• Donati

Sambo vill flytta

Hej!

Jag har hamnat i en sjuk sits..

Jag och min sambo har haft det bra senaste månaderna.. men ba någon dag sen kom han med att han vill flytta, vi alla.

Och det är inte snack om en timme här i från utan 10 med bil.

Jag vill inte. Jag vill inte rycka mina barn från deras trygghet bara för att han fått någon livs kris.

Min äldsta tjej var precis börjat förskoleklassen något som redan är nytt och pirrigt för henne då hon är blyg.

Men han har bestämt sig, ledsen för att jag inte kan stötta han i det o följa med.

Jag är helt krossad av smärta. Att han ät villig att splittra en familj för sitt eget bästa.

Jag behöver råd!

För mig är detta ett slut hur mycket jag en älska han går mina barn o deras trygghet först.

Vad är mitt nästa steg? Han tror att vi kan ha delad vårdnad med en sån lång avstånd och utsätta våra barn för dom resorna. Jag ser det som helt omöjligt.

Vet verkligen inte ens vart jag ska ta vägen..

• Svar på tråden Sambo vill flytta
  • Fiona M

Vad lägger han fram för alternativ för flytten?
    Och... att ni båda direkt pratar delad vårdnad som att slutet är spikat tyder ju på att ni haft ganska stora problem innan, har ni testat familjerådgivning så ni kanske kan gå dit igen?
    Även om ni inte kan fortsätta tillsammans kanske ni kan få hjälp att göra uppbrottet enklare?

• Fiona M

Vad gäller delad vårdnad blir det ju svårt med vv då äldsta snart börjar skolan och då måste gå i en skola. Hur tänker han där, vill han ha boendet eller tänker han sig att bara träffa dem varannan helg?

• Donati

Vi har haft det kämpigt men inte pgd av mig om vi säger det så.. utan andra saker som hänt. Vi har levt tillsammans i snart 10 år.. så saker ha hänt men då handla det om att man gått in i väggen..jobbiga situationer men inge otrohet.

Hans anledning är att han inte trivs, att han har inget här som få han att vilja bo kvar. Att det inte finns tillräckligt med saker att göra här.

Han har sin familj där uppe, hans föräldrar syskon mm. Och jag tror att det kan vara därför men han säger det inte rakt ut. Utan säger massa andra saker.

• Valkyria75

Men är det bara pga att äldsta precis börjat förskoleklass som du inte vill flytta?

För i så fall tycker jag du ska tänka om. Barn är väldigt flexibla och deras hem är där föräldrarna finns. Om något så är det perfekt tid att flytta nu. När barnen är äldre kan det vara svårare. Så om ni kan få ett bättre liv någon annanstans så tycker jag helt klart att du ska satsa på det!

• Ellie

Du anger hennes trygghet i förskoleklassen som skäl att inte flytta. Har du fler skäl? Annars är hennes trygghet i att fortsätta bo med både mamma och pappa viktigare. Hur är det i övrigt på nya stället för barn? Storstad? Lantgård? Nära till fler släktingar? Var finns fin familj? Var kan du få jobb?

• Donati

Jag har hela min familj här. Som alltid har ställt upp med allt, barnvakt, hämtat upp barnen från dagis när det har kört i hop sig.

Det är en stor stad det gäller vi bor på nornal stor stad som har allt en stor stad har utan att behöva åka med bil långa sträckor.

Jag tänker inte tänka om. För det sättet han ha slängt ut sig allt det va liksom inte en fråga utan jag ska flytta det är bestämt ska du med?

Jag mena vi båda har inte kommit överns jag vet inte vad som finns där eller ej och då menar jag möjligheter.

Jag mena att man kan ta en sista minuten när som, är inte rätt anledningar för mig. Som det är för han.

Jag tänker på barnens uppväxt framtid trygghet.

Hade han sagt jobb mässigt, bättre skola något som gynnar hela familjen inte ba oj vi kan ta en sista minuten samma dag. Hade jag kunnat tänkt på det.

Men det är inte det.

Det är tråkigt här, flygplats finns men inte så bra som där. Kan göra mer där. Nöjen intressera mig inte.

Allt han nämne finns bara man ta tiden till sig.

Men det är inte det. Det är familjen hans.

Jag förstår det. Men vi är en familj med. Eller?

• nevermind

Större stad har sina fördelar. Barnen kommer inte alltid vara små. Den större staden kanske är bättre när de är tonårigar?

Jag är uppvuxen på landet. Här i en storstad kan jag vara behovsanställd på heltid eftersom det finns så förbannat mycket jobb. En sån frihet! Kan dessutom flyga utomlands lätt.
    Syrran flyttade också hit. Hon har sportat hela sitt liv, de där "vanliga" grejerna som fotboll och innebandy. Finns inte så mycket annat. Så flyttar hon till storstan, börjar med en sport som inte ens finns på vår hemort, och har nu ett SM-silver. Det du!

