KillBill skrev 2017-08-15 19:19:46 följande:
Diskussionen på aktuellt i går kväll handlade om foster där aborter hade påbörjats under v 21 men dragit ut på tiden så att man gått in i vecka 22. Jag utgår från att den läkare som berättade om detta visste vad hon talade om.
Socialstyrelsen lämnar i huvudsak tillstånd till abort efter vecka 21 om fostret är missbildat och inte bedöms som livsdugligt. Är du emot den typen av aborter?
Emot? Jag är inte emot abort över huvud taget. Det enda jag säger är att det är svårt för allmänheten att förstå hur det faktiskt går till. Den där magiska gränsen 21+6 är en graviditetslängd som inte alltid stämmer. Och självklart kan en läkare inte vara säker på det heller, hur mycket du än vill tro det. Som sagt, det är svårt att få korrekt datering så sent i graviditeten. Det blir fel. Och foster lever när de kommer ut. Vissa klart äldre än vad som står i journalen och i ansökan till socialstyrelsen.
Det känns allt annat än etisk rätt när man sitter med ett litet litet barn i famnen och bara väntar på att hjärtat ska sluta slå. Jag gör mig jobb och jag får ofta höra att jag gör det bra och är ett gott stöd åt kvinnan i dessa situationer. Och jag älskar mitt jobb hur konstigt det än låter. Men just när de visar så tydliga livstecken..det är svårt att se som etiskt rätt.
Därför kan jag se en något lägre gräns som positiv. Detta handlar om fullt livsdugliga foster som blivit beviljade av "sociala skäl" och inte svårt sjuka och skadade foster utan framtid.