• Anonym (asdf)

Vad ska jag göra?

Så länge du har enskild vårdnad är det du som bestämmer. Du ska fatta beslut som gynnar barnet i den mån det är möjligt.

OM umgänget ska ske hemma hos dig så MÅSTE ni kunna samarbeta och respektera varandra. Av din text läser jag att det inte går så jättebra för er och att i alla fall du mår dåligt över det.

Tycker du kan vända dig till familjerätten och rådfråga dem. Var ärlig med att du är helt öppen för umgänge men inte hos dig på grund av samarbetsproblemen (ge dig inte i någon pajkastning och försök att svartmåla pappan, säg bara att ni inte klarar av att samarbeta och umgås så tätt och att du mår dåligt över det). Fråga om de kan några råd och tips på hur ni skulle kunna lösa umgänget. Kanske att pappan tar med sig sonen på kortare promenader utomhus?

• Anonym (asdf)

Tycker också du ska tuffa till dig. Be om hjälp på familjerätten. Skriv ett umgängesavtal där allt är drfinierat. Sedan behöver ni revidera umgängesavtalet förslagsvis varje gång barnet fyller år. Datum, tid och plats för umgänge. Och be familjerätten om råd om hur ni ska göra med umgänger när det enligt dig inte funkar hemma hos dig. Ett annat förslag är umgänge på öppna förskolan. Det finns personal där så pappan lär bete sig vettigt där. Du kan passa på gå iväg och få lite egentid.

• Anonym (asdf)

Skulle själv aldrig gå med på umgänge med kort varsel där pappan bara dyker upp (om vi inte vore väldigt goda vänner). Gör istället upp om ett schema med bestämda dagar och tider.

Svar på tråden Vad ska jag göra?