Inlägg från: Bagagelucka |Visa alla inlägg
  • Bagagelucka

Ivf och pcos

Karins08 skrev 2017-08-16 18:43:28 följande:

Hej!

Jag har PCO och är gärna med här också

Har gjort två misslyckade ivf:er men vid förra uttaget lyckades jag få 5 stycken till frysen också.

Så nu är det dem jag ska "beta" av i första hand. Fick min mens idag så gissar på insättning om ca 2 veckor. Ska bli spännande att se om det känns annorlunda nu när man slipper sprutorna, även om äggplocket varit det värsta för mig. Har tagit flera veckor att återhämta sig efter dem

Testade även letrozol nu i somras när kliniken ändå hade stängt, men det hjälpte ju inte.

Hej och välkommen ! :)
    Oj 5 till frysen var inte dåligt, då har du några försök kvar!
    Du behöver inte ta några tabletter eller så nu innan FET? Utan kör bara på vanlig menscykel? Behöver man inte framkalla "ägglossning" innan man gör FET? Mycket frågor haha.
    Jag måste hålla med dig om att Äggplocket har varit det värsta. Vill helst inte behöva gå igenom det igen, hoppas det inte behövs! Känner mig uppblåst idag i magen och känns lite grann vid "tjejmagen" när jag går efter Äggplocket igår . Annars är allt lugnt. Imorgon ska jag göra ET. Känns det något när man gör det?
  • Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-17 10:10:45 följande:
    Jag tycker med att det är skönt att få skriva och prata av sig med er som går igenom samma sak :)

Jag har druckit donaferty sedan april. Jag vet inte heller om jag har sett någon direkt förbättring men intalar mig att det är bra för äggen och pcossymptomen och vill inte sluta. Jag har också problem med akne och har precis som du uteslutit mjölk, kolhydrater och socker. Jag har ingen egen mens och har heller inte fått det sedan jag började med donaferty. Har hört vissa som fått tillbaka mensen vilket låter fantastiskt så än finns det hopp :) Är det länge sedan du fick reda på att du har PCO?

Intressant att höra vilka kliniker man går på :) Då kanske det blir Stockholm för er snart då!

Absolut, jag är 29 och min man är 34 :) Får man fråga hur gammal du är?
    Haha jag är likadan! Intalar mig själv också att det hjälper ! Jag har för mig att man ska ge donaferty 3 månader innan effekt märks. Du är ju ändå på 4e månaden typ. Hmm.. lurendrejeri alltihop haha.
    Konstigt att aknen inte försvinner trots man liksom gjort allt rätt/ man ska. Finnarna förstör verkligen mitt självförtroende! :(
    Mensen borde ju komma igång av att man äter bättre. Min gör det i alla fall. Förlåt för jag frågar, har du nån övervikt? Tänkte ifall vikten kan vara boven i ditt fall då? . Jag är absolut inte smal, har ju bukfett som vägrar försvinna då jag är smal i armarna och ben.
    Fick reda på Att jag hade pcos när jag var 19 då min mens bara försvann och fick akne när jag va 18. Var hos sååå många olika gynekologer men ingen gav mig den diagnosen. Dem sa bara " jaa, detta är ju normalt att hormonerna kommer i obalans, ät p-piller ! " Hade själv forskat på mina symptom, så misstänkte pcos redan innan. Sen träffade jag en bra gynekolog som direkt sa " Du har Pcos" Vilken lättnad det vart!
    Så jag har vetat i nästan 10 år nu. Är 27 idag och min man 43 :)
  • Bagagelucka

Så, nu är jag officiellt en Ruvare! :D
    Gick jätte bra och såå snabbt! Skönt. Fick tillbaka en 2 dagars. Hon sa att vid lunch så hade ägget delat sig i 4 celler och nu på eftermiddagen så hade den utvecklats till en 5- cellig. Så den fick jag tillbaka :)
    Dem skulle fortsätta odla dem andra två till blastocyster tills på söndag och frysa in dem om dem överlever ! Får besked på söndag om det blir nåt till frysen :)
    Officiell testdag blir den 2 september . Guuud vad långt! Kommer nog tjuvtesta den 31a :)

