• Florence204

Sambolagen?

Hej, jag går i funderingar att investera i en bostad inom något/några år och har en fundering gällande sambolagen (vilket jag inte har koll på).

Om jag köper en bostad, det är bara jag som lägger pengar och står på lån för lägenheten. Vad skulle hända om jag och min sambo går skilda vägar? Får han rätt till halva även fast det är jag som har köpt lägenheten och den har blivit för gemensamt bruk? Tacksam för svar

• Svar på tråden Sambolagen?
  • runerusk

Köps den för gemensamt bruk delas värdet av lägenheten lika om ni går isär, såvida ni inte avtalar bort detta med ett avtal.

• XLinaX

Om ni har köpt bostaden för att bo där tillsammans gäller sambolagen, det vill säga att ni får halva värdet var vid separation oavsett vem som betalade.

Om du vill köpa en lägenhet som inte ska ingå vid ev separation måste ni skriva papper på att sambolagen inte ska gälla i ert förhållande. Kontakta jurist så allt blir riktigt. Det kostar några tusen, men det är helt klart värt att ha alla papper korrekta.

Om ni träffar jurist kan ni även skriva testamente om hur ni vill ha det vid ev dödsfall. Som sambo har man ingen arvsrätt.

• Franck på iPhone

Skriv samboavtal!!!!

Annars har han laglig rätt att roffa åt sig halva bostaden vid separation.

Behövs inga jurister för just det. Det är världens enklaste avtal.

• Kjell2
    Florence204 skrev 2017-08-01 00:28:57 följande:

Hej, jag går i funderingar att investera i en bostad inom något/några år och har en fundering gällande sambolagen (vilket jag inte har koll på).

Om jag köper en bostad, det är bara jag som lägger pengar och står på lån för lägenheten. Vad skulle hända om jag och min sambo går skilda vägar? Får han rätt till halva även fast det är jag som har köpt lägenheten och den har blivit för gemensamt bruk? Tacksam för svar

Halva nettovärdet ska bodelas. Är ni inte intresserad av det skriv ett samboavtal i samband med köpet.
  • Anonym (12345)

En poäng till inlägget.
    Sambolagen är ingen lag som säger att man måste dela, det går utmärkt att den ena flyttar ut och går vidare i livet.

Tyvärr så är lagen utformad så att det gynnar inte dig som faktiskt äger bostaden så du måste tyvärr kallt räkna med att din sambo kan utnyttja den för att få ut pengar.
    man får inte ut halva värdet av marknadsvärdet utan det är halva värdet minus skulder.
    Så har man inte skrivit något och vet att man är på g att bli blåst så ska man se till att maxbelåna bostaden.

• Florence204

Tack för alla svar!

Vad gör man om han skulle neka till att skriva på avtalet då? Dum fråga kanske.

Det skulle kännas surt om jag har köpt bostaden och han åker på ett bananskal och tar vinning för något som egentligen inte är "hans", om vi skulle gå isär och han väljer att utnyttja sambolagen.

• Ms H
    Florence204 skrev 2017-08-02 23:55:22 följande:

Tack för alla svar!

Vad gör man om han skulle neka till att skriva på avtalet då? Dum fråga kanske.

Det skulle kännas surt om jag har köpt bostaden och han åker på ett bananskal och tar vinning för något som egentligen inte är "hans", om vi skulle gå isär och han väljer att utnyttja sambolagen.

Då låter man bli att köpa bostaden eller så är man beredd på att det ska delas vid ev separation (el dödsfall).
  • Anonym (Peter)
    Ms H skrev 2017-08-02 23:59:48 följande:
    Då låter man bli att köpa bostaden eller så är man beredd på att det ska delas vid ev separation (el dödsfall).
    Vad skulle delas vid dödsfall?
  • XLinaX
    Ms H skrev 2017-08-02 23:59:48 följande:

Observera att sambolagen EJ gäller dödsfall som det skrivs i detta inlägget. Sambor ärver inte varandra.

Om ni ej är överens så gör inget köp om du inte är beredd att hälften går till sambon vid uppbrott.
  • Ms H
    XLinaX skrev 2017-08-03 00:25:55 följande:
    Observera att sambolagen EJ gäller dödsfall som det skrivs i detta inlägget. Sambor ärver inte varandra.

Om ni ej är överens så gör inget köp om du inte är beredd att hälften går till sambon vid uppbrott.
    Jag har inte skrivit något om arv. Vid dödsfall har den överlevande sambon rätt att begära bodelning enligt sambolagen.
Svar på tråden Sambolagen?