• Nezzel86

Tvist med narcissist, söker er med erfarenhet

Hej!

Jag ligger i startgroparna för en vårdnadatvist med min sons pappa som har många narcissistiska drag, han är passivt aggresiv när han har umgänge, hemma hos mig (sonen är 2,5 månad), slänger falska anklagelser över mig och är allmänt hotfull mellan raderna, han vet ju att vår son är den absolut känsligaste punkten jag har, och den enda! Han är halvsmart, ordentligt manipulativ och gör allt för att få mig i dålig dager inför både sin familj och vänner samt socialen och familjerätten.

Söker er som varit i liknande situationer som både vunnit och förlorat, vad ni yrkat på vs var er motpart yrkade på samt reslutatet.

Jag själv vill yrka på fortsatt ensam vårdnad samt nån form utav umgänge men inte varannan vecka efteraom jag är rädd att det blir för mycket psykiak misshandel av vår son. Är det rimligt eller vad anser ni?

• Svar på tråden Tvist med narcissist, söker er med erfarenhet
  • Nezzel86

Detdär sista blev konstigt formulerat, ingen misshandel är acceptabel men man anser ju att barn har rätt till båda föräldrar oavsett hur de beter sig, där ser man inte så mycket till barnets bästa längre, jag hoppas ni förstår trots min dåliga formulering!

• Nezzel86

Detdär sista blev konstigt formulerat, ingen misshandel är acceptabel men man anser ju att barn har rätt till båda föräldrar oavsett hur de beter sig, där ser man inte så mycket till barnets bästa längre, jag hoppas ni förstår trots min dåliga formulering!

• Anonym (.)

Fortsatt ensam vårdnad skriver du? Har du redan vårdnaden och pappan stämt dig för gemensam? Då har du kanske en liten chans.

Men om ni har gemensam och du vill ha ensam vårdnad och orsaken är att du hävdar att exet är narcissist, så kommer du förlora. Som bäst blir du boende förälder och exet umgängesförälder. OM du inte har något riktigt smaskigt och bild- inspelat bevis? Släkt/vänner som vittnen är väger tyvärr inte tungt.

Jag har egen erfarenhet och trots att mitt ex hotat att döda mig och min mor, min 5-åring berättade att han var rädd för pappa skrek högt och mamma gråter då, exet kallade mig fitta framför dagispersonal samt fler starka bevis så fick jag ej ensam vårdnad.

Lycka till, kram

• Nezzel86

Jag har ensam vårdnad redan, pappan kommer stämma mig för gemensam samt växelvis boende, jag vill bara vara förberedd. Han har idag umgänge 2ggr i veckan 4h per gång, jag erbjöd honom fritt umgänge från dag 1, även efter han soc anmält mig erbjöd jag det, men han är mest intresserad av att bråka, om ALLT! Säger jag A säger han B oavsett vad han egentligen tycker och oberoende av vad som är bäst för vår son. Så nu har han bråkat till sig bestämt umgänge istället. Jag började spela in samtal lite för sent men har en del sms som bekräftar hans intresse för att bråka. Även saker som är till hans fördel är att bråka om, mycket dubbelmoral. Jag tog initiativet till samarbetssamtal, de mest bekräftade allt jag sagt men de gick bra att lyssna på dom, fast det är ff mitt fel, ALLT. Många saker blir ju naturligt fördelaktiga för mig eftersom han bor hos mig men det är också mitt fel, han svarar ofta på sma vad jag tycker och vad jag ska göra. Som tex jag skrev, "skicka 5 min innan du är här, han sover", då svarar han " du kan väcka han och ge han mjölkersättning nu", vem väcker en bebis på 2,5månad? Jag svarade då, "så han får varken sova eller amma när du är här?" han svarade "men du sa ju att jag skulle säga till 5 min innan" jag svarade "ja och det hade räckt med det, ville bara få chansen att stänga in hundarna så dom inte väcker honom när ni kommer". Jag erbjöd umgänge hos honom för jag skulle på det hållet, han svarade att JAG tycker att det är olämpligt att han ska åka så långt, de tycker jag för det är lättate föe pappan att komma hit men jag va tvungen att åka ner ändå, det är 14 mil mellan oss. I min värld är väl ett svar som tex ja så bra eller jag kan inte imorgon etc, eller är jag fel på det? Jag har inget supersmaskigt mer än att han tydligen har indraget körkort sen 4,5 år tillbaka pga av grovt rattfylleri, han kör dagligen i princip och har även kört med vår son, har film där han där han både kör hit och härifrån. Han vet inte att jag vet att han inte har körkort, det vet nog ingen, inget en narcissist kan erkänna, det skulle ju döda hans ego och image, speciellt om man är bilmekaniker. Det finns massa sms som bekräftar hans konstiga tänkande.

