Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Allmän tråd om matlagning

Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.

• Svar på tråden Allmän tråd om matlagning
  • Tom Araya

Ikväll blir det stekta vildsvinskotletter med potatisklyftor.
    Jag glömde bort sås när jag var och handlade.

Detta är vad vi har hemma på påse:

Örtsås - Knorr
    Champinjonsås - Blå band
    Rosépepparsås - Knorr
    Rosépepparsås - Blå band
    Café de Paris - Blå band
    Karl Johan-svampsås - Blå band

Vilken rekommenderar du?

• Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-08-04 19:57:26 följande:
    Ingen aning, det var 20 år sedan jag åt sås från en påse.

Men spontant skulle jag ta en pepparsås....
    Tack för rådet, vi kör på den.

Vi har sällan eller aldrig tid, ork och ro att stå och göra såsen själva. Det blir oftast färdig eller på påse.

• Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-08-04 20:16:36 följande:
    Det tar 3 minuter att slänga ihop en sås, och det gör man när man ändå håller på (väntar på klyftpotatisen, till exempel). Så den köper jag faktiskt inte =P
    Vilken sås tar bara 3 minuter att göra? Det tar det att bara googla ett recept....sedan ska man ju ha alla ingredienser hemma... DrömmerFlört

Vi håller på och tömmer ett rum och slänger en massa skräp, därav sen middag.
  • Tom Araya
    Anonym (mums) skrev 2017-08-04 20:43:36 följande:
    Vill man göra det riktigt enkelt för sig så skvätta bara i lite lämplig fond i grädde, koka upp. Red ev av lite om den är för tunn.

Voila!

Bättre än alla pulversåser i universum. Promise.
    Lämplig fond till sås till vildsvin är...?
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-08-04 20:49:15 följande:
    Du har fått jättebra tips, men.... googla såsrecept? Ärligt? Sås gör man på en höft, inte efter recept. =P
    Haha...såser är verkligen inte min starka sida vad det gäller matlagning... :)
    Men jag ska vända mig hit till er nästa gång det är aktuellt och kanske får ihop en egen sås med er hjälp. Flört
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2017-08-04 21:49:22 följande:
    Viltfond, champinjonfond eller oxfond med rödvin. Spontant, så där. Schalottenfond skulle också funka, eller grönsaksfond. Hysta i lite spiskummin och en klick messmör (eller honung....) också.

Vill du bli riktigt exotisk så tar du torkad, krossad chili och en bit mörk choklad.
    Finns det att köpa eller måste man göra själv?
  • Tom Araya
    Fjäril kär skrev 2017-08-05 12:38:39 följande:
    Öh googla såsrecept och alla ingredienser hemma?

De flesta såser innehåller tre ingredienser. Steksky/fond, grädde, kryddor (ev lite redning)

Den godaste såsen är den man gör själv och bara genom att leka, testa och experimentera.
    Jag gillar klassiska såser som rödvinssås, bearnaisesås, olika svampsåser m.fl. Jag är även ganska förtjust i kalla såser på gräddfil eller creme fraiche, i synnerhet på sommaren.

Det går inte att göra allt i såsväg på lite steksky från några kotletter eller kycklinglår och ibland blir det helt enkelt inte mycket sky att tala om.

Ibland vill jag att såsen ska smaka på ett visst sätt och inte få smak från det stekta köttets marinad och/eller kryddning.

Men jag tar till mig av de tips och råd jag får här och märker med glädje att tråden direkt uppfyller sitt syfte.
  • Tom Araya

Idag tänkte jag laga en maträtt på fisk.

Jag har 4x125 g bitar torsk.
    Vill laga en soppa, gryta eller pastasås som  räcker till två vuxna och gärna även till någon matlåda.
    Den ska vara relativt snabb och enkel.

Vi har även mjölk, ett par, tre dl grädde, gul lök, röd lök och diverse torkade kryddor.

Innan jag googlar vill jag fråga min expertpanel här i tråden Flört.
    Shoot!

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-10-02 17:20:13 följande:

Idag tänkte jag laga en maträtt på fisk.

Jag har 4x125 g bitar torsk.
    Vill laga en soppa, gryta eller pastasås som  räcker till två vuxna och gärna även till någon matlåda.
    Den ska vara relativt snabb och enkel.

Vi har även mjölk, ett par, tre dl grädde, gul lök, röd lök och diverse torkade kryddor.

Innan jag googlar vill jag fråga min expertpanel här i tråden Flört.
    Shoot!

Ja, jag har även lite krossade tomater står i en burk i kylen jag skulle behöva använda inom snart, det är en blandning mellan naturell, chilikryddad och vitlökskryddad, kanske 3-4 dl eller ca 500-600 g.
  • Tom Araya

Jag gjorde en sås på en höft...

Redning på grädde, mjölk och mjöl.
    Hackade purjo och hade i.
    Salt och citronpeppar.
    Torsk i lagom munstbitar och så körde jag även ner några crabfischsticks.
    Kokade spagetti till.

• Tom Araya
    klyban skrev 2017-10-02 20:39:50 följande:
    Vad faan hittade du en purjo helt plötsligt  Tungan uteFlört
    Japp, tjejen ringde från butiken.
  • Tom Araya

Nu behöver jag er hjälp igen... Flört

Gäster till helgen.
    Jag tänkte laga något på följande alternativ:
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Inte nödvändigtvis att köttet bara används rätt upp ovch ner utan även gryta av något slag finns i tankarna.

Serverar vi fläskfilén eller vildsvinskottletterna som de är (marinerade och stekta/grillade) funderar jag även på tillbehör som svampsås och bakad potatis eller potatisgratäng.

Ge mig era tankar och tips om detta i allt, vad jag ska använda, laga, hur, tillbehör, vin till....rubbet. Glad

• Tom Araya
    klyban skrev 2018-02-21 20:27:49 följande:

Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned, menar lite om det ska vara enkelt, svårt eller kan det tom vara tidskrävande?

Fläskfilé flamenco är gott, men det är nog bara för det var ett tag sedan.
    Dubbla såsen om du gör den, då många gillar ösa den som galningar ;)

Kyckling, varför inte denna www.delish.com/cooking/recipe-ideas/recipes/a53297/kung-pao-chicken-recipe/
    Det är lite pill innan man kommer igång med att laga rätten.
    Men görs snabbt och precis före man äter, när man har gjort förarbetet, som inte är så himla blodigt.
    Men är riktigt riktigt gott.
    Jag panerar kycklingen i kryddat mjöl och maizena blandning, så blir de lite knapriga när man äter.

Vildsvin har jag tillagat så sällan, så har inga bra alternativ jag prövat och nog aldrig kotletter.

Helst inte så komplicerat och tidskrävande. Min sambo är sådär lagom road av att skapa gastronomiska storverk och med vänner hemma vill man ju hinna umgås också.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2018-02-21 18:27:35 följande:
    Vildsvinskotletter i svampsås med riktigt vitlöks- och timjandoftande rotfruktsgratäng.

Spicy fläskfilégryta, till exempel koreansk eller cajun.

Kyckling- och grönsaksspett, potatoskins och hemslagen bearnaise-sås.

Of the top of my head....
    Samtliga alternativ lockar... :)

Hur gör jag?

Kan jag googla bra recept på dina benämningar?
  • Tom Araya

Jag har kokat ben/fötter från vildsvin och tänkte nu göra en gryta på det. Har även buljongen från koket kvar. Men jag vet inte hur jag går vidare, har aldrig gjort en gryta själv från grunden.
    Alla tips mottages tacksamt.

Svar på tråden Allmän tråd om matlagning