• Bagagelucka
    hanna8911 skrev 2017-08-17 20:30:52 följande:
    Vad häftigt!! Även om tiden säkert kommer krypa fram och du kommer känna av allt i kroppen så är den ändå där!! Ska du ta lunitus nu efter?
    Ganska coolt! Man tycker ju att man borde få kalla sig gravid :D
    Jag är meSt rädd för att känna menssymptom, då kommer man tappa allt hopp. Och att man gjorde ET på dag 18 i menscykeln. Känns lite "sent". Vet ju inte hur det funkar men då känns det som jag ska räkna med min mens som ska komma om 12 dagar typ. :/
    Ja jag fick lutinus, hunnit ta en idag. Imorgon blir det 3 gånger per dag fram i två veckor tror jag att han sa.
  • Bagagelucka
    Paulina2017 skrev 2017-08-17 21:33:57 följande:

Är det vanligt att äggen inte överlever upptining. Vi hade 3 och vid förra insättningen klarade bara ett upptining. Nu har vi ett kvar. Kliniken påstår 95% att dr överlever.

Jag vet faktiskt inte. Konstig att dem säger att 95% överlever när det känns som att det är typ 80% som INTE överlever om jag tänker på allt jag läst om folk som gjort FET.
  • Bagagelucka
    Karins08 skrev 2017-08-17 23:11:33 följande:
    Tack

Jag får ta letrozol vilket jag tycker är lite halvskumt, fick nämligen aldrig prova det först utan ivf direkt.

Jag vet inte om PCO ibland gör äggplock värre? Jag fick ju morfin men det kändes inte alls. Äggplocket tog över en timme och det var två läkare och en bm, riktigt eländigt. Hade tydligen 18 plockbara ägg men fixade inte att ta ut alla, efter 13 sa jag stopp

Och grattis till ET imorgon! Det känns inte alls jobbigaste är att få en regel om att inte kissa innan på ett tag, fick nästan tvångstankar om att gå på toa

Och sen är det mysko att embryologen måste stå där när man ligger i gynstolen men annars är ET helt ok :) Lycka till!
    Hmm, det var väldigt konstigt att du inte fick pröva letrozol innan..
    Vi med pcos kanske känner mer vid äggplock just pga vi har mer ägg än dem som inte har pcos. Jag kände ju också jätte mycket vid Äggplocket, fick morfin med men det hjälpte knappt. Gjorde ändå ont.
    Herregud! Över en timme för äggplock?! Fyfan, kan inte ens förstå att du kunde stå ut så länge! Jag dog ju nästan på kanske en 10 min, en kvart!
    Woow, 18 ägg! Det var inte dåligt! Själv fick man ynka 7.
    Dem sa inget om att man inte får gå på toaletten, var lite nödig men höll mig just på grund av att jag läst här att man inte ska kissa innan? Däremot gjorde jag det efteråt :) frågade läkaren och han sa att det var OK.
    Hahah jag kollade inte ens när jag låg där med särade ben, kollade upp mot klockan och bara ville få det överstökat
  • Bagagelucka
    Karins08 skrev 2017-08-18 10:09:23 följande:
    Ja, jag missade att du var ruvare redan såg jag igår Grattis, själva insättningen är ju den lätta biten.

Och ja, 18 ägg var inte så kul, hade nästan svårt att gå redan innan äggplock eftersom jag var så svullen. Första gången fick jag "bara" 6 ägg men då hade jag fått en för liten dos.. nu fick jag en högre dos i 2 dagar och det blev så här. Fanns risk för överstimulering också så det var ej skoj... PCO gör ju också att man sällan reagerar på samma sätt även om man får samma medicin igen, så PCO är så lurigt alltså.

Men 7 är ju ändå en bra mängd och det är ju kvaliteten som räknas, kanske räcker något till frysen?

