• waldesten16

Ivf rmc linköping hösten 2017

Undrar om det är någon mer som kommer att höra ivf på rmc linköping nu under hösten, skulle vara kul att följas åt. Jag har börjat hotmonbehandling med gonal f. Fick idag vid mitt andra vul besked att det blir äggolock på fredag men ingen återföring. Är redan på gränsen till överstimulerad så de vågar inte genomföra återinförandet. Hade ca 30 äggblåsor på höger äggstock och ca 20 på vänstra.

Ska ta suprefact istället för ovitrelle nu ikväll, de vågar inte låta mig ta den. Blev väldigt ledsen och vår gråtit floder. Känns så tungt att behöva frysa ned äggen och vänta två månader.

• Svar på tråden Ivf rmc linköping hösten 2017
  • waldesten16

Vår remiss kom fram den 6 mars och vi hade vårt första samtal i slutet på maj. Hade jag inte ringt och stött på hade det dröjt längre innan vi fick komma. Påpekade flera gånger om vårdgarantin och tillslut funkade det.

Eftersom de hade semesterstängt och vart jag befann mig i min cykel bestämdes det att jag skulle börja med sprutorna med mensen i juli.

I morgon är det dags för äggplock. Jag har inte så ont mest öm och illamående. Tråkigt för er hanna8911 hoppas att det visar fler på vul i morgon. Just nu känner jag mig mest ledsen och besviken. Tycker inte de har förklarat tillräckligt bra vad som händer nu när det inte blir någon ET utan att allt går till frysen. Livrädd att det inte finns några ägg i morgon eller att de kommer överleva frysen. Eftersom jag inte gick ta overielle så är jag orolig att blåsorna inte blivit tillräckligt stora och det påverkar resultatet och ett försök försvinner på detta.

Mycket tankar just nu. Vågar inte hoppas på för mycket, bröt ihop i onsdags när de berättade att det inte blir någon ET. Varken läkaren eller ssk kunde trösta mig. Tror jag kommer bli ledsen i morgon med. Det är så mycket känslor efter alla år av försök och misslyckanden.

Skulle vara väldigt skönt om vi kunde följas åt och jämföra upplevelser med varandra ????

• waldesten16

Äggplock idag, av mina 50 äggblåsor hade 20 stycken växt till sig som de tog ut. Kände redan då en känsla att något inte stämde. Fick ligga och vänta en stund och sedan kom läkaren in hade Elisabeth, såg direkt att det var negativa nyheter. Tyvärr fanns det inga ägg i mina blåsor utan de var tomma.

Hon förklarade att det finns något som heter EFS och drabbar 1 på 1000, de brukar ha en per år. Blev så ledsen och grät floder. De vet inte riktigt hur de ska göra nu, utan de ringer i morgon för att göra upp en plan. Alla dessa sprutor och äggplock helt förgäves. Hur gick det för dig hanna8911 idag ?

• waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-08-13 12:14:49 följande:
    Hur går det för dig? Återkom dem med någon ny strategi för hur ni ska gå vidare?
    Fick ta ett litet break då jag blev helt knäckt efter det misslyckade äggplocket. Det var svårt att få upp modet efter det, men nu blickar jag framåt.

Ny plan är att påbörja nu kur med blödning nummer två. Fick min mens igår så det blir på mensen i september som jag börjar nu behandling. Denna gången kommer jag att få Menopur istället för Gonal F samt att de kommer att ge mig ordinarie ägglossnings spruta Otrivelle även om det finns risk för överstimulering. Så nu är det bara att gå och vänta.

