• ceeciiliia100

Tvingas ge bort saker

Måste bara höra om jag är knäpp eller inte. Det är så att min sambos syster är gravid nu vilket är jättekul så klart. Det som är mindre kul är att de förväntar sig att de ska få typ alla bebisgrejer vi har haft till vårt barn. Som typ vagn, babyskydd, kläder etc. För det första så vill vi ha ett barn till och kommer ju förhoppningsvis behöva våra saker igen. Och för det andra känns det inte rätt att de ska få våra saker helt gratis som vi köpt nya för hur mycket pengar som helst.. Ska tillägga att vi inte är särskilt nära. Träffas kanske 5-6 gånger på ett år.

De har även sagt att de kan låna en del saker. Men typ som vagnen känns inte så kul att låna ut. De slits ju ganska mycket och vi sparade länge för att kunna köpa en ny fin vagn. Babyskydd kan jag ändå tänka mig att låna ut för det går ju ut efter 5 år. Men i övrigt tycker jag det är dumt av dom att anta att de ska få/låna allt av oss. Är det jag som är tokig eller hur tänker ni?

• Svar på tråden Tvingas ge bort saker
  • Monkii

Jag skulle inte låna ut sånt som jag själv ville använda igen om det var avsett att användas dagligen i många månader. Jag använde min vagn i ca 18 mån och den var ganska sliten efter det så om jag hade lånat ut den i flera mån hade det nog inte varit något kvar. Säg nej bara.

• MajaVira

Ge inte bort något som ni vill ha kvar och inte heller något som ni hellre vill sälja.

• Fru Ve

Säg bara att ni vill spara allt för ni ska ha fler barn. Så tyvärr kan ni inte låna ut eller ge bort något. De har ju ingen rätt till det. Jag skulle heller inte vilja låna ut vagn och sånt om jag ville ha det själv igen. Det slits ju som du skriver.

• Gulletussan

Skulle sagt nej och att ni ska spara för att använda igen. Som många ovan skriver, tex vagn slits ju ganska fort. Sen är de kanske inte lika noga som en själv är med grejerna osv. Speciellt inte om de inte är deras egna. Och varför ska ni som sagt ha lagt alla tusenlappar på grejerna sen tror dom att de bara är att hämta detta gratis hos er? Tycker man i alla fall kan ha hyfs och fråga om ni ska sälja något. Sen är det upp till er i så fall om ni vill skänka till dom utan att få betalt eller låna ut. Eller inget av det. Jag skulle inte ha lånat ut eller gett bort alls när man vill ha ett till barn. Man vet ju heller inte vilket skick man får tillbaka grejerna i. Kanske är jättefint skick när ni lämnar men sen när ni ska ha tillbaka det så kanske det slutar med att ni får köpa nytt istället.

Säg nej!

• Fru Ve

Jag har tre barn med 6 år mellan tvåan och trean. Så där emellan lånade jag ut vissa saker till en vän. Men det var sånt med kort användningstid tex babygym och trikåsjal samt hoppgunga.

• ceeciiliia100

Skönt att höra att jag inte tänker fel. Så klart hade vi tänkt erbjuda en del saker. Typ babyskydd och så. Men inte allt annat.

Sen tycker min svärmor (deras mamma) att vi absolut ska ge dom eller minst låna ut allt helt självklart..

• MajaVira
    ceeciiliia100 skrev 2017-08-12 19:23:13 följande:
    Skönt att höra att jag inte tänker fel. Så klart hade vi tänkt erbjuda en del saker. Typ babyskydd och så. Men inte allt annat.
    Sen tycker min svärmor (deras mamma) att vi absolut ska ge dom eller minst låna ut allt helt självklart..
    Det är märkligt att många tycker att det är självklart att barnsaker ska ges bort eller lånas ut. Det är som om man skulle gå och välja ut möbler, verktyg och andra saker hemma hos någon, bara för att de inte behövs just då. Eller att man skulle förväntas ge bort en bil för 20000-30000 kr till en släkting eller vän istället för att sälja den.
  • Annelie 76
    ceeciiliia100 skrev 2017-08-12 19:23:13 följande:

