Anonym (Emmet) skrev 2017-08-04 12:24:58 följande:
Min poäng var inte huruvida lagen i sig är progressiv eller inte. Bara att hur andra länder gör (vilket du tog upp) inte säger något om hur bra/dålig en lag är.
Vilka konsekvenser är det man inte kan avtala bort? (Ifrågasätter inte, uppriktigt nyfiken för vet inte vad det är).
Det finns nog en anledning till att inget annat land i Europa har låtits sig sin lagstiftning influeras av sambolagen. Ingen annan befolkning i Europa tror jag skulle acceptera att inte själva få välja sin civila status familjerättsligt. Det skulle anses som statligt förtryck.
De största konsekvenserna finner du inom socialrätten vill jag påstå. Det finns exempel på socialförvaltningar som gör hembesök för att avgöra om de boende har intim relation eller inte i syfte att avgöra om det finns underhållsskyldighet.
En annan men inte lika vanlig situation finner du inom utsökningsrätten där kronofogden gjort husrannsakningar och beslagtagit foto med personer som pussas i syfte att kunna ta den förmodade sambons egendom istället för den skuldsattes. Om de inte är sambos utan bara delar bostad är det inte tillåtet. Men sambobegreppet har smugit sig in i all möjlig lagstiftning och dyker upp på de mest oväntade ställen.
Alla av de här formerna av integritetskränkande behandling som lagen har som konsekvens kan i mitt tycke undvikas på två sätt:
För samboskap ska krävas frivillig registrering. Utan registrering är ingen sambo.
Alternativt att man använder frivillig registrering i kombination med socialförsäkringsrättens sätt att använda sambobegreppet, nämligen att de är bara par som bor ihop och har gemensamma barn, eller bor ihop och tidigare varit gifta som omfattas av sambobegreppet.