kontrollera ångesten när den kommer. Typ andas och försöka slappna av i all panik i kroppen. Massage kan också hindra anfall. Lugna promenader ute hjälper också.

Mödravården har psykolog gratis om du är gravid, men kanske passar det inte dig.

Tog mig 10 år att fatta att det var ångest så du har ju i alla fall kommit en bit på vägen.
  • Anonym (Ångest)
    dreaminggirl skrev 2017-09-02 13:13:14 följande:

Inga fler tips?

Kan lägga till att psykodynamisk terapi hjälpt mig. Tycker KBT är värdelöst.
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-02 15:32:12 följande:
    Kan lägga till att psykodynamisk terapi hjälpt mig. Tycker KBT är värdelöst.
    Hej,
    Förlåt TS om jag lånar din tråd. Jag lider av GAD, hur tyckte du att psykodynamisk terapi är bättre? Jag har gått i KBT för social fobi och jag tyckte det hjälpte. Inget har hjälpt mot GAD, det som jag har mest problem med. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (GAD) skrev 2017-09-02 20:10:21 följande:

Hej,

Förlåt TS om jag lånar din tråd. Jag lider av GAD, hur tyckte du att psykodynamisk terapi är bättre? Jag har gått i KBT för social fobi och jag tyckte det hjälpte. Inget har hjälpt mot GAD, det som jag har mest problem med. 

Jag tycker att den psykodynamiskaterapin har hjälpt mig förstå varför jag har ångest. Jag har fått insikt i de problem jag har och har kunnat jobba med dem och då har den värsta spy ångesten minskat. Det är och var en massa saker som inte fungerat för mig och jag hade inte förståelse för vad det var, men det yttrade sig i ångest. Ungefär så.

Social fobi har jag inte erfarenhet av. Jag inbillar mig att KBT är mer fokuserat på att acceptera ångesten och lära sig verktyg som avslappning osv. Vilket verkar hjälpa så att man kan träna sig ur vissa beteenden. Eller? Men jag tror att vi alla är olika och har olika problem som blir hjälpta av olika saker. Men kanske är den allmänna ångesten svårare att KBT:a bort? Eftersom den är just allmän. Men det kanske går att minska den med KBT?

Jag får ångest när jag mår dåligt fortfarande, det är mycket grejer som inte fungerar bra i mitt liv. Men inte så ofta spyångest utan mer en känsla av rastlöshet och oro i kroppen. Jag tror att när jag mår bättre kommer ångesten minska ytterligare. Så är det i alla fall nu. När jag mår bättre minskar ångest. Men jag har fått må riktigt dåligt och gå igenom en fruktansvärd period av jobbiga känslor för att må lite bättre ångestmässigt. Så det är lite som att ångesten kom av att jag gömde mig för en massa problem som jag inte ville eller ens kunde känna in.

Observera också att det tog lång tid innan jag hittade en psykolog som kunde hjälpa. Väldigt många psykologer är helt ärligt helt värdelösa.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-09-03 07:00:41 följande:

Jag tycker att den psykodynamiskaterapin har hjälpt mig förstå varför jag har ångest. Jag har fått insikt i de problem jag har och har kunnat jobba med dem och då har den värsta spy ångesten minskat. Det är och var en massa saker som inte fungerat för mig och jag hade inte förståelse för vad det var, men det yttrade sig i ångest. Ungefär så.

Social fobi har jag inte erfarenhet av. Jag inbillar mig att KBT är mer fokuserat på att acceptera ångesten och lära sig verktyg som avslappning osv. Vilket verkar hjälpa så att man kan träna sig ur vissa beteenden. Eller? Men jag tror att vi alla är olika och har olika problem som blir hjälpta av olika saker. Men kanske är den allmänna ångesten svårare att KBT:a bort? Eftersom den är just allmän. Men det kanske går att minska den med KBT?

Jag får ångest när jag mår dåligt fortfarande, det är mycket grejer som inte fungerar bra i mitt liv. Men inte så ofta spyångest utan mer en känsla av rastlöshet och oro i kroppen. Jag tror att när jag mår bättre kommer ångesten minska ytterligare. Så är det i alla fall nu. När jag mår bättre minskar ångest. Men jag har fått må riktigt dåligt och gå igenom en fruktansvärd period av jobbiga känslor för att må lite bättre ångestmässigt. Så det är lite som att ångesten kom av att jag gömde mig för en massa problem som jag inte ville eller ens kunde känna in.

Observera också att det tog lång tid innan jag hittade en psykolog som kunde hjälpa. Väldigt många psykologer är helt ärligt helt värdelösa.

Tillägg, men nu ibland funderar jag på om jag borde gå i KBT för vissa grejer är så svåra att ändra på och jag undrar om det då inte hade varit lättare att ha en terapeut som säger till en vad jag ska göra och tjatar i högre utsträckning.

Fast å andra sidan har jag oerhört svårt för när någon säger till mig vad jag ska göra pga min bakgrund och jag upplever att alla insikter jag fått och förändringar jag gjort har blivit varaktiga av den psykodynamiskaterapin. Så kanske är jag inte redo eller kan förändra vissa grejer ännu.
  • dreaminggirl

Jag har ingen aning om varför jag har ångest. Det känns inte ens som ångest. Bara ett starkt illamående.

Jag blir nyfiken på om du har något exempel, vad för problem har du fått insikt i?

Jag tycker det låter så knäppt att man ska leta efter problem å anledningar som man inte ens vet att man har..

Jag fick en stark illamåendeattack igår, satt i hela dagen, var nära att kräkas flera ggr. Var sängliggandes hela dagen. Har så svårt att förstå att det skulle vara ångest! Känns som en fysisk sjukdom!

Anonym (Ångest) skrev 2017-09-03 07:00:41 följande:

Svar på tråden Ångestproblem