Inlägg från: Sandraas1 |Visa alla inlägg
  • Sandraas1

Omplacering på jobbet

Hej!

Det är så att jag undrar en sak och skulle via detta forum se hur jag ska gå till väga.

Det är så att jag har haft fast anställning inom ett företag sedan år 2012 och ville verkligen visa framfötterna och jobbade dom 2 första somrarna jobbade jag hela sommaren, för att just ställa upp för företaget då många utav dom ordinarie går på semester. Jag tog under hösten/vintern ut min semester några stördagar då och då. Min dåvarande chef såg hur mycket jag slet och ställde upp för företaget, jobbade på sommaren och tog bara några dagar då och då semester. En dag blev jag hämtad av en arbetsledare, som sa att chefen ville prata med mig.

Jag tänkte: Åh, nej vad har jag nu ställt till det med...? Det knöts sig i magen och trodde först att jag hade gjort något som var fel. Jag gick in på chefens kontor och arbetsledaren var också med. - Sätt dig ner sa han till mig och jag gjorde som han sade. Min chef frågade hur jag trivdes på jobbet och med mina arbetsuppgifter och med mina kollegor. Jag svarade att jag stormtrivdes med jobbet och gillade mina arbetskollegor. Då frågade min chef om jag kunde tänka mig bli platsansvarig över en avdelning. Jag trodde först han skämtade, men han log och nickade på huvudet, som om att han väntade sig att jag skulle svara ja. En massa funderingar och tankar for runt i mitt huvud, innan jag fick fram: Alltså vill du att jag ska ta ansvaret över en avdelning. Då förfrågan från min chef kom som en blixt från klar himmel så blev jag först något chockad, men svarade givetvis ja. Var först tvungen att gå en utbildning, som företaget betalde och när jag kom tillbaka så var jag platsansvarig över en egen avdelning och hade även fått  mera i lön. Jag fick nycklar till företaget och vissa veckor öppnade och stängde jag. 

Min chef som skulle flytta från länet hade sökt en annan tjänst närmare dit han skulle flytta och sen våren 2016 fick vi en ny chef. Den gamla chefen var kvar från början 1 månad och han visade och instruerade den nya chefen i sin roll. Då det var dags för den nya chefen att komma till min avdelning så var det jag som fick visa honom hur det gick till. Dagarna gick och arbetet flöt på i sina dagliga rutiner. Det blev nytt år 2017 och som alltid varje morgon så har vi morgonmöte och på eftermiddagen ett möte. Då kom BOMBEN!! Jag stod bredvid min chef och bredvid mig på andra sidan stod arbetsledarna. 

Det är så här sa chefen att jag har nu bestämt mig för att göra en omorganisation och f.r.o.m i morgon så blir det xxxx som blir den nya platsansvariga inne på just den avdelningen som jag ansvarade för!!! Jag fattade absolut ingenting och detta måste ju vara århundradets och värsta uttalande. Jag stirrade på min chef, men han total ignorerade min blick. Chefen bad den nya ( vill ej uppge namn) så kallar vederbörande för xxxx. Så f.r.o.m i morgon så är det hon som tar över den avdelningen och det är xxxx som nu personalen ska lyssna på när ni jobbar på den avdelningen. Jag var i chocktillstånd och kände hur rummet började gunga och sprang in till omklädningsrummet och där inne kom tårarna, dom bara sprutade hejdlöst. Jag hade inte blivit informerad att det skulle göras en omorganisation och att jag skulle få "sparken" från min tjänst som platsansvarig. Dagen efter så dundrade jag in på chefens kontor och frågade varför han hade gjort som han gjort och låtit denna xxxx som jobbat betydligt kortare tid inom företaget än vad jag gjorde och som också ofta var hemma för Vård av barn eller så var hon sjuk.

Till svar fick jag att han ville göra en omorganisation och det behövdes enligt han. Men varför informerade du inte mig innan. Det gjorde jag ju igår fick jag till svar. 

- Ja, sa jag inför resten av personalen 35-40 stycken, hur tror du det känns för mig.

Min chef sa att det var han som bestämde och det var bara att rätta sig efter vad han sa. Då jag med en klump i halsen frågade vad har jag nu för arbetsuppgifter, då sa han att jag skulle rotera och springa runt och hoppa in på just den avdelningen dom behövde mig bäst på ( typ springa runt och fråga behöver ni min hjälp här)

- Usch, fy fan vilken nedvärdering. Då denna xxxx skulle gå utbildning först så var min gamla avdelning, utan mig och det kändes som en kniv i hjärtat att inte längre få vara platsansvarig. Då xxxx kom tillbaka från sin utbildning så hämtade chefen mig och bad mig instruera xxxx i hennes nya roll som platsansvarig. Jag total vägrade att " sjunka så lågt" att visa den nya arbetsledaren min tidigare roll som plastansvarig.

Det som hände efter detta var att när min chef gick runt bland personalen så berömde han sina underordnade vid namn på dom avd han gick runt på dagligen, men aldrig att han nämnde mitt namn.