Hur har det gått för dig? Är du mitt uppe i ny ur nu?
  • waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-08-17 20:38:57 följande:
    Jag förstår det. Hade själv också varit knäckt så ta den tid du behöver! Okej men då har de ändå tänkt till och kommit med en annan strategi. Nu måste det funka!! Jag måste precis som du vänta en cykel och kommersen börja i september också. Vet ännu inte hur de tänker kring mig, om det istället blir långa protokollet eller om de endast ska höja menopurdosen. Väntar nu på att mensen ska komma så ska jag ringa dem på måndag och höra. De ringade iallafall idag och berättade att mitt progesteronprov var bra på 44 vilket tyder på att jag hade äl nu i denna cykel! Något positivt iallafall!
    Hoppas din mens har kommit nu och att de har en bra plan för er. Läste någonstans att menopuren skulle vara svårare att ta en Gonal F, tycker du att de sprutorna är jobbiga. Själv hade jag inga problem med Gonal F men gillade inte orgalutranen, tyckte den nålen var så trubbig.

Det är skönt att få höra lite positiva nyheter, bra att ägglossningen fungerar! :)

Har du berättat för din chef att du gör ivf? Jag har inte berättat något för mina kollegor eller chef. Förar gången hade jag semester så då var det inga problem med alla besök i Linköping. Men denna gången vet jag inte hur jag ska lösa det. Vill inte berätta något på jobbet av den anledningen att jag inte vill bli borträknad från arbetsuppgifter.
  • waldesten16
    Joey1981 skrev 2017-08-19 14:15:47 följande:

Hej!

Man känner sig så ensam i detta fast jag vet att vi inte är d. Skönt och läsa att ni/vi är flera. Tankarna snurrar ju konstant????

Vi var på RMC Linköping igår för äggplock.

Sju äggblåsor men bara 5 ägg.

Hoppas innerligt att de blivit befruktade. Hoppar högt varje gång det ringer i mobilen.

Vi har försökt i 3 år, blivit gravida 2ggr men båda slutade i utomkvedshavandeskap????

Så inga äggledare kvar, remiss skickades i slutet av maj. Fick tid slutet av augusti o , fick det korta protokollet. Mådde piss sista veckan men håller tummarna att det går bra??????????

Grattis till fem ägg, hoppas flera av dem blir befruktade :)Håller tummarna!!

Har själv haft utomkveds en gång, men jag hade turen att få ha kvar mina äggledare. Inget roligt tillstånd.

Vilka sprutor har du använt denna gången? Sa läkaren vid ultraljudet innan hur många äggblåsor du hade som är tillräckligt stora? Hur många dagar fick du ta sprutorna?
  • waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-08-21 08:55:21 följande:
    Ja nu har den kommit igång igen! Ringde RMC men de ville ha ett grantestare först innan de fortsatte så får ringa tillbaka imorgon igen. Jag upplevde inte Menopuren svår! Är dock sjuksköterska så van att dra upp läkemedel...men man blandar den bara och sen drar man upp den mängden man ska ha varje kväll. Sprutan är jättebra, tunn och vass! Tyckte med att orgalitranen var trubbig i nålen, men det sa de på RMC att den var!

Ja jag har berättat, i och med att vi inte bor i Linköping och har en bit att åka så kommer jag behöva vara ledig från jobbet. De måste ersätta mig så därav kände jag att jag behövde säga något! Känns ganska skönt för de är stöttande och mår man inte bra någon dag så kan man säga det! Men jag förstår din problematik. Man vill inte bli särbehandlad för att man förhoppningsvis snart ska ha barn!
    Hur gick det idag med samtalet? Fick du någon bra planering för nästa steg?
    Vill att tiden ska gå fortare nu, så man får påbörja nästa omgång

Jag pendlar från jkpg till Linköping, så det är ca 1,5 tim enkel resväg. Så det är samma för mig att jag behöver ta ledigt hela dagen. Förra gången hade min klinik semesterstängt så då fick jag åka för alla kontroller dit. Denna gången kan jag göra ultraljuden här i jkpg. Men det lutar till att jag måste berätta för chefen, vet inte annars hur jag ska ta ledigt. Vet att jag inte kommer bli beviljad semester, i värsta fall får jag dra en rövare och sjukskriva mig.
  • waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-08-24 12:12:02 följande:
    Grattis till 5 befruktade! Har du överlevt till frysning?:) ja usch, kan inte ens föreställa mig den väntan! Det är med skräckblandad förtjusning man längtar dit! Hur upplevde du äggplocket?
    Joey1981 skrev 2017-08-24 10:58:56 följande:

Hej igen

Vi fick Menopur i 10 dagar, Orgalutran o Otrivell. Sedan ägguttag har jag Lutinus vaginala tabletter. Läkaren på sista ul såg 6 st äggblåsor men vid ägguttaget bara fem äggblåsor.

