• Lena

han vill inte äta och ibland kräks han

Låt dem välja helt själva hur mycket de äter men och ha gärna olika alternativ. Planera mellanmål så de är lagom hungriga vid maten.

• Lena

Jag skulle säga att ni bestämmer vad som serveras och när men inte vad och hur mycket de äter.

Betyder det att de inte äter alls måste ni söka hjälp men för de flesta är de bättre om de känner de har kontroll.

Sen fråga inte om de vill ha godis och sen säg nej, det är jättetaskigt.

• Lena

Låt dem välja mat och vara med och laga en dag per vecka det brukar ge matglädje. Jag rekommenderar bamses kokbok om barnen inte kan läsa än

• Lena
    erijon skrev 2017-08-12 09:10:40 följande:
    Ingen läkare sätter sond bara sådär, det fattat även jag som jobbat på sjukhuset på barnavdelningen i flera år. Faktiskt! :)

Men om ett barn inte äter frivilligt och vägrar förstå vad som händer i det långa loppet så är det ju knappast elakt att VARNA om vad som kan ske. För det är sanningen? I värsta fall hamnar man på sjukhus med sond. Det är inget HOT..? Fattar du väl själv
    Jo det är ett hot när man tar upp det just i situationen där barnet inte äter. Om man diskuterar mat och vad kroppen behöver vid ett annat tillfälle är det inget hot.
Svar på tråden han vill inte äta och ibland kräks han