Däremot håller jag med dig om att det inte är okej så som din man la fram det!

• Jamesdio

Ja, det verkar ju komma plötsligt, impulsivt och ogenomtänkt. Åtminstone verkar han inte ha delat med sig av att han har tänkt på detta som en möjlighet. Eller så är det hans sätt att säga att han vill skiljas för att han vet att du inte skulle följa med?

Ni måste ju diskutera igenom varför han vill flytta, vad du vill, vilka alternativ det finns och vilka för och nackdelar det blir för barnen. Har ni jobb båda två där ni bor nu? Finns det jobb dit han vill flytta? Boende? Hur har han tänkt behålla kontakten med barnen om ni inte flyttar med? Osv.

• Valkyria75
    Donati skrev 2017-08-16 07:46:36 följande:

Jag har hela min familj här. Som alltid har ställt upp med allt, barnvakt, hämtat upp barnen från dagis när det har kört i hop sig.

Det är en stor stad det gäller vi bor på nornal stor stad som har allt en stor stad har utan att behöva åka med bil långa sträckor.

Jag tänker inte tänka om. För det sättet han ha slängt ut sig allt det va liksom inte en fråga utan jag ska flytta det är bestämt ska du med?

Jag mena vi båda har inte kommit överns jag vet inte vad som finns där eller ej och då menar jag möjligheter.

Jag mena att man kan ta en sista minuten när som, är inte rätt anledningar för mig. Som det är för han.

Jag tänker på barnens uppväxt framtid trygghet.

Hade han sagt jobb mässigt, bättre skola något som gynnar hela familjen inte ba oj vi kan ta en sista minuten samma dag. Hade jag kunnat tänkt på det.

Men det är inte det.

Det är tråkigt här, flygplats finns men inte så bra som där. Kan göra mer där. Nöjen intressera mig inte.

Allt han nämne finns bara man ta tiden till sig.

Men det är inte det. Det är familjen hans.

Jag förstår det. Men vi är en familj med. Eller?

Då låter det som att det inte alls är pga barnen som du inte vill flytta. Utan massa annat. Det verkar dessutom som att det finns en del oupprätt mellan er och att du kanske inte riktigt vill hålla fast vid den här relationen. Kanske är detta en bra möjlighet till t uppbrott då.
  • nevermind
    Jamesdio skrev 2017-08-16 15:43:18 följande:

Ja, det verkar ju komma plötsligt, impulsivt och ogenomtänkt. Åtminstone verkar han inte ha delat med sig av att han har tänkt på detta som en möjlighet. Eller så är det hans sätt att säga att han vill skiljas för att han vet att du inte skulle följa med?

Ni måste ju diskutera igenom varför han vill flytta, vad du vill, vilka alternativ det finns och vilka för och nackdelar det blir för barnen. Har ni jobb båda två där ni bor nu? Finns det jobb dit han vill flytta? Boende? Hur har han tänkt behålla kontakten med barnen om ni inte flyttar med? Osv.

Allra värst är det ju om han planerat att TS faktiskt följer med sen skiljer dom sig. Då kan hon aldrig flytta tillbaka.
  • Nicco123

Hur ofta är ni där och hälsar på? Jag har tänkt flera gånger att sånnahär relationer där den ena har flyttar långt bort skulle må bra av att man åker dit och hälsar på rätt ofta och länge, alla måste ju inte alltid åka såklart!

Jag vet i alla fall att jag definitivt hade velat att det var en ganska vanlig helggrej för min familj om jag hade flyttat... din man kanske skulle komma på lite andra tankar då?

• bebis2018

Han saknar kanske sin familj och sina vänner. .. Och du har ju närma till allt ditt nu så klart att du vill bo kvar! Barn vänjer sig och skaffar nya vänner snabbt!

• Brumma

Gemensam vårdnad kan ni absolut ha, det har inget med umgänget att göra utan att man gemensamt fattarviktiga beslut gällande barnen. Han blir inte av med vårdnaden för att han väljer att flytta 10timmar bort.

10 timmar är alldeles för långt för växelvis boende. Om det blir en tvist har du störst möjlighet att få boendet eftersom barnens trygghet gällande skola, vänner och släkt väger högt. Det är dock självklart inget som är skrivet i sten.

Har ni ekonomisk möjlighet att köpa ett semesterboende där hans familj bor ? Och faktiskt planera in mkt tid där? Hade det varit ett alternativ?

Svar på tråden Sambo vill flytta