Men i måndags var vi där igen o ALLA 5 var befruktade(tummen upp på d)!

Så ett embryo är återfört o väntan är olidlig.....

Är jag gravid eller?! Kommer embryot fästa?! Missfall?! Hur länge dröjer d innan man får ny tid o ny återföring?!

Ja ni hör ju. Nervös för minsta lilla

Stort grattis till denna biten på vägen! Håller tummarna att du får ett stort plus på stickan när det väl är dags att testa. Antar att de andra åkte till frysen och det borde vara skönt att veta att de finns, gör processen lite enklare.

Vet att det är svårt men försök att slappna av och inte tänka för mycket. Återigen stort grattis till denna biten på vägen :)

Jag upplevde äggplocket helt ok. Jag bad om lite lugnande innan då jag var väldigt nervös och det var skönt. Tyckte inte bedövningssprutan gjorde ont och det var endast på slutet som det började bli jobbigt men då jag de lite mer smärtlindring. Var nog mer efteråt som var jobbigt, då magen svullnade och lite kramp. Den dagen spenderades på soffan.

• waldesten16
    hanna8911 skrev 2017-08-23 11:25:33 följande:

Nu har jag varit i kontakt med lkpg igen! Blir det långa protokollet denna gång så börjar med nässpray den 8:e sept! Lite segt med det långa men förhoppningsvis blir det några ägg denna gång! Det jobbiga känns som att spray då man måste spraya exakt var 8:e timme, jobbar inom vården så är ju oregelbundna tider med...men det löser sig!

Hoppas att det långa protokollet gör att det blir många ägg för dig. Lite roligt att vi var tre från Jönköping som är inne i processen samtidigt i Linköping.

Behöver sprayen vara i kylskåpet eller kan man ha den i rumstemperatur? Får hoppas tiden går fort till den 8:e sep. Hur länge ska man spraya innan man får börja med sprutorna?

Jag ska börja äta provera den 31 aug i tio dagar för att framkalla mens och sedan börja med sprutor. Gör jag en liten prel. beräkning borde jag börja med sprutorna runt den 12 sep och ev. äggplock/återinföring runt v.38/39. Längtar ihjäl mig.
  • waldesten16
    Jennie1987 skrev 2017-08-23 21:34:37 följande:
    Åh hoppas verkligen att det är det som krävs för att det ska lyckad för er!

Förstår att det kan va jobbigt att ta nässpray var 8:e timme, men hoppas du hittar ett sätt som funkar.

Jag bor också i Jönköping , eller ja, i Huskvarna.

På fredag ska vi lämna våra infektionsprov... Sen antar jag att vi måste vänta på svar på dom innan remissen skickas, men sen är vi kanske på banan ialla fall, och väntetiden till Linköping kan börja.

Har pratat med dom där och dom sa att dom håller vårdgarantin så kanske hinner vi få komma på ett första besök i år....
    Det som tog extra tid för oss var att den läkaren på Ryhov i Jönköping som är tvungen att godkänna remissen och skicka den vidare, tog lång tid på sig innan han skickade den vidare till Linköping. Så där blev det ett extra stopp, vet att jag ringde tre gånger till kvinnokliniken och låg på. En bekant råkade ut för samma sak. Så mitt råd är att ligga på lite extra, både på kvinnokliniken i Jönköping och sedan för att få en tid till RMC. Så kanske det går lite fortare för er :)

Om ni har möjlighet så säg till dem att ni kan ta en återbudstid.
Svar på tråden Ivf rmc linköping hösten 2017