• 8992

Ivf rmc linköping hösten 2017

Hej! Efter 4 års försök att bli gravid & en utredning som inte visade några fel eller brister i januari i år, blev jag tillsagd av kvinnokliniken här i Norrköping att jag va tvungen att vänta in min 25årsdag för att gå vidare med vår barnlöshet. Den dagen har nu varit och jag ska imorgon lämna blodprov för att sedan få remissen till RMC Linköping skickad. Känner mig helt lost i denna djungel och försöker läsa allt jag kan. Er tråd har svarat på många av mina funderingar. Min fråga till er är - är det något ni önskade att ni visste innan ert första besök hos rmc? Något ni inte lyckades få svar på innan via Google eller liknande? Ursäkta ett lite långt inlägg

• 8992
    waldesten16 skrev 2017-12-06 06:24:39 följande:

hej alla! Min testdag är den 9 dec men har tjuvtestat sedan förra veckan. Fick först ett väldigt svagt streck den 1 dec, och strecket har bara ökat och ökat. Nu är det ingen tvekan längre utan det är ett stort och tydligt plus för mig :) Har även testat med clearblue digital och den visar samma sak, gravid!

Grattis!

Haha känns lite konstigt att man blir så glad för någon annans graviditet här på FL när man gått runt och varit ledsen/avundsjuk över vänner som berättat att dom är gravida
  • 8992
    waldesten16 skrev 2017-12-06 16:59:48 följande:

Tack så mycket ! Förstår hur du menar men här vet vi hur mycket vi alla har fått kämpa så kanske därför man blir glad. ???? jag ska på vul hos gallerian den 19 dec. Ville boka in ett tidigt då jag har haft utomkveds innan så vill se att graviditeten sitter rätt.

Hur går det för dig? Är det ägglossningsstickor för fullt nu ?

Just nu händer det ingenting. Väntar in att remissen ska komma till RMC så vi blir kallade. Borde jag hålla på med stickor medan jag väntar? Ingen har sagt något om det ... Har ju gjort det tidigare, och fått det konstaterat att jag har ägglossning regelbundet, men la det på hyllan förra månaden då jag kände att jag ville ha en stressfri period fram tills karusellen startar på riktigt. Äl-stickorna gjorde både mig och mannen så stressade!
  • 8992

Det ska bli skönt att bara njuta stressfritt av julen & vår 10årsdag som ligger runt hörnet :)

Hur ser läget ut för dig just nu hanna8911?

• 8992
    S91 skrev 2017-12-15 12:46:17 följande:

Hoppar in här.

Började läsa er tråd häromdagen.

Fick samtal från Lkpg i tisdags efter remiss från gallerian (där många va er andra också tycks gå). Ska på första besöket på torsdag nästa vecka (21/12) och är sååå nervös.

Har med sambo försökt få barn i två år, dock bukopererad ggr flera som bebis och tonåring och har ev ådragits en sactosalpinx på höger äggledare och isåfall måste den opereras bort innan ivf. Har egentligen inget hinder annars men en operation är inte gynnsamt med all ärrvävnad som finns sedan tidigare operationer. Har inte lyckats med varken kalendernetoder eller stimulerande behandling med letrozol och äl-stickor. Verkar som om ivf är sista utvägen och så glad att några av er har lyckats, det ger hopp!

Hur lång tid tog det från remiss till samtal/möte :)
  • 8992
    Fia342 skrev 2018-01-08 20:09:32 följande:

Också på väg att starta första ivf- försöket, spännande men läskigt!

När ska ni börja? :)

Gud va taggad jag blev nu när jag tittade in här och ser att det gått bra för vissa och att vissa ska starta strax/har startar :D
  • 8992
    waldesten16 skrev 2018-01-09 08:39:04 följande:

Hej alla ! En uppdatering från min sida. Gjorde fet den 25 nov och lyckan var total blev gravid. Första vul 6+0 (tidigt pga av tidigare utonkveds) såg jag ett hjärta picka på så fint. Hade starka gravidsymtom som illamående och fick söka hjälpa och få läkemedel utskrivet mot det. Vid andra vul i torsdag i 8+3 fick jag det hemska beskedet att fostret inte längre fanns utan att jag hade fått ett fördröjt missfall. Kroppen och livmodern tror fortfarande att jag är gravid fast det inte finns något liv. Fick en tid om en vecka för att se om kroppen tar hand om det själv. Helt förstörd gick sambon och jag hem för att vänta.