Jag tänker inte säga något om hans störning, ska väl försöka framtona att hans egna intressen samt intresset för att bråka är större än intresset för sin son. Jag vill ju att de ska ha en relation men helst en väldigt strikt sådan. Jag är superorolig att han ska göra vår son något för att komma åt mig, bvc är insatta och rådde mig att inte träffa honom själv och inte låta han träffa vår son själv just nu. Man har ju läst om många sjuka fall också och jag är inte intresserad av att chansa.

Tråkigt att höra, har han gjort illa er son någon gång, fysiskt? Pratar han mkt dåligt om dig för sonen? Hade ni gemensam vårdnad från början också? Hur var umgänget/boendet fördelat före och efter? Hur såg rättegången ut? Var det mycket falska anklagelser och påhittade grejer från ditt ex?

Och tack för ditt svar!

• Anonym (Vet)

Spara på alla bevis.Försök ha kvar egen vårdnad,men se till att barnet får umgånge med pappan,så länge han inte skadar barnet.

• Nezzel86

Ok tack! Någon som vet om en anmälan/dom mot förtal eller grovt förtal är till för/tack del eller inget i en vårdnadstvist? Förtalet är såklart relaterat då han sagt saker till både soc och familjerätten som inte är sanna för att få mig att framstå som dålig och olämplig som förälder. Har en del bevis men inte helt vattentätt än. Eller ogillar de som dömer sånt?

• Anonym (Vet)

Hotar han med vårdnadstvist?Tror du på detta,eller säger han detta bara för att göra dig orolig?Var alltid lugn med myndigheterna och säg att du önskar att barnet får relation med pappan,men du vill ha kvar vårdnaden.

• Nezzel86

Mellan raderna hotar/säger han det, försöker skapa situationer där jag gör fel, tex att han har umgänge på söndagar och han meddelar ingen tid för om jag inte e hemma när han kommer så saboterar jag hans umgänge etc. Före umgänget blev bestämt så ville han vi skulle komma och sova över över helgen och jag kunde inte, då sa han "så du tycker andra saker är viktigare än att K har en bra relation med sin pappa, du vet väl att det är ditt ansvar att se till att han får en bra relation med sin pappa", kommentarer såsom " tänker du sabotera detta umgänget också", för att jag hade tittat in i tvrummet när jag passerade. Han säger det på ett hotfullt och samtidigt hånfullt sätt, svårt att förklara. Men eftersom han är bäst och alltid har rätt så är jag ju en idiot om jag inte bara håller med och gör som han säger. Det är sjukt svårt att förhålla sig till alla känslor och manipulationer samtidigt som man ska agera och tänka rätt för vår sons bästa.

• Anonym (Vet)
    Nezzel86 skrev 2017-08-07 19:52:10 följande:

Mellan raderna hotar/säger han det, försöker skapa situationer där jag gör fel, tex att han har umgänge på söndagar och han meddelar ingen tid för om jag inte e hemma när han kommer så saboterar jag hans umgänge etc. Före umgänget blev bestämt så ville han vi skulle komma och sova över över helgen och jag kunde inte, då sa han "så du tycker andra saker är viktigare än att K har en bra relation med sin pappa, du vet väl att det är ditt ansvar att se till att han får en bra relation med sin pappa", kommentarer såsom " tänker du sabotera detta umgänget också", för att jag hade tittat in i tvrummet när jag passerade. Han säger det på ett hotfullt och samtidigt hånfullt sätt, svårt att förklara. Men eftersom han är bäst och alltid har rätt så är jag ju en idiot om jag inte bara håller med och gör som han säger. Det är sjukt svårt att förhålla sig till alla känslor och manipulationer samtidigt som man ska agera och tänka rätt för vår sons bästa.

Att han säger inte vilken tid han ska komma och dyker upp vilken tid somhelst är för att kontrollera dig och ha viss makt över dig.Markera att du vill veta exakt vilken tid han ska komma,annars är ni kanske inte hemma.
  • Anonym (Vet)

Och det att han skyller allt på dig,bara för du ska få dåligt samvete.Ta inte åt dig,det är hans sätt att kontrollera dig.Gå inte in i nån diskussion med honom när han ska skälla på dig.

Svar på tråden Tvist med narcissist, söker er med erfarenhet