• Kjell2

Sambolagen?

Florence204 skrev 2017-08-01 00:28:57 följande:

Hej, jag går i funderingar att investera i en bostad inom något/några år och har en fundering gällande sambolagen (vilket jag inte har koll på).

Om jag köper en bostad, det är bara jag som lägger pengar och står på lån för lägenheten. Vad skulle hända om jag och min sambo går skilda vägar? Får han rätt till halva även fast det är jag som har köpt lägenheten och den har blivit för gemensamt bruk? Tacksam för svar

Halva nettovärdet ska bodelas. Är ni inte intresserad av det skriv ett samboavtal i samband med köpet.
  • Kjell2
    Florence204 skrev 2017-08-02 23:55:22 följande:

Tack för alla svar!

Vad gör man om han skulle neka till att skriva på avtalet då? Dum fråga kanske.

Det skulle kännas surt om jag har köpt bostaden och han åker på ett bananskal och tar vinning för något som egentligen inte är "hans", om vi skulle gå isär och han väljer att utnyttja sambolagen.

Köp inte.

Finns lite andra varianter. Han köper halv av dig med en skuldsedel som han sen amorterar bort. Ev kan ni även komma överens om ränta.
  • Kjell2
    Franck på iPhone skrev 2017-08-03 23:48:24 följande:

Ja, det är helt absurt. Och ingenstans hörs klagomål på sambolagen. Det är helt obegripligt hur denna lag kunde införas. Det finns ingen motsvarighet i hela Europa.

Att detta vidunder till lagstiftning bara helt okritiserat får fortsätta existera i vårt samhälle, med alla dess konsekvenser är en stor skandal.

Ett antal olika signaturer kritiserar och framför regelbundet klagomål på sambolagen här
Svar på tråden Sambolagen?