Inlägg från: Anonym (Lo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lo)

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

Nej. Håller med, det är inte etiskt. Men jag undrar ändå hur vanligt det är med så sena aborter då de går över gränsen? Och i vilka fall gör man i så fall SÅ sena aborter? Är det inte oftast om det i sent skede upptäckts skada på barnet så att det ändå inte skulle överleva?

• Anonym (Lo)
    Anonym (a) skrev 2017-08-14 23:08:00 följande:

Jag tycker det skulle kunna vara ok, MEN jag tycker då att man skall ändra abortlagen så att alla kvinnor som tex gör abort i v 22 vet om att man kommer att aktivt försöka rädda barnet. Man har då dock självklart rätt att adoptera bort barnet om man av olika skäl inte kan behålla det.

På så vis blir det "abort med garanterat dött foster" fram till och med v 21.

Från v 22 blir det "abort med försök att rädda barnet".

Jag kan inte säga helt säkert om jag verkligen tycker det är en bra idé eftersom jag inte har fakta om hur mycket men för livet de barn får som mot all förmodan överlever från v 22.

Jag kan även tänka mig att en del av de barn som skulle räddas skulle må mycket dåligt av vetskapen att de blivit aborterade, och ev att de får dras med livslånga funktionsnedsättningar när de skulle kunnat vara helt friska om de fått stanna några veckor till i livmodern. Vissa andra kanske skulle vara tacksamma för att de fick en chans till livet, men totalt sett tror jag man skapar mer olycka än lycka.

Det kan väl verkligen inte vara etiskt försvarbart. För barnet! "vi aborterar dig men sen försöker vi rädda livet på dig".

Enligt läkaren från Malmö är det inte möjligt att rädda livet på barn som aborteras i v22. Hade det varit det skulle väl abortgränsen sänkas då det i Sverige inte beviljas abort om barnet kan överleva utanför livmodern. Det måste vara ytterst sällsynt att man gör så här sena aborter och då med särskilda omständigheter. Vanligast sjukdom eller skada hos barn eller mamma.
  • Anonym (Lo)

Jag tycker även man ska ställa sig frågan hur etiskt det är att försöka rädda ett liv som med största sannolikhet inte kommer att överleva. Vilket lidande skapar det? Vet man ens det? Som sagt att rädda ett barn i början av v 22 är nästan omöjligt? Enl läkare som uttalat sig. Varför ska man då göra det om det var en abort? Om det var möjligt att rädda så mycket för tidigt födda skulle väl abort ej vara tillåten. Att beviljas abort så sent kräver starka skäl. Känner någon till något sådant fall och vilka omständigheterna i så fall var? Man måste väl veta det för att ha en klart uppfattning?

Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?