• waldesten16

Ivf rmc linköping hösten 2017

Jennie1987 skrev 2017-09-14 19:50:59 följande:
    Nej nu närmar det sig. Ska bli skönt att få detta gjort. Men jag är lite orolig att det ska göra ont men har läst att det oftast bara gör ont om man har förträngningar/stopp. Om det är fritt flöde så borde det ju inte göra ont. Men skulle inte förvåna mig det minsta om mina är helt igenpluggade. Det hade ju förklarat en del, varför vi inte lyckats under alla år.

Hoppas också att Amh svaret har kommit till måndag, Och att remissen kan skickas iväg fort nu efter detta.

Väntar på min mens nu också, känner i hela kroppen hur den är på väg, så den borde komma när som, och dom ville gärna spola mot slutet av mensen, så vore det gott om den kom igång nu.

Usch så mycket som snurrar runt nu. Men ska försöka lugna ner mig, Kan ju inte göra så mycket annat än att vänta. Men vill ju komma igång NU med första försöket.

Hur går det för dig?
    Hoppas mensen kommer snart så den tajmar in rätt. Tålamod är något som alla som håller på med ivf får lära sig att leva med :) Tålamod och väntan.

Igår tog jag första sprutan med Menopur och det gick bra. Funkade kanon att blanda lösningen själv, förra gången hade jag Gonal F och då är det färdiga sprutor. Men det funkade fint fint med :) Så nu är det sprutdags till tisdag och sen efter VUL så får jag veta mer hur fortsättningen blir.
  • waldesten16
    Joey1981 skrev 2017-09-16 23:26:56 följande:
    Tack för omtanken!

Jag måste vänta en cykel innan det blir någon återföring. Alla tillsatta hormoner ska väl ut kroppen.

Denna väntan gör mig galen. Tappar humöret o tålamod vilket är ovanligt för att vara mig.

Det är jobbigt att vara stark, denna process är inte lätt sa de innan vi fick börja.

Förstår det nu.

Alla förhoppningar och förväntningar.
    Väntan är outhärdlig. Svårt att föreställa sig att det skulle vara så här. Särskilt när alla runt om en berättar sin enkla resa mot målet.

Jag hoppas tiden kommer gå fort för dig tills nästa insättning.
  • waldesten16
    Jennie1987 skrev 2017-09-18 10:21:50 följande:

Nu är spolningen gjord. Inga stopp, men lite öm ändå i magen.

Remissen om ivf skickas DENNA veckan! Så galet glad!

Alla prover på mig har sett bra ut. Så nu siktar vi framåt !

Åh va härligt att höra :)

Nu håller vi tummarna att det går fort med remissen, Hoppas hoppas!
  • waldesten16

Har precis varit på vul hos Gallerian för att se hur jag svarar på menopuren och det blev inget roligt alls. Från att förra gången med Gonal F var överstimulerad med närmare 60 äggblåsor till att det inte har hänt något mer än att två äggblåsor är ca 10 mm. Hade cirka 35 stycken som var små, som de trodde inte kommer växa något mer utan mer ligger och stör stimuleringen. Slemhinnan var inte heller tillräckligt tjock.

Blir så ledsen varför kan det inte bara vara enkelt. De trodde att RMC Linköping kommer besluta om doshöjning och fler sprutdagar. Jag tillhör tydligen skaran med kvinnor som är svår att välja dos på. Nu får jag vänta tills de ringer i morgon och berättar om fortsatt behandling.

• waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-09-19 09:22:26 följande:
    Men nej!! Hur kan det vara så svårt! Vad ledsen jag blir! Hoppas hoppas nu då att de höjer din dos och att några av de andra blåsorna växer på sig! Kunde de ge någon förklaringn till varför du är så svårinställd?
    tyvärr kan det inte det. Jag har en hög äggreserv vilket gör att mina "små äggblåsor" stör stimuleringen för att de växer men inte tillräckligt så de utvecklas till den storleken som behövs. De sa bara att vissa kvinnor är det svårt att stimulera för de aldrig riktigt vet hur man kommer svara på behandlingen.

De sa återigen att det är väldigt sällsynt det jag var med på förra behandlingen att det inte blev några ägg alls. När jag var uppe på äggplocket tyckte jag de sa att de hade tömt 20 ägg blåsor men nu läste de ur journalen och det var 40 äggblåsor som var tomma. Han bara beklagade att det blir så här för mig.

Hur går det för dig? Ska du börja med sprutor snart?
  • waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-09-19 22:36:59 följande:
    Okej. Men då hoppas jag att de höjer din dos imorgon och att småblåsorna växer till sig med! Måste tänka positivt, annars går man ju under i allt det här!

