Inlägg från: Linux1003 |Visa alla inlägg
  • Linux1003

Omplacering på jobbet

En chef har alltid rätt att genomföra en omorganisation och vanligt förekommande när en ny chef tillträder en tjänst. Men det förutsätter att man gör det sk "by the book" och det är långt ifrån vad din har gjort. 

Jag förmodar att facket inte kände till omorganisationen vilket arbetsgivaren har en skyldighet till att informera om och därefter MBL när det gäller ersättning av befintlig ledarroll. Det förvånar mig att facket inte agerar då arbetsgivaren har ej uppfyllt sin förhandlingsskyldighet enligt MBL oavsett om du är medlem eller ej. 

Hur du ska agera beror lite på vad nästa steg blir i processen för dig. Normalt sätt så ska du bibehålla dina villkor i 6 månader om du får en tjänst som ligger inom en annan lönenivå. Hade jag drabbats personligen så hade jag anlitat en advokat inom arbetsrätt. Jag håller dock inte med att fallet inte håller i AD om din berättelse stämmer till fullo. 

• Linux1003
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 13:06:42 följande:

Ja, min berättelse stämmer till fullo och det finns även vittnet mina kollegor som var med på detta möte som hörde detta sägas. Min reaktion efter att min chef hade avslutat mötet säger ju också sitt. Det var ingen utav personalen som kände till min känslolösa chef och hans omorganisation, som han satte igång i början av 2017.

Du tror att detta ärende om jag nu driver detta vidare kommer att hålla i AD..?

Jag tolkar att det handlar om en relativ stor arbetsplats med en chefshierarki och agerandet behöver inte alltid ha förankrats uppåt i organisationen. Att man anlitar en jurist inom arbetsrätt behöver inte innebära att fallet behöver avgöras i AD. Se till att du har en korrekt saklig välformulerad historik över situationen och kontakta en jurist för 1 timmes rådgivning så får du ett utlåtande. En kontakt från hans sida med relevant chef kan oftast resultera i en uppgörelse som brukar vara det bästa för båda parterna. 

Hoppas det ordnar sig för dig och lycka till. 
  • Linux1003
    Kjell2 skrev 2017-08-09 14:29:42 följande:
    Då det är ett stort företag tycker jag verkligen du ska ta upp detta med HR eller någon annan chef. Finns ofta en betydligt bättre styrsel och kunskap kring hur saker ska gå till i stora företag.

Går du till angrepp med stämning och jurist skär du troligtivs av alla möjligheter att driva detta internt. Då blir det istället hela företaget mot dig. Det är möjligt att du denna väg kan få till någon form av förlikning/ersättning efter en längre tid, mycket energikrävande bråk och annat trist.
    Att lösa problemet internt och högre upp om möjligt är alltid att föredra som du säger. Här är det viktigt att TS vet vad hon vill. Vill hon vara kvar? Kan hon finna sig i en ny roll med anpassad lönesättning? Osv....

Om man har rätten på sin sida i ett sådant läge och kan kosta på sig en jurist så är det mest effektiva men då ska man också ha klart för sig att en förlikning i en sådan situation eliminerar möjligheterna att behålla sin anställning hos företaget. Frågan blir återigen vad TS vill? 
Svar på tråden Omplacering på jobbet