På söndagen fick jag svåra smärtor och åkte in akut. Där såg de fostret men det hade dött i 6+3. Läkaren ville ge mig abortpiller så jag skulle stötta ut allt men jag vägrade. Skulle inte klara det psykiskt att se allt, mår fortfarande dåligt över mitt utomkveds och det hände för ett år sedan. Hade en underbar läkare som förstod mig som skrev upp mig på en akuttid måndag morgon kl 08. M0ndag morgon fick jag träffa en till underbar läkare som bekräftade samma hemska nyhet. Hon frågade om jag inte ville göra medicinsk abort men jag förklarade hur jag mådde så hon avbröt mig och sa du behöver inte säga mer jag ringer ner direkt. Kl. 9 rullade jag ner på dagkirurgin och vid kvart i tio gjorde de en skrapning. Allt gick bra och är glad att den delen är över. Är hemma idag från jobbet för att samla ihop mig lite. Ringde och pratade med rmc och de gav klartecken att köra ny frys på nästa mens så det känns skönt. Så om allt går som det ska bli det nytt försök i februari för oss

Jag beklagar verkligen! Vilken hemsk upplevelse det måste varit. Va bra att du stod på dig angående aborten. Det är så svårt att finna tröstande ord, men jag tänker på dig och hoppas du hittar krafterna att våga hoppas nästa försök också!
  • 8992
    waldesten16 skrev 2018-01-09 10:29:26 följande:

Tack ! Känns skönt att skriva av sig här samtidigt som det är ett stöd och läsa om andra som är i samma process och lyckas. Det inget hopp för framtiden. Är du i startgroparna för sprutor i januari?

Ja, jag vet inte hur jag skulle hantera den här situationen utan en sån här tråd faktiskt!

Nej det blir början av februari för mig, har första besöket 1 februari och mensen kommer strax efter det så hoppas kunna börja då :)
  • 8992
    waldesten16 skrev 2018-02-01 18:56:16 följande:

Hur går det för er alla här inne ?

Jag var på kontroll för att se om infektionen är borta. Det var den inte helt så nya tabletter. Sen som inte det var nog visade sig att jag blöder från brustet blodkärl vid äggstocken. Tydligen ska detta läka av sig självt men är så trött på motgångar. Just nu vill jag byta kropp

Vi var på första mötet idag. Kändes bra men väldigt överväldigande med all information! Blir det korta protokollet för mig med start runt 12 februari.

Men fy så tråkigt! Vilka påfrestningar du får kämpa med!
  • 8992
    180214 skrev 2018-02-14 06:37:50 följande:

Hej alla härinne! Jag har backat och läst lite om er. Känns som att det dags att skriva lite???? Jag är just nu ruvare (rd 2) efter min fösta ivf någonsin, som jag gjort på RMC. Jag och mannen bort i Jönköping och distansstimuleras från Mayamottagningen. Allt har gått bra tycker jag, förutom all nedrans väntan såklart... i maj -17 tog de emot oss som patienter i Linköping, i aug var första samtalet, jag vägde för mkt och fick inte börja förrän jag gått ner tio kilo. I oktober var det sen uppstart med korta protokollet men min kropp verkade inte reagera på Orgalutran överhuvudtaget så jag fick för tidig ägglossning med typ 20 ägg... Försöket fick avbrytas. Sen kom mensen en dag för sent och vi fick vänta till efter jul med nästa försök. Knäckande! Nu har vi kört långa protokollet och det har funkat kanon, fick ut 15 ägg varav 11 befruktades normalt. Fick i måndags tillbaka en fin blastocyst och väntar nu med spänning på brevet med info om ifall några kunnat frysas. Jag har kraftfull PCOS. Jag hoppas på att tråden kan vakna lite igen, hade varit så kul att gå dela erfarenheter med er RMC- kämpare!

Välkommen! Ja den förbannade väntan inför alla steg i den här processen gör mig gråhårig haha. Just nu väntar jag på att RMC ska ringa upp så jag kan få klartecken för att sätta igång med min första omgång av stimulering :) Jag är så löjligt nervös!
  • 8992

Samtalet med RMC är nu genomfört! Sprutstart imorgon, besök på onsdag och planerat äggplock vecka 9. Herregud vad sjukt det känns att det faktiskt är vår tur att sätta igång på riktigt :D

• 8992
    S91 skrev 2018-02-14 11:19:41 följande:

Men åh vad kul!! Vad fick ni för läkemedel och dos? (Det kanske du redan skrivit).

Vi fick bemfola 125 och fyremadel :) Dom läkemedlen verkar inte vara jättevanliga efter vad jag läst i olika trådar. Känns som dom flesta får Gonal-f och orgalutran. Undrar vad det beror på...
  • 8992
    S91 skrev 2018-02-14 11:50:37 följande:

Okej! Det beror säkert på vilka förutsättningar man har och faktorerna runt om :) säkert också att det finns en grund från Läkemedelsverket som läkarna ska följa men sen har vissa sina favoritpreparat som de personligen tycker fungerat bäst. Men fråga annars!

Ja det spelar nog ingen större roll när jag tänker efter, bara dom funkar som dom ska så är jag nöjd haha.

