• Kjell2

Omplacering på jobbet

Eventuellt kan det ha skett  skett brott mot LAS. Chefstillsättningar ska vanligtivs LAS-förhandlas.

Oavsett har din nya chef betett sig verkligen illa. Men tyvärr inte mycket du kan göra, arbetgivaren leder och fördelar arbetet. Vad du kan göra, om du är beredd på den striden, är att gå upp ett steg i hirararkin och tala med nästa chef i hackordningen eller med någon på HR/personal.

Mitt bästa råd är att du söker nytt. Med ledarerfarenheteer i ditt CV borde det ordna sig.

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 11:14:12 följande:

Tackar för alla svar som jag får och ser på kommentarerna att det är inte enbart jag som tycker att min nya chef är helt blåst. Nu innan jag gick på 5 veckor lång semester så får jag intrycket att min chef behandlar mig så pass illa att han vill att jag själv säger upp mig, vilket jag absolut inte kommer att göra, innan jag fått en annan anställning.

Jag har funderat på att ta kontakt med hans överordnade, men vet ej hur detta kommer att sluta. Ska även kontakta fackombudet på jobbet och se till att gå med i facket och se om dom kan hjälpa mig med detta ärende. Helst av allt skulle jag vilja stämma min chef för att ha blivit väldigt illa behandlad och kräva skadestånd, för det han gjort mot mig, men just i sådana här fall som rörs sig om arbetstvist frågor har jag inte tidigare varit i kontakt med en advokat.

Dina möjligheter att få skadestånd är begränsade. Att behandla anställa dåligt är dumt men sällan förbjudet.

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 11:43:55 följande:

Nej, sparken har jag inte fått från jobbet, men sparken från min tjänst som jag hade haft i flera år innan den nya chefen kom och omorganiserade om företaget. Mina nya arbetsuppgifter ( enligt chefen) är att jag ska gå runt bland dom olika avd och fråga om jag behövs som hjälp just hos dom. Det känns så nedvärderande att göra det. Anledningen till att jag skrev att jag ville stämma min chef är för just det han gjorde, stod inför hela personal styrkan och meddela att det ska bli en ny arbetsledare och att jag inte hade kvar min tjänst. Jag anser ( men kanske har jag fel, då jag ej själv kan något om juridik) att han på detta sätt kränkte mig oerhört mycket.

Det din chef gjorde var väldigt oprofesionellt, dumt, okänsligt mm. Att kränka något är dock inte olagligt. En liten öppning kan finnas via diskrimineringslagarna om tillämpligt.

Vill du komma åt chefen är nog bästa sättet att gå via fack och högre upp i hackordningen.

Men oavsett, du bör nog hitta nytt jobb snarast.

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 13:06:42 följande:

Ja, min berättelse stämmer till fullo och det finns även vittnet mina kollegor som var med på detta möte som hörde detta sägas. Min reaktion efter att min chef hade avslutat mötet säger ju också sitt. Det var ingen utav personalen som kände till min känslolösa chef och hans omorganisation, som han satte igång i början av 2017.

Du tror att detta ärende om jag nu driver detta vidare kommer att hålla i AD..?

Mycket möjligt att det kommer hålla i AD då det troligtvis rör sig om brott mot MBL. Men det kommer inte ge dig mycket. Företaget kommer i så fall få betala böter till facket.

Att du ska får det till trakaserier eller ärekränkning i tingsrätten tror jag blir svårt.

Tycker du ska ta upp det med HR eller någon annan chef.

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 13:52:07 följande:
    Ja, det är ett ganska stort företag, med flera kedjor av verksamheter. ( Skulle vilja uppge företaget, men av hänsyn till vilken kalabalik det kan bli om detta kommer ut)  Ska kolla upp detta med en jurist och se vad han/ hon kan göra åt saken. 
    Jag själv accepterar inte detta som min känslolösa kalla chef gjorde mot mig.
    Då det är ett stort företag tycker jag verkligen du ska ta upp detta med HR eller någon annan chef. Finns ofta en betydligt bättre styrsel och kunskap kring hur saker ska gå till i stora företag.

Går du till angrepp med stämning och jurist skär du troligtivs av alla möjligheter att driva detta internt. Då blir det istället hela företaget mot dig. Det är möjligt att du denna väg kan få till någon form av förlikning/ersättning efter en längre tid, mycket energikrävande bråk och annat trist.

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 14:45:44 följande:

Det är jag införstådd med och det blir ju så att hela företaget blir inblandat!!
    Jag har själv kollat runt och läst på nätet om just hur omorganisationer ska gå till väga, och det är absolut inte på detta sätt som min chef har gjort. Facket ( oavsett jag är medlem eller inte ) ska vara informerade. Och likaså en som har en tjänst ( som jag hade) ska bli informerad ( det var även en annan som skrev det i mitt inlägg) flera månader innan min tidigare tjänst som platsansvarig upphör och ska tas över av en annan. Det mina arbetsuppgifter består av idag är inte det minsta stimulerande, utan känns så nedvärderande. Det verkar som min chef gör allt för att få mig att vantrivas på arbetsplatsen, så att jag själv säger upp mig från min anställning, men innan dess är jag beredd att ta en ordentlig strid med företaget och se till att få någon form av skadestånd.

Men vad ska du få skadestånd för? Du är inte uppsagd. Att det eventuellt inte kört MBL ger troligtvis inte dig skadestånd, bara facket.

Din chef har gjort mycket dumt. En möjlighet du kan ha är att ta upp det internt och hoppas topphönsen anser att din nya chef agerat så pass dumt att han eller hon blir petad och du får tillbaka ditt jobb.

Ta dig en rejäl funderar på dina prioriteringar och agera efter det. Vad är viktigast?
    Ha kvar ett jobb
    Få tillbaka ditt gamla chefjobb
    Få pengar
    Straffa nya chefen

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 15:14:36 följande:

Jag svarar med att fråga dig, om du skulle vara i samma situation som mig, skulle du acceptera detta på din arbetsplats...?

Nej, jag skulle snacka med facket och sen ta upp det med HR/hög chef och definitivt leta nytt jobb.

Utifrån det det du berättat skulle jag inte stämma i första taget.

• Kjell2
    Sandraas1 skrev 2017-08-10 10:17:50 följande:
    Jag har ej påstått att jag är kunnig i juridik, därför skrev jag just detta inlägg för att fråga om råd och tips. :(
    Förslaget att du ska kontakta din fd chef tycker jag låter utmärkt. Är chefen kvar i företaget/koncernen?

Svar på tråden Omplacering på jobbet