• Millnear

Fertilitetsutredning om man är under 18 år?

Meriall skrev 2017-08-31 14:51:12 följande:

Jag vet inte om någon har nämnt detta (har inte läst hela tråden) men hur gammal var du när du fick mens? Det kan ju ta några år innan den stabiliserar sig och man har nog inte ÄL varje månad. En del får ju mens först i din ålder.

Man är nog mer fertil efter 20årsåldern. Så det behöver inte vara något fel för att du inte blivit gravid än. Ni kanske bara haft otur. De kollar nog inte fertiliteten så tidigt just för att den kan öka av sig själv.

Om jag inte minns fel så har en 15 åring större chans att bli gravid än en 20 åring. ..Men det är ju förutsatt att denna 15 åring har äl. (Tror det var 40% för en 15 åring och 30 procent för en 20 åring att kunna bli gravid per äl)

Jag tror snarare att ...anledningen till att dem inte gör sådana undersökningar på folk som är i ts ålder är för att i denna samhälle så får kvinnor barn först när dem är kring 30 år och som det är nuförtiden så är folk fortfarande "barn" tills dem är kanske kring 25 år. ..Förr var folk vuxna redan vid 17 års åldern...dvs samhället har ändrats och hur man ser på folk.

Som sagt, förr hade en hel del människor jobb när dem var kring 15 år (tex min mormor och morfar som är kring 60 år nu hade jobb när dem var kring 15 och min mormor var gravid när hon var sexton år, vilket inte var allt för märkligt då...Och min mamma var 18 år när hon var gravid och det var inte heller märkligt då. .Men nuförtiden så hade folk höjt på ögonbrynen om man var kring 20 år och var gravid )

Bara lite spekulationer från min sida :)
  • Millnear
    LFF skrev 2017-08-31 15:50:46 följande:

Och min mamma, som fick mig när hon skulle fylla 20, var helt klart yngst av alla mammor bland mina klasskamrater och helt udda. Men, vi bodde då (och gör fortfarande) i Stockholm. Detta var -76. Mina föräldrar, båda födda i mitten av 50-talet, gick i skolan när de var 15, inte jobbade.

Ah, jag tänkte bara hur det var nere i Skåne (bondesamhälle om man säger så ) så klart skillnad om man bor/bodde i tex sthlm :P
  • Millnear
    MallaL skrev 2017-08-31 17:58:26 följande:

Håller med, jag släktforskar och de flesta i min släkt är ca 24-26 när de får första barnet. Och rent fysiologiskt är inte hjärnan i allmänhet färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern, men det finns alltid undantag och variation och ts kanske tillhör de få som är mogna vid 17, om det vet vi inget.

Har också hört att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i 25 års åldern. Dock så beter man sig olika mogna beroende på miljön och hur man har blivit uppfostrad.

Så som förr tidens 17 åringar var ar kanske i jämförelser med dagens 24 åringar :) dvs 17 åringar kändes som vuxna förr men dagens 17 åringar känns som småbarn (finns undantag självklart )
Svar på tråden Fertilitetsutredning om man är under 18 år?