Såg att du skrev att du var på äggplocket tidigare idag, hur gick/kändes det? :)
  • 8992
    S91 skrev 2018-02-14 12:58:36 följande:

Det är klart det ska bli bra för er!

Det gick bra! Sög ut 38 äggblåsor varav det var ägg i 18 st. På vippen till överstimulerad och får inte göra någon återföring, utan vi ska vänta tills efter nästa mens. Så får förhoppningsvis göra FET i april (om äggen befruktas och delar sig normalt så det går frysa dem). :)

Det gjorde ont men inte så ont som jag förväntat mig och de var så skickliga och omtänksamma under ingreppet!

Oj så många men tråkigt att du måste vänta. Man får försöka va positiv och se det som att då ökar ju chanserna för fler till frysen :)

Va skönt! Jag har ganska hög smärttröskel så jag förväntar mig inte att få så ont, så bara för det kommer jag säkert lida ordentligt haha :) hur känns det i kroppen efteråt?
  • 8992
    S91 skrev 2018-02-14 13:27:22 följande:

Ja det känns faktiskt nästan lite skönt att få lämna karusellen ett tag om jag ska va ärlig..

efteråt har det känts skönt, nästan som man gick ner 2 kilo på en gång efter all vätska de tog ut. Lite öm men inte så farlig men det kanske kommer senare under dagen :)

Nu är vi igång! Första sprutan bemfola är precis tagen :D kände ingenting, inte ens när nålen gick igenom huden. Glatt överraskad haha :)
  • 8992
    waldesten16 skrev 2018-02-26 17:35:33 följande:

Idag är jag äntligen en ruvare igen. Nu börjar den mest påfrestande tiden men ska försöka tänka positivt! Det är så omtumlande även fast det är tredje gången.

Hur går det för er alla? Ser att det är några fler som påbörjat sin ivf resa ????

Mitt första försök blev avbrutet. Fick order om att ta ovitrelle imorgon och ligga som aldrig förr och hoppas på det bästa haha
  • 8992
    waldesten16 skrev 2018-02-27 10:13:43 följande:

Okay, var det pga av för få blåsor ? Då är det dags för er att skruva upp romantiken och ligga på ;)

Skämt åsido tråkigt att ni inte fick fullfölja. Antar att de inte räknar detta som ett försök för er.

Haha ja, nu jäklar ska det liggas :D

Ja, det var bara en blåsa på andra ultraljudet som va i rätt storlek. Hade 30 st som va 6-9mm. Som tur är så räknas det inte som ett försök som sagt, och om jag inte blir gravid så får vi starta på nytt vid nästa mens så känns helt okej ändå faktiskt.
  • 8992
    180214 skrev 2018-02-27 20:03:28 följande:

Vad spännande med ruvning och hemmaverkstad! Jag har plussat, känns helt sjukt. Har testdag på fredag men blastocysten som återfördes verkar ha satt sig snabbt för jag plussade på rd 7. Crazy! Tyvärr har jag blivit överstimulerad vilket visade sig på rd 10 då jag blev så dålig att jag fick åka in till akuten. Låg inlagd på Ryhov två dygn och är inte bättre tyvärr... Har ont ont och har gått upp 4 kg vätska, magen är som en stenhård ballong. Äggstockarna mäter 9 resp 10 cm (mot normala 3 cm) och jag mår illa som tusan. Detta är verkligen läskigt.... Så jag är glad men har inte riktigt kunna tänka på plusset. Galet. Hoppas, hoppas ni slipper överstimuleringssyndrom. Receptet för min var nedreglering med Suprecur, sprutor Puregon 200ie hela sprutperioden och sedan en Ovitrelle på det. Watch out! Håller tummarna för er alla, lycka till med bebismakandet.

Va roligt, grattis!! Blir så glad när andra lyckad :D

Tråkigt att en sån härlig sak störs av överstimulering. Påverkar det graviditeten på något sätt?
  • 8992
    180214 skrev 2018-02-27 20:48:51 följande:

Vet inte om det påverkar graviditeten, efter ca 1000 timmars goooglande i ämnet tolkar jag det som att missfallsrisken är högre om man får allvarlig form av överstimulering, inte annars. Jag har ?bara? måttlig så jag hoppas att det inte är nån fara... Däremot är jag ju gammal från början så redan där ligger jag ju risigt till gällande missfall. Och tjock är jag också. Försöker ta en dag i taget, men det är oroligt såklart. Men man är ju såklart ett steg närmare med ett plus (måste försöka peppa mig själv att va positiv här...)

Klart du ska va positiv! Det kommer gå hela vägen, det känner jag på mg :) Var absolut inte meningen att göra dig orolig eller låta negativ!
Svar på tråden Ivf rmc linköping hösten 2017