Jag började känna mig mer och mer utfryst och mobbad av chefen att jag mer och mer började vara hemma. Dom första 2 veckorna betalar arbetsgivaren  lönen och hade intyg för den andra veckan. Nu har jag semester denna vecka och nästa vecka och ska sedan återvända till jobbet. Det knyter sig i magen och mår illa av blotta tanken att gå tillbaka till jobbet efter semestern. Jag som tidigare verkligen älskade mitt jobb har nu börjat känna mig illamående och sjuk för att gå dit att jobba. Kan tillägga att jag ej är medlem i facket ( har pratat med fackombudet på jobbet) men då jag ej är medlem så kan dom ej hjälpa mig.

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar hur jag ska gå till väga och får en chef verkligen bete sig och göra på detta sätt..? Borde jag inte blivit enskild informerat att han ville spraka mig från min tjänst som platsansvarig..? Och sedan inför resten av företaget inför 35-40 personer att uttala sig på detta sätt.

Tacksam för svar

Sandra

• Svar på tråden Omplacering på jobbet
  • Sandraas1
    snedtak skrev 2017-08-08 20:46:21 följande:

Jag tycker det låter som att du borde byta arbetsplats eftersom chefen inte verkar vara något vidare. Det är definitivt fult att inte enskilt berätta om dina förändrade arbetsuppgifter. Hade du varit med i facket låter det definitivt som ett ärende de hade kunnat driva, nu är frågan om du orkar driva det själv? Har tyvärr inga råd om hur man driver saken i egen regi.

Tack för svar. Ja, jag vill driva detta vidare, men måste då kontakta advokat och få hjälp därifrån. Kan man JO- anmäla sådant som min chef gjort
  • Sandraas1

Nej, tyvärr ej statlig myndighet.
    Kan man ta hjälp av advokat i detta ärende...?

• Sandraas1

Nej, tyvärr ej statlig myndighet.
    Kan man ta hjälp av advokat i detta ärende...?

• Sandraas1

Jag har tänkt mycket på att byta jobb, men det är i dagens samhälle inte lätt att få tag i nytt jobb. Det känns lite bättre att läsa att man inte är själv om att bli illa bemött av sin chef på jobbet. Ska bita ihop och jobba vidare mellan avd och försöka hitta nytt jobb.

Om några flera har varit med om liknade på jobbet, så får ni gärna dela med er och skriva, vad ni gjort.

Tack

• Sandraas1

Tackar för alla svar som jag får och ser på kommentarerna att det är inte enbart jag som tycker att min nya chef är helt blåst. Nu innan jag gick på 5 veckor lång semester så får jag intrycket att min chef behandlar mig så pass illa att han vill att jag själv säger upp mig, vilket jag absolut inte kommer att göra, innan jag fått en annan anställning.

Jag har funderat på att ta kontakt med hans överordnade, men vet ej hur detta kommer att sluta. Ska även kontakta fackombudet på jobbet och se till att gå med i facket och se om dom kan hjälpa mig med detta ärende. Helst av allt skulle jag vilja stämma min chef för att ha blivit väldigt illa behandlad och kräva skadestånd, för det han gjort mot mig, men just i sådana här fall som rörs sig om arbetstvist frågor har jag inte tidigare varit i kontakt med en advokat.

• Sandraas1

Nej, sparken har jag inte fått från jobbet, men sparken från min tjänst som jag hade haft i flera år innan den nya chefen kom och omorganiserade om företaget. Mina nya arbetsuppgifter ( enligt chefen) är att jag ska gå runt bland dom olika avd och fråga om jag behövs som hjälp just hos dom. Det känns så nedvärderande att göra det. Anledningen till att jag skrev att jag ville stämma min chef är för just det han gjorde, stod inför hela personal styrkan och meddela att det ska bli en ny arbetsledare och att jag inte hade kvar min tjänst. Jag anser ( men kanske har jag fel, då jag ej själv kan något om juridik) att han på detta sätt kränkte mig oerhört mycket.

• Sandraas1

Ja, min berättelse stämmer till fullo och det finns även vittnet mina kollegor som var med på detta möte som hörde detta sägas. Min reaktion efter att min chef hade avslutat mötet säger ju också sitt. Det var ingen utav personalen som kände till min känslolösa chef och hans omorganisation, som han satte igång i början av 2017.

Du tror att detta ärende om jag nu driver detta vidare kommer att hålla i AD..?

• Sandraas1
    Christi38 skrev 2017-08-09 12:30:44 följande:

Finns ingen personalavdelning du kan ta upp detta med?

Riktigt fult gjort av din chef!! Stå på dig!!

Jag kan inte riktigt hålla med dig om att du skriver och säger att kränka någon är inte olagligt. Där kan jag inte hålla med, finns det ingen lag som heter Ärekränkning, trakasserier...?
  • Sandraas1
    Linux1003 skrev 2017-08-09 13:27:28 följande:
    Jag tolkar att det handlar om en relativ stor arbetsplats med en chefshierarki och agerandet behöver inte alltid ha förankrats uppåt i organisationen. Att man anlitar en jurist inom arbetsrätt behöver inte innebära att fallet behöver avgöras i AD. Se till att du har en korrekt saklig välformulerad historik över situationen och kontakta en jurist för 1 timmes rådgivning så får du ett utlåtande. En kontakt från hans sida med relevant chef kan oftast resultera i en uppgörelse som brukar vara det bästa för båda parterna. 

