Indirekta hot från närstående
Nu går jag och är konstant orolig och nervös och behöver råd. Antingen juridiska sådana eller för hur man bemöter någon som gör såhär.
Det finns en person i min närhet som kommer med indirekta hot och anklagelser, ringer/SMS:ar och dyker upp trots att hen vet att det är ovälkommet. Det har pågått i drygt 1 1/2 år, och på senaste tiden har det här vaga hoten eskalerat. I skrift låter det kanske inte så allvarligt, men med tonfall, kroppsspråk och ansiktsuttryck blir det till något helt annat. Hen säger saker som:
"Du kommer ångra det här"
"Du ska få se"
"Jag ska ta det här till en högre nivå"
"Jag ska ordna detta på mitt eget sätt nu"
Oftast sägs de sakerna i samband med att hen är ordentligt arg och med höjd röst. När jag säger att jag inte kommer diskutera detta där och då vägrar hen att gå och har vid ett par tillfällen blockerat min ytterdörr så att jag inte kan stänga den.
Och det låter som sagt inte så allvarligt när jag försöker beskriva det här, men det påverkar min vardag så himla mycket nu. Jag vågar inte låta dörren vara olåst och går konstant omkring och är orolig över att personen ska dyka upp och göra något i affekt.
Jag spelar redan in hens telefonsamtal och sparar alla meddelanden. Men vad ska jag göra nu? Hur får jag personen att sluta? Att prata lugnt hjälper inte. Jag har provat att ignorera och säga ifrån på skarpen. Att blockera hens nummer är av olika anledningar inget alternativ. Plus att om jag blockerar numret så ökar jag risken att hen ska dyka upp här hemma istället, och det är betydligt värre.
Jag har barn hemma.
Jag har antagligen placerat detta i fel forum, men hittade inget bättre där jag kunde vara anonym.