Min klinik trodde ju alla mina ägg skulle dö så jag fick tillbaka ett på dag 3. Var lite surt att på fredag höra att alla fortsatt levde på dag 5 och såg bra ut. Var nämligen övertygad om att jag då hade fått ett skräpägg (vilket det ju också var för det blev inget)

När jag fick ut 6 ägg så dog ju alla innan frys så kliniken vågade inte chansa. Annars har jag förstått att man ofta får ett 5 dagars om man får fler än 10 ägg.
    Tack! Känns bra!

Ja verkligen, gå runt med 18 ägg känns ganska tufft ! Pco i sig är en jävel måste jag säga, så oberäknelig haha. Kan inte lita på ens kropp alla gånger.

Kliniken skulle fortsätta odla på mina två ägg som vart över, så får se om det blir blastocyster som sedan fryses ned. Blir meddelad på söndag om resultat :) Hoppas. Vill inte behöva gå igenom äggplock igen!
    Jaha, vad roliga dem är. Bara antar en massa. Det gick ju hur bra som helst ändå. Du kunde ha fått tillbaka en blasto istället! Förstår att du inte vart helt nöjd! Hade reagerat likadant. Men nu har du ju flera i frysen :D får hoppas på att någon av dem är ett guldägg!
  • Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-18 14:17:46 följande:
    Jag hoppas att det har hjälpt äggkvaliteten! Något bra måste det ju vara och så har man ju folsyran där i med :)

Jag håller verkligen med dig om att akne förstör så mycket! Man kämpar med att äta "rätt" och ändå dyker de upp.. jag har främst problem runt hakan, det typiska när äggstockar och mens inte fungerar. Jag har ingen övervikt, snarare att jag ligger i underkant och gärna får gå upp 1-2 kilo enligt min läkare.

Vad "skönt" ändå att du fick reda på det såpass tidigt även om det var en krånglig väg dit. Och vad glad man blir när man träffar en duktig gynekolog! Jag fick reda på min i feb när jag inte fått mens på ett år. Men misstänkte precis som du att jag hade pcos innan jag fick diagnosen.

Hur känns det att vara ruvare? :) håller tummarna!!

Jag vet! Blir så less på att det aldrig blir bra! Jag har också runt haka och kinder. Får bölder som aldrig försvinner, inte såna där gulliga småfinnar som alla andra kan få och så klagar dem?! Man ba jag skulle gjort allt för att få såna där små! haha. Det där med vikten är också väldigt konstigt. Det typiska med pco är att man har övervikt för det mesta, då rekommenderar dem att man ska gå ner lite i vikt så brukar ägglossning och mens komma igång. Men som vi, normalviktiga och kanske lite under har värsta problemen och vi gör allt rätt? Vad kan man göra åt det då? Skumt. 

Var en lättnad att bara få det bekräftat så slapp man sedan spekulera och hålla på. :)
    Ahaa, då har du inte vetat så länge. Konstigt att problem började visa sig nu så pass sent och inte tidigare. Jag antar att du inte hade problem med mens innan det vart knas?

Det känns typ som vanligt, jag är väldigt väldigt skeptisk på att det skulle bli något utav det här. Känns som det inte klaffat in på nåt sätt, svårt och förklara haha. Jag glömmer typ bort att jag ruvar också. Kanske bättre så än att tänka på det heela tiden. Man blir ju sjuk i huvudet av att man hoppas och vill såå gärna bli med barn och att man sedan blir besviken,ledsen och arg på att det inte vart något. Så ska försöka ta det som det kommer såå kanske jag inte blir lika besviken! :)

Baaara 2 veckor kvar tills jag får testa :(

• Bagagelucka

Halloj allihop ! Hoppas er helg varit underbar! :)

Fick idag ett mail från kliniken där det stod att mina två embryo som dem odlade vidare klarade sig till blastocyster och är i frysen nu. Skönt att ha två reserv!
    Slipper göra äggplocket om detta inte skulle ta sig, har två försök kvar innan nästa. Wohoo! 

En fråga bara, hur räknar man ruvardagar? Är ET= ruvardag 0? Eller räknas det som dag 1?

