Vad ska jag göra?
Hej!
Jag har ensam vårdnad och faderskapet är nog inte fastställt än, men det är han som är pappa.
Jag behöver råd och hjälp, jag har en son på 2,5 månad, pappan har umgänge 2ggr i veckan i 4 timmar som vi kommit överens om på familjerätten, jag kontaktade dom. Första frågan, när pappan kommer hit för umgänge, har han rätt att åka iväg med vår son då? Rent lagligt? Jag anser att hans umgänge inledningsvis bör ske i min samvoro hemma hos oss, så han kan lära känna sin pappa i en trygg miljö och anser att han inte kan ha honom själv förren han kan trösta osv. Och om han lagligt har rätt, ska man då låta barnet vara ledset i 4 timmar och låta pappan åka iväg med sonen för att lagen säger så? Jag vet att barn gråter men han gör sällan det, senaste veckan 10 sek på onsdagen och två ggr i 5 sek vardera på lördagen på en vecka så det hör inte till det normala. Jag får enligt pappan inte heller vara med han och vår son när han är här och han säger saker som att jag saboterar hans umgänge genom bla att jag tittar in i tv rummet när jag passerar, och jag gick in där en gång när han va så ledsen.
Fråga 2, pappan anser att jag inte ska amma under hans umgänge, jag delammar och han får ersättning också, är det rimligt att kräva att jag inte får amma när han har umgänge?
Fråga 3, när pappan kommer så är han sur, otrevlig, svarar knappt på tilltal, anklagar mig för saker och slänger ur sig kränkande kommentarer som tex "du är inte trygg i dig själv så vår son känner ingen trygghet i dig ändå", "du gör ju inget annat än lägger han i vagnen och sängen alltid", " när jag har mitt umgänge kan du ta å skita i vad vi gör" osv. Jag har panikångest de dagarna han ska komma, och ovanpå dessa sakerna så säger han att JAG är otrevlig, inte lätt att va trevlig under dessa omständigheterna men jag försöker, han tar alltid med sig någon och meddelar eller frågar aldrig om det går bra. Jag gjorde en jämförelse en gång när jag försökte förklara hur taskigt och allvarligt det var att göra en orosanmälan dagen efter vi kom hem från sjukhuset och jag sa, "skulle jag anmäla dig för tex våldtäkt bara för jag va lite sur på dig?", dålig jämförelse i efterhand men nu har jag plötsligt hotat med att göra det, senaste umgänget säger han också att jag har slagit honom och så hånler han, jag har aldrig lagt ett finger på någon i mitt liv och aldrig hotat någon heller för den delen. Vad eller hur mycket kan/får jag acceptera när han har umgänge, och han kommer troligen dra igång en vårdnadstvist, eftersom han försöker skapa situationer som är dåliga för mig, han har nog googlat mycket. Hur skulle en eventuell rättegång se på allt detta? Han har även hävdat i orosanmälan att jag har borderline och är bipolär och missbruksproblem, inget av det stämmer heller, jag får smärtlindrande utskrivet och tar mindre än ordinerat eftersom jag ammar. Orosanmälan avslutades efter ett besök hos barnläkare ang mediciner och amning, de sa samma som alla andra sagt, smvc och neonatal. Och jag kunde fortsätta amma. Som nuläget är så är jag utmålad hos soc och familjerätten som en knarkare med borderline som hotar och slår pappan, jag är jätteorolig över hur en vårenadstvist skulle se detta? För övrigt så söker han problem och konflikter i allt, jag har alltid försökt bara ta skiten och va glad men inser nu att det kanske är fel?
Tacksam för svar från någon som vet!