För mig går det okej. Idag har varit en dålig dag med konstant huvudvärk som jag tror beror på sprayet. Mensen är på g, kommer antagligen imorgon eller övermorgon sen är det vul och prover på måndag och sen hoppas jag att jag får börja med sprutorna nästa vecka kanske! Men försöker inte ha för höga förhoppningar kring något just nu...
    Yes, tänka positivt och se framåt inte analysera för mycket! Igår tog jag ut min frustration på gymmet och det kändes så skönt. Eftersom de har sagt att man inte ska träna under IVF endast promenader har jag inte gjort det sen jag började med sprutorna. Men eftersom det i princip inte fanns blåsor såg jag det som riskfritt. Mådde mycket bättre efter det.

Jobbigt med huvudvärk, hoppas den inte fortsätter varje dag nu. Håller tummarna för att mensen är på g och att allt ser bra ut på vul. Förstår din känsla ingen ide att våga hoppas på för mycket, bättre att bli glatt överraskad istället.
  • waldesten16
    Jennie1987 skrev 2017-09-20 08:33:49 följande:

Hej fina kämpar!

Gör ni den "långa" eller "korta" behandlingen av ivf? Ser att några av er skrivit om nässpray och antar då att det är den "långa"?

Är det någon som vet/vill förklara varför man får göra den ena eller den andra?

Kram till er!

Hej!

Jag har endast kört korta metoden. Är inte så insatt i vad som avgör om man får långa eller korta metoden. Jag tror det hänger ihop med hur lätt stimulerad du förväntas vara. När de gjorde vul på mig inför start så sa de att jag hade massor av äggblåsor och de misstänkte att jag skulle bli överstimulerad så därför korta metoden. Vid korta metoden kan de minska/höja dosen enklare. Men jag är inte helt inläst på skillnaden. Den korta metoden säger de även ha mindre biverkningar.

Hur har de sagt vid vul och prover ? har du bra äggreserv och ser de många äggblåsor vid vul?
  • waldesten16
    Jennie1987 skrev 2017-09-20 10:18:55 följande:
    Tack för svar!

Jag har pco, och därför mycket äggblåsor. Enligt prover jag tagit har jag bra äggkvalité och bra äggreserv. Jag har inte ägglossat så många gånger i mitt liv, förutom detta året då jag haft ägglossning varje månad!

Är dom bra i Linköping? Bra bemötande och så?
    Då låter vi lite lika. Jag har många äggblåsor och en äggreserv över genomsnittet för min ålder. Så blir nog korta för dig med kanske.

Jag tycker dom är bra i Linköping, men önskar att jag hade använt mig av vårdvalet och valt en annan klinik. Jag undersökte inte tillräckligt innan och trodde inte jag fick välja någon annan klinik. Hade velat ha en som har öppet på helgen med som jag vet att vissa har.

Tycker att Elisabeth som är överläkaren på RMC är bäst. jag hade henne vid första samtalet samt vid uttaget. De andra gångerna hade jag en annan kvinnlig läkare, minns inte hennes namn nu som var trevlig men Elisabeth föll mig bäst i smaken. Som ssk (tror jag hon är) hade jag carola, tror att hon kan uppfattas som lite vass. Men hon är väldigt gullig. Hon tog hand om mig efter mitt misslyckade äggplock och var outstanding. Så trevlig innan och under ingreppet samt efteråt. Var nästan så hon grät själv med mig efter att läkaren hade varit inne och sagt att det inte fanns några ägg.
  • waldesten16

Nu har jag fått mitt samtal från rmc. Mitt HSH värde låg bara på 63 vilket är väldigt lågt, inget bra alls. Får doshöjning från 112,5 till 150 enheter. Nytt blodprov i morgon och de vill gärna ha vul på fredagen. Så jag hoppas att gallerian tar emot mig på fredag som de har sagt. Försökte ring nu men de stänger tidigt på onsdagar.

De lät inte så hoppfulla över att fler skulle växa till sig :(. Att jag är svår att ställa in så det är svårt säger de.

• waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-09-20 22:01:18 följande:
    Vad tråkigt att höra:( pratade de något om de plockar de två eller får NK försöka själva hemma då istället kanske? Hoppas hoppas ändå de växer på sig! Och att gallerian löser ul för dig!
    De sa att det måste vara minst fyra eller fem om de ska plocka. Vi pratade inte vidare, utan jag får fråga på fredag. Fick du en spruta förra gången och ni fick försöka hemma? Vad sa de på ditt första vul hur många äggblåsor du hade, tänker på hur många små du hade?

gallerian ringde mig igår eftermiddag blev så glad då jag trodde de hade stängt. Så blodprov idag där på morgonen. Carl-Johan är helt fantastisk han ska till Göteborg på fredag men hade sagt att han kan svänga förbi kliniken först och göra vul på mig, de är så snälla och omtänksamma. Igår kväll peppade jag mig själv att det inte är kört än. Nu taggar jag inför i morgon och hoppas att doshöjningen har väckt blåsorna till liv :)

Svar på tråden Ivf rmc linköping hösten 2017