Men det är inte svärmors saker. Du och din man bestämmer, ingen annan. Kom överens med honom och använd sen det alldeles utmärkta ordet NEJ.
  • viseversa

Nej du tänker inte fel. Säg bara nej. Vagnen är vår. Vi har sparat länge för att kunna köpa den och den ska vi använts till ev syskon. Samma med det andra ni inte vill ge bort eller låna ut. Om dom blir sura? Skit i det.

• Fennyxx

Håller med. De kan köpa egna grejer på blocket om de har ont om pengar.

• Nandez
    Fennyxx skrev 2017-08-12 22:04:31 följande:
    Håller med. De kan köpa egna grejer på blocket om de har ont om pengar.
    Ja, det finns billiga bra saker på blocket.
  • Themis

Men ska ni ha fler barn är det väl inget att snacka om, de får själva lösa sitt dån tycker jag.

Finns mycket som är begagnat och billigt att köpa ändå.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • äldreochklokare

Det är bara att säga att ni ska spara alltsammans. Sen har de inget mer med saken att göra. 

Jag vet att vi fick låna en del saker tex av min syster men det blev så stressande at veta att det skulle lämnas tillbaka så det var inte så bra. Om barnet kräktes på tröjan tänkte jag "hoppas det går bort i tvätten, den där har vi ju bara lånat!" 
    Så, låna inte ut något, ge bort om du vill ge bort något eller sälj om det är något ni inser ni inte kommer använda igen, men annars, spara precis som ni vill. 

• Themis

Vi hade råd med ny vagn utan bekymmer men eftersom vi var osäkra på vad vi ville ha och jag samtalade om det med många så blev det så att vi fick en gammal Emmaljunga gratis av en arbetskollega till mig.

Den var så ful så det nästan blev roligt att gå på mammagruppen och se deras miner, men då använde vi den genom den slaskiga vintern och sen när våren kom köpte vi en fräsch fin begagnad.

Inte dumt alls faktiskt. Tipsa dem om det tricket och förklara att ni inte vill slita på er vagn genom en hel vinter extra utan spara den till ert nästa barn.

Jag är väldigt nöjd med alla pengar vi har sparat på Blocketköp. Spelar väl ingen roll om man är rik eller fattig, varför kasta pengar på ingenting när det finns så mycket fint som folk säljer för en bråkdel av priset?

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • ceeciiliia100

Tack för alla svar!

Ska säga att vi ska ha sakerna till nästa barn som vi förhoppningsvis får. Det är så irriterande bara när de bara antar att de ska få saker. De har liksom inte ens frågat.. Men som sagt nu känner jag mig mer trygg i att säga ifrån när jag vet att det inte bara är jag som tänker så här!

• erikaABC

Häller med alla andra i tråden. Era saker - ni bestämmer. Börja inte förklara eller försvara er allt för mycket. Låt de bli sura, de är oförskämda som kräver andras saker.

• viseversa
    ceeciiliia100 skrev 2017-08-13 11:41:57 följande:

Tack för alla svar!

Ska säga att vi ska ha sakerna till nästa barn som vi förhoppningsvis får. Det är så irriterande bara när de bara antar att de ska få saker. De har liksom inte ens frågat.. Men som sagt nu känner jag mig mer trygg i att säga ifrån när jag vet att det inte bara är jag som tänker så här!

Kan du inte återkomma och säga vad hon sa?
  • spejjs

Jag hade inte gett bort eller lånat ut saker som vi själva vill spara. Tipsa om Facebookloppisar och Blocket???? Finns inget som säger att man kan förvänta sej att få saker bara för att man är släkt eller kompisar. Det är ni som bestämmer över era saker????

Svar på tråden Tvingas ge bort saker