• Bagagelucka
    MollyB skrev 2017-08-19 21:02:28 följande:
    Jag håller med, jag får med bölder som kliar och lämnar ärr efter sig. Väldigt tråkigt, man mår så dåligt över dem! Jag blir även väldigt glansig i ansiktet och får "torka av" flera gånger under dagen för att inte se ut som en spegel. Jag tycker verkligen det är jobbigt att kroppen producerar så mycket sebum. När jag äter p-piller har jag inte alls dessa problem. Är egentligen ingen förespråkare av p-piller men de få gånger jag slutat har det resulterat i att huden blir helt upp och ner och jag går tillbaka till p-piller. Nu har jag ju såklart inte haft det på ett tag.

Vikten var en orsak till att jag själv tvivlade på att jag hade PCO. Jag håller med dig så mycket i att det känns som vi gör allt rätt. Kost, "bra" vikt, tillskott.. Det är ju inte bra att väga för lite vid ivf eller i vardagliga livet så det känns inte som att viktnedgång är ett alt för att få ägglossning och mens att fungera. Jag hoppas att donaferty bara tar lite längre tid på sig att ge resultat på kroppen/huden :)

Ja det är ganska nyss jag fick reda på det så det är lite att smälta ändå märker jag. Jag har alltid ätit p-piller (12-13 år) med vissa mindre uppehåll och under p-pillertiden måste symtom hållt sig i schack eller något. Jag fick ju "mens" varje månad med hjälp av p-piller. Under mina mindre uppehåll av p-piller kom aldrig mensen tillbaka men som många gynekologer sagt (vilket jag idag fått veta är fel) är att det kan ta 1 år innan mensen kommer tillbaka. Visst, för vissa men absolut inte för alla. Därav var det inte något som kontrollerades.

Haha kanske bättre att glömma bort det :) Jag tror jag skulle tänka på det hela tiden! Nog sunt att koppla bort :) Ja man vill ju såååå gärna att det ska gå bra!! Lever ni på som vanligt i ruvandet? Men först är det äggplock för mig haha, lite nervös..
    Jag förstår dig verkligen till 110%!!! Blir också så jävla fet i hyn, man känner sig såå äcklig. Borde inte sebumproduktionen lugna ner sig ifall man äter bra? Tycker det låter vettigt, men märker inte någon skillnad. Lika äcklig som innan. 
    Skönt att p-piller ändå fått din hud under "kontroll" , men svårt att äta när man vill ha barn :( Det är väl den uppoffringen man får leva med. Stackars oss.

Hur mycket väger du och hur lång? Jag är 171 typ och väger just nu ca 62. Det är ju normalt, men skulle kunna gå upp till 66 kg och jag skulle fortfarande vara normalviktig men då försvinner ju mens. Kroppen blir kaos. 
    Jag hoppas också på att donaferty ska börja kicka in snart! Vill ju så gärna att det ska funka :)

Hahah jag ljög nog om att jag inte tänker på ruvandet så mycket, satt och forska heeeeela dagen/kvällen igår om ruvning, symptom osv. Helt galen. :D 
    Tänker såhär, om det ändå inte ska gå vägen så kan jag lika gärna få min mens nu så kan man gå vidare istället för denna väntan och förhoppningarna man har. 
    Fick mail idag från kliniken där mina 2 resterande embryo hade klarat vidareodlingen och blivit till blastocyster, så nu är dem infrysta :D kanske slipper göra äggplock om detta inte tar sig. Får göra FET (frozen embryo transfer) om dem överlever upptiningen då. Idag borde väl det jag ruvar på också vara en blastocyst tror jag? Kanske fäster imorgon då? OM den gör det såklart.

Jo vi lever som vanligt, eller jag avstår faktiskt från traditionellt sex haha. Vågar inte riskera nåt, som blödning eller så. Annat kan man ju göra :D sen avstår jag från alkohol, kanske lika bra. Annars är allt som vanligt.
    Ja just det, snart blir det sprutstart för dig :D är det nervöst? 
    Äggplocket kanske kommer gå helt smärtfritt för dig och hur man än vrider och vänder på det så kommer den smärtan i så fall vara värt det! Meningen är att hela processen ska resultera i ditt framtida barn :D kanske lättare sagt än gjort men försök hahah. 
Svar på tråden Ivf och pcos