Hoppas det ordnar sig för dig och lycka till. 
    Ja, det är ett ganska stort företag, med flera kedjor av verksamheter. ( Skulle vilja uppge företaget, men av hänsyn till vilken kalabalik det kan bli om detta kommer ut)  Ska kolla upp detta med en jurist och se vad han/ hon kan göra åt saken. 
    Jag själv accepterar inte detta som min känslolösa kalla chef gjorde mot mig.

• Sandraas1
    felix le chat skrev 2017-08-09 13:40:32 följande:

Du har helt enkelt haft otur och fått en ny chef som är ett stolpskott.
    Har inget med dej att göra antagligen. Nya chefer vill visa chefer högre upp
    att dom gjort förändringar. Allt för att visa sig dugliga.
    Trist men inte mycket att göra.

Jag kan bara instämma med dig. Den nya chefen, som blev tillsatt och gjorde den nya omorganisationen, som jag tycker var helt vansinne. Jag skrev det i mitt inlägg att när denna chef var ny anställd på jobbet, så var det jag som lärde upp honom inne på min avdelning under ett par dagar. Det är bara att se på hur han valde att framlägga det och sedan ta en dom senaste anställda, som ofta är hemma för vård av barn eller ofta är sjuk. Jag kan knappt med ord beskriva vad jag känner för denna chef, men personkemin mellan han och mig fungerar absolut inte längre. 

• Sandraas1

Det är jag införstådd med och det blir ju så att hela företaget blir inblandat!!
    Jag har själv kollat runt och läst på nätet om just hur omorganisationer ska gå till väga, och det är absolut inte på detta sätt som min chef har gjort. Facket ( oavsett jag är medlem eller inte ) ska vara informerade. Och likaså en som har en tjänst ( som jag hade) ska bli informerad ( det var även en annan som skrev det i mitt inlägg) flera månader innan min tidigare tjänst som platsansvarig upphör och ska tas över av en annan. Det mina arbetsuppgifter består av idag är inte det minsta stimulerande, utan känns så nedvärderande. Det verkar som min chef gör allt för att få mig att vantrivas på arbetsplatsen, så att jag själv säger upp mig från min anställning, men innan dess är jag beredd att ta en ordentlig strid med företaget och se till att få någon form av skadestånd.

• Sandraas1
    Sandraas1 skrev 2017-08-09 14:45:44 följande:

Det är jag införstådd med och det blir ju så att hela företaget blir inblandat!!
    Jag har själv kollat runt och läst på nätet om just hur omorganisationer ska gå till väga, och det är absolut inte på detta sätt som min chef har gjort. Facket ( oavsett jag är medlem eller inte ) ska vara informerade. Och likaså en som har en tjänst ( som jag hade) ska bli informerad ( det var även en annan som skrev det i mitt inlägg) flera månader innan min tidigare tjänst som platsansvarig upphör och ska tas över av en annan. Det mina arbetsuppgifter består av idag är inte det minsta stimulerande, utan känns så nedvärderande. Det verkar som min chef gör allt för att få mig att vantrivas på arbetsplatsen, så att jag själv säger upp mig från min anställning, men innan dess är jag beredd att ta en ordentlig strid med företaget och se till att få någon form av skadestånd.

Som jag skrev i mitt andra svar till en utav dom som kommenterad mitt inlägg, så vill jag att saker och ting går rätt tillväga, man kan inte strunta i vad lagen säger. Jag är beredd att ta strid om detta och vill få en förklaring till varför min chef valde att uttala sig om detta inför hela personalstyrkan och inte informera mig om att jag från ena dagen till den andra hade blivit av med min tjänst. Jag ska ta hjälp av en advokat och se vad han/hon kan hjälpa mig formulera en stämning och få ut ett skadestånd.

Det kommer väl kosta mig min anställning, men dom arbetsuppgifterna som jag har idag är så förnedrande och anser att den utbildningen jag har är alldeles för hög för att jag ska göra skitjobb på arbetsplatsen. Det vore kanske en bra ide att ta upp detta med media också och få se vad dom kan bidra med..
  • Sandraas1

Jag svarar med att fråga dig, om du skulle vara i samma situation som mig, skulle du acceptera detta på din arbetsplats...?

• Sandraas1
    snedtak skrev 2017-08-09 23:04:48 följande:
    Jag förstår absolut att du känner dig illa behandlad, och du HAR blivit illa behandlad. Men det innebär inte att man kan stämma och få skadestånd, och utifrån dina tidigare inlägg ang. bland annat ärekränkning gissar jag att du inte är helt hemma på svensk juridik?  Att stämma oc få skadestånd går inte att göra hur som helst.
    Jag har ej påstått att jag är kunnig i juridik, därför skrev jag just detta inlägg för att fråga om råd och tips. :(
Svar på tråden Omplacering på jobbet