• JimmieG00die

Se hit alla bonsuföräldrar eller extra vuxna

I snart ett år har jag bott tillsammans med min sambo som har två barn sedan tidigare (10 och 6). Vi ville vara säkra på att det funkade mellan oss vuxna och det dröjde ungefär ett halvår innan jag presenterade mig för barnen.

Livet som bonusförälder verkar absolut inte glamoröst och det tär hårt på psyket oftare än vad jag öppet vågar erkänna för min sambo. Krångligaste biten för mig är barnes biologiska pappa, som är invandrare och tyvärr en dålig person. Men han älskar barnen och barnen älskar honom såklart. Däremot som vuxen ser man klart och tydligt att han köper han deras kärlek med saker, och manipulerar dem till att göra "elaka" saker under våra veckor. (vi har barnen varannan vecka) barnen påverkas i skolan utav exets slappa inställning till regler och auktoritet. Läxorna görs inte och barnen uppskattar det såklart. Hemma hos oss är det bara regler och måsten, så det är klart att vi blir den mindre omtyckta familjen...

Jag har en hel arsenal utav saker som jag skulle kunna sätta dit exet för, och beröva hans rätt att träffa barnen, men vad vore jag för förebild om jag försökte slita barnen från deras biologiska pappa?

Nej, här hoppas vi att de själva inser sånt när de är vuxna, och att barnen fortfarande tycker om oss tilräckligt trots exets oräkneliga försök till sabotage i vår relation.

Hade jag gjort samma val att träffa min älskade, om jag vetat att det skulle vara såhär.. Nej, det hade jag inte. Men faktum är att jag älskar både sambon och mina bonusbarn oerhört mycket, att jag inte velat lämna dem.

Hade inte exet varit den han är, eller helt ur bilden så hade det varit tusen gånger lättare.

Så om någon som är påväg in i ett bonusföräldraskap... Se till att ni verkligen förstår vad exet egentligen är för en person.

Trots att jag har min stora kärlek, och vi har planer på barn och giftermål i framtiden, så avråder jag andra att ge sig in i ett bonusföräldraskap där exet är en "närvarande" förälder.

Svar på tråden Se hit alla bonsuföräldrar eller extra vuxna