Jag har ett bonusbarn sedan 2 år tillbaka. Hen är 9 år, har inga egna barn.
Det går upp och ner. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv genom barnet, på många sätt kan jag tycka att jag blivit "vuxen" på ett annat sätt genom att ha ansvaret att vara någon form av förebild.
Jag "hjälper till" ganska mycket med barnet, lagar pannkakor på helgerna (har barnet varannan helg) ser till att hens rum är städat osv. Min sambo gör såklart mer än jag i många fall. Han sköter läggning, skjutsar till träningar och umgås mer med barnet än vad jag gör.
Samtidigt är det ofta väldigt jobbigt också. Jag känner ofta att jag är en "inneboende" i deras liv.Exempelvis tycker jag att min sambo sätter aldeles för lite gränser, och när jag själv försöker göra det men inte får backning från sambon, ja då är ju mitt ord inte mycket värt.
Exempel på saker jag tycker att sambon borde se till:
-Att barnet städar sitt rum,
-att barnet äter ordentlig middag och frukost (inte enbart vad barnet är sugen på utan också exempelvis grönsaker iallafall ibland),
-att barnet blir tillsagt att inte pratar i munnen på oss när vi pratar
Dessa saker är för mig självklara, och jag försöker ofta se till att det blir bra mat (se till att ha morötter hemma för hen gillar det), säga till när barnet beter sig oartigt och be det att hjälpa till med små saker i hemmet (att lära hen ta undan sin tallrik efter maten tog ca ett halvår, men nu sitter det iallafall).
Ofta låter jag saker dock bara passera, som att hen ständigt avbryter när jag pratar med sambon, att hen inte städar sitt rum (hen gör inte det om "bara" jag säger till). Men ibland är det jobbigt.
Jag tog ett initiativ i sommras att storstäda hela lägenheten när de två var på semester. Det låg julklappspapper kvar i barnets rum sedan 2 år tillbaka. När de kom tillbaka var allt som nytt, men sambon har inte sett till att barnet håller efter över huvud taget.
Vill tydliggöra att jag lägger inte dethär på barnet, för jag märker att hen verkligen vill göra rätt och är jättesnäll. Men Om inget krävs av en så blir man lat, och jag är rädd att vi kommer att få det jobbigt sen när vi kommer in i tonåren.
Och jag funderar ibland på om det skulle vara bättre för mig om vi blev särbos, men samtidigt älskar jag min sambo aldeles för mycket.