• Guapa

Superhypotetisk fråga ang ombildning

Det hus som har 0 intressenter borde i teorin fortsättningsvis ägas av bostadsrättsföreningen men bestå av hyresrätter (tills dess att hyresgästen är beredd att köpa dvs) Däremot är jag osäker på om det kan räknas som en äkta bostadsrättsförening om drygt 30% av intäkterna kommer från hyror..

• Guapa
    Aniiee skrev 2017-08-13 00:03:37 följande:

Om de inte vill det då? Om de ät helt nöjda med sin gamla hyresvärd och allt det ger (till exempel en intern bostadskö, möjlighet att hyra extra vitvaror, mm) och inte vill riskera en ny utan erfarenhet?

Det är ju inte upp till hyresgästen att välja sin hyresvärd. Hyresvärden kan ju sälja hela hyresfastigheten till en oerfaren köpare helt utan att fråga hyresgästerna om lov. Däremot krävs det någon form av majoritet för att ombilda till bostadsrätter och bilda förening. Jag är inte uppdaterad inom lagstiftningen men det borde vara lätt att hitta villkoren som ska vara uppfyllda på nätet.
  • Guapa

Det måste finnas intresse från 2/3-delar av hyresgästerna. Det jag ställer mig frågande till är om det är lämpligt att en bostadstättsförening äger 3 separata fastigheter utan funktionellt samband. Det mest praktiska vore ju att bilda 3 separata föreningar istället och då skulle den sista fastigheten inte vara aktuell för ombildning.

Om det ändå är möjligt för en bostadsrättsförening att äga flera separata fastigheter uppkommer ytterligare ett problem- det lär bli ganska höga insatser för de intresserade köparna då de förutom sina egna fastigheter köper en fastighet med 0% deltagande.. Varför skulle de vilja göra det? Vettigare i så fall att sälja vidare till en annan hyresvärd. En bostadsrättsförenings huvudsakliga uppgift är inte att förvalta hyresfastigheter.

Svar på tråden Superhypotetisk fråga ang ombildning