Flyktingar och bistånd - Vad ska vi satsa på?
Ta emot alla.
Ta emot alla.
Jag röstade på det första alternativet, men det enbart för att trådskaparen inte verkade ha tänkt på alternativet att man kan vara kritisk mot bistånd men vilja ha en generös asylpolitik.
Med generös asylpolitik menar jag personligen inte öppna gränser och fri invandring eller att fattigdom skulle vara ett asylskäl. Det jag menar är sådant som rätt till familjeåterförening för de som bedömts ha uppenbara asylskäl.
Jag prioriterar inte ökat bistånd av två skäl.
1. Det är oerhört svårt att försäkra sig om att biståndet verkligen hamnar på rätt ställe och används till det det är tänkt till. I värsta fall blir det som att elda upp pengarna eller kasta dem i sjön.
2. Många av de människor med verkliga asylskäl skulle inte bli särskilt hjälpta av bistånd, åtminstone inte bistånd i klassisk bemärkelse.
Bistånd kan inte lösa kriget i Syrien.
Bistånd kan inte lösa förföljelsen av kristna i Afghanistan och Irak.
Bistånd kan inte hjälpa de unga män och kvinnor som flyr från en kanske flera decennier lång militärtjänst som mest påminner im livegenskap i Afrikas motsvarighet till Nordkorea, Eritrea.
Bistånd kan inte hjälpa hbt-personer som hotas av dödsstraff i Uganda.
Bistånd kan inte hjälpa kvinnor som hotas av hedersmord i Pakistan.
Någon i tråden nämnde SD och att de länge tjatat om att hjälpa på plats med bistånd istället för att ge asyl i i Sverige utan att någon lyssnat.
Jag tycker inte det är konstigt att ingen lyssnat. Sd:s resonemang går ju ut på att typ 95 procent av alla som får asyl i Sverige är ekonomiska flyktingar som bara vill ha ett bättre liv rent materiellt sett.
Hade det varit så , att fattigdom varit det enda egentliga eller ens det största problemet de som väl får och har fått asyl de senaste åren har hade ju ekonomiskt bistånd i hemländerna kunnat lösa problemen, om det hamnat i rätta händer vill säga.
Men nu är det inte så och det inser de andra partierna. Många från tex Syrien som fått asyl hade inga ekonomiska problem alls i hemlandet men likväl asylskäl
Jag är kvinna, mellan 30 och 40, har ett tjänstemannajobb utan akademisk examen och röstar inte på SD.