Inlägg från: ninjamamman |Visa alla inlägg
  • ninjamamman

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

KillBill skrev 2017-08-15 17:36:37 följande:

Om du googlar så kommer du finna att det är Socialstyrelsens praxis sedan 2014/2015.

Att socialstyrelsen inte godkänner aborter som inte är avslutade innan vecka 21+6 nämndes också i gårdagens aktuellt.

Här framgår att abort efter vecka 21 bara godkänns när det är risk för moderns liv.

www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/fakta-det-har-galler-for-abort-i-sverige

Att sjukvården inte alltid följer socialstyrelsens beslut är ett problem. Sker aborten efter vecka 21+6, utan tillstånd, så kan det handla om ett lagbrott och det bör då polisanmälas.

Och hur menar du att det ska gå till? Det är inget nytt att det är svårt att datera foster efter v 20. Och många som gör de allra senaste aborterna har inte upptäckt att de varit gravida innan. Att det blir fel på dagar eller till och med ngn vecka är inget konstigt. Men det är bara vi som tar hand om fostrena efteråt som med säkerhet kan säga att en del är längre gångna än v 21+6. Foster i den veckan gör inte ljud ifrån sig, gapar och sprattlar med benen. Bara för att Socialstyrelsens gräns går vid 21+6 betyder det inte att det är så det går till i verkligheten. Och såhär kommer det såklart fortsätta vara. De är inte många men de finns. Och de kommer fortsätta finnas så länge vi har en så pass hög gräns som 21+6.
  • ninjamamman
    KillBill skrev 2017-08-15 19:19:46 följande:

Diskussionen på aktuellt i går kväll handlade om foster där aborter hade påbörjats under v 21 men dragit ut på tiden så att man gått in i vecka 22. Jag utgår från att den läkare som berättade om detta visste vad hon talade om.

Socialstyrelsen lämnar i huvudsak tillstånd till abort efter vecka 21 om fostret är missbildat och inte bedöms som livsdugligt. Är du emot den typen av aborter?

Emot? Jag är inte emot abort över huvud taget. Det enda jag säger är att det är svårt för allmänheten att förstå hur det faktiskt går till. Den där magiska gränsen 21+6 är en graviditetslängd som inte alltid stämmer. Och självklart kan en läkare inte vara säker på det heller, hur mycket du än vill tro det. Som sagt, det är svårt att få korrekt datering så sent i graviditeten. Det blir fel. Och foster lever när de kommer ut. Vissa klart äldre än vad som står i journalen och i ansökan till socialstyrelsen.

Det känns allt annat än etisk rätt när man sitter med ett litet litet barn i famnen och bara väntar på att hjärtat ska sluta slå. Jag gör mig jobb och jag får ofta höra att jag gör det bra och är ett gott stöd åt kvinnan i dessa situationer. Och jag älskar mitt jobb hur konstigt det än låter. Men just när de visar så tydliga livstecken..det är svårt att se som etiskt rätt.

Därför kan jag se en något lägre gräns som positiv. Detta handlar om fullt livsdugliga foster som blivit beviljade av "sociala skäl" och inte svårt sjuka och skadade foster utan framtid.
  • ninjamamman
    KillBill skrev 2017-08-15 22:35:42 följande:

Jo så är det när det gäller riktigt sena aborter. Socialstyrelsen blir mer restriktiv med att tillåta aborter ju närmare vecka 22 man kommer och mot slutet så tillåts bara aborter när fostret är skadat och inte bedöms vara livsdugligt.

Helt felaktigt.
  • ninjamamman
    KillBill skrev 2017-08-15 20:28:07 följande:

Vi har idag en lagstiftning som förbjuder abort om det kan antas att fostret är livsdugligt. Borde då inte varje abort där ett livsdugligt foster föds följas av en Lex Maria anmälan (då någon har gjort en felaktig bedömning)? Det låter som att du jobbar inom vården och har varit med då foster efter en abort har visat livstecken. Har du vid dessa tillfällen gjort Lex Maria anmälningar? Om inte, varför? Är det inte extremt viktigt att Inspektionen för vård och omsorg men även socialstyrelsen får kännedom om den typen av händelser?

Hur ser du på en lägre abortgräns? Ska den även gälla svårt sjuka/missbildade foster och även gälla när en fortsatt graviditet kan leda till allvarliga risker för moderns liv?

Kort svar då jag jobbar.

Som du säkert vet så har det vid ett flertal tillfällen kommit "larm" från vården om att foster abortera så sent att de lever i timmar efteråt. Men detta tystas ner. Det märker man inte minst här där väldigt många förnekar att detta sker. Du skriver själv att de längst gångna aborterna endast är av sjuka foster. Detta stämmer ej. Frustrerande att läsa för oss som jobbar och ser detta.

Att feldaterade foster aborterna tystas även ner av våra chefer samt läkare på avdelningen. Det är inget man pratar högt om.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?