Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

AbbyTheTabby skrev 2017-08-15 23:13:28 följande:
    Abort är obehagligt, det är blodigt och smärtsamt (kanske i synnerhet för den som aborteras, i alla fall om det är en sen abort) och det är  verkligen inte vackert. Kanske bra för alla er som är "100% för abort" att ni inser det...
    Trevlig du är då. 
    Vad är vitsen med att sitta och dumförklara folk som är för aborter? Bara för att någon är för abort så betyder de inte att de saknar kunskaper om hur en abort går till, och där med även saknar kunskaper om att det kan vara vidrigt med aborter.

Jag har själv gjort abort i vecka 7, och det var en medicinsk abort. Den medicinska aborten är kliniskt framkallad missfall genom abortpiller och sedan vagiatorer som skapar krystvärkar. NEJ det var inte vackert det heller även om man inte såg så mycket av embryot i sig. Dock så skall man ha i minnet att kliniskt sett så går gränsen mellan embryot och foster går mellan v8-9.

Jag själv är för abort, dock så är jag helt emot att man får lov att göra så sena aborter som i vecka 21+. Då det kan lätt gå över tiden, innan man får svar, så att det blir ett livsdugligt foster som kan leva utanför livmodern.

Jag anser att den högsta tillåtna gränsen skall vara v18 senast och då med socialstyrelsen tillåtelse.
    Aborter vecka 18 -21 skall endast få ske om kvinnans liv är i direkt fara och det skall fastställas att det är dödlig utgång för kvinnan att fortsätta att vara gravid, av två läkare som är oberoende av varandra och inte få ha kontakt med varandra som skall ha kommit fram till samma slutsats.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    ninjamamman skrev 2017-08-16 00:54:37 följande:
    Kort svar då jag jobbar.
    Som du säkert vet så har det vid ett flertal tillfällen kommit "larm" från vården om att foster abortera så sent att de lever i timmar efteråt. Men detta tystas ner. Det märker man inte minst här där väldigt många förnekar att detta sker. Du skriver själv att de längst gångna aborterna endast är av sjuka foster. Detta stämmer ej. Frustrerande att läsa för oss som jobbar och ser detta.
    Att feldaterade foster aborterna tystas även ner av våra chefer samt läkare på avdelningen. Det är inget man pratar högt om.
    Kanske dags för någon inom sjukvården att skaffa modet och bli en visselblåsare?

• EnAnonumius
    zdudmwml skrev 2017-08-16 06:27:04 följande:
    Man kan inte börja med att justera tiderna nedåt utan måste börja med att se över rutinerna så att all provtagning är färdigt senast v20.

En släkting är bärare av en ärftlig dödlig sjukdom som är förknippad med mycket lidande. De fick barn förra året och när alla prover var klara var hon i v21. barnet friskt men hade det varit sjukt kunde hon ha blivit en av alla dessa där aborten drar ut på tiden.

Så att justera tidsgränserna neråt är bara grymt så länge som mödravården funkar så uselt som den gör.
    Då är det ju bättre att mödravården/sjukvården bättra sig och tar proverna tidigare, så slipper det att bli sådan här hiskliga fall där man får aborter som liknar mer barnmord än abort.

• EnAnonumius
    bra03 skrev 2017-08-16 10:03:49 följande:
    Och jag har genomgått flertalet aborter så jag vet vad jag pratat om
    Du har inte funderat på att sterilisera dig?
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2017-08-19 09:27:14 följande:
    "SD vill förpassa oss kvinnor till 40-talet"

www.aftonbladet.se/debatt/a/WrLpG/sd-vill-for...
    Alltså man kan ju tycka vad man vill om SD åsikter i abort frågan. Det säger jag absolut inget om. Tvärt om ALLA partier skall granskas och ifrågasättas oavsett vilket parti det handlar om och vilka frågor det handlar om.
    Med det sagt.

Hur direkt korkat är de inte att krydda på med att hävda att de är abortmotståndare? Bara för att SD vill ha en sänkning av gränsen för fri abort, gör dem knappast till abortmotståndare per se. Abortmotståndarna är folk som vill förbjuda abort helt och det vill inte SD. Det missar den socialdemokratiska åsiktsmaskinen helt i sin artikel, att det är en signifikant skillnad på att var emot abort och sänka gränserna för abort.

Vill man ha bort ett parti man inte tycker om, och anser att det partiet har obekväma åsikter så är det bara klädsamt att hon låter bli att skjuta sig själv i foten samtidigt.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2017-08-19 12:31:32 följande:

SD driver inte bara frågan om att man kraftigt vill reducera kvinnors rätt att själv ta beslut om en abort,  SD driver också på för att vårdpersonal ska ha laglig rätt, att baserat på religiös övertygelse,  kunna vägra att utföra arbetsuppgifter. Exempelvis ska en kristen sjuksköterska ha rätt att vägra att utföra en abort och en muslimsk  skolsköterska ska kunna vägra att hjälpa unga tjejer med val av preventivmedel.  Jag tycker att detta är exempel på skamliga politiska förslag och anser att det är tydligt att bägge dessa SD förslag är del av sverigedemokraternas moralkonservativa politik. 

Du försöker att byta ämne ser jag. Kan man inte bemöta vad som verkligen ifrågasätts så skall man byta ämne i stället.

Jag ifrågasatte mig sossedamen som hävdade att SD var abortmotståndare. det är en otrolig signifikant skillnad att var "emot abort (abortmotståndare)" och reducera fri abort. 

Jag har läst deras partiprogram.
    Och efter att jag läste deras partiprogram så har jag avfärdat SD som potentiellt parti att rösta på.
    Så med det sagt.

De vill ha som i övrige EU fri abort till vecka tolv.
    Jag skall saxa ur SD egna partiprogram om just abort.
    https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/ :

"Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."
    (Slut citat)

Var i detta utlåtande kan den sossedamen i Aftonblaskan utläsa att SD är abortmotståndare?  Att de är för _reducering_ av abort ja, de står i klartext, inget som man kan missa Dock så är det en annan fråga isig.
    En egen fråga att diskutera och har inget samröre med det jag ifrågasatte sossedamen om i hennes artikeln. Minns sossedamen påstod att SD var abortmotståndare.Vilket är fortfarande en direkt osanning hon far med.

Som sagt skall man försöka misskreditera ett parti bara för att man inte gillar deras politik, så behöver man inte skjuta sig själv i foten och fara med direkta osanningar om partiet. Eller sossedamens mål är att kanske framställa socialdemokraterna som en bunt lögnhalsar och inte dra sig för att använda osanningar när de skall svartmåla andra partier som de inte gillar?

Tillsvidare så hoppas jag att folk i allmänhet, är tillräckligt intelligenta och kan förstå att det är en stor signifikant skillnad mellan "begränsa abort" och "emot abort". 

Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?