Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
Det känns allt annat än etisk rätt när man sitter med ett litet litet barn i famnen och bara väntar på att hjärtat ska sluta slå. Jag gör mig jobb och jag får ofta höra att jag gör det bra och är ett gott stöd åt kvinnan i dessa situationer. Och jag älskar mitt jobb hur konstigt det än låter. Men just när de visar så tydliga livstecken..det är svårt att se som etiskt rätt.
Därför kan jag se en något lägre gräns som positiv. Detta handlar om fullt livsdugliga foster som blivit beviljade av "sociala skäl" och inte svårt sjuka och skadade foster utan framtid.
Vi har idag en lagstiftning som förbjuder abort om det kan antas att fostret är livsdugligt. Borde då inte varje abort där ett livsdugligt foster föds följas av en Lex Maria anmälan (då någon har gjort en felaktig bedömning)? Det låter som att du jobbar inom vården och har varit med då foster efter en abort har visat livstecken. Har du vid dessa tillfällen gjort Lex Maria anmälningar? Om inte, varför? Är det inte extremt viktigt att Inspektionen för vård och omsorg men även socialstyrelsen får kännedom om den typen av händelser?
Hur ser du på en lägre abortgräns? Ska den även gälla svårt sjuka/missbildade foster och även gälla när en fortsatt graviditet kan leda till allvarliga risker för moderns liv?