Livet efter blodpropp?
Jag fick också en djup ventrombos i höger vad. Efter en mindre knäoperation men också antagligen (99%) pga mina p-piller.
Under ca 6 månader fick jag gå på Varan (stavning?) och regelbundna blodprov på Vc för att reglera mängden medicin jag åt så blodet varken blev för tunt el tjockt. Fick ha ett halsband där det stod att jag tog blodförtunnande om ngn olycka eller dyl skulle ske. Höll på med hästar och det gillades inte då man skulle vara lite försiktig så man inte ramlade högt, fick ngt slag/spark osv.
En utredning gjordes då min mormor haft massa proppar, men ingen ärftlighet påträffades.
Efter det halvåret ungefär levde jag som vanligt igen. Inga läkarkontroll. Åt minipiller istället. Men annars som innan med träning, hästar, festade osv.
Skillnaden som blev är att när jag blir gravid (från plus på test till några veckor efter förlossning) måste jag ta en fragminspruta varje dag. Många sprutor blir det. Detta för att risken höjs lite för propp vid graviditet. Har varit gravid två gånger och allt gått bra. Men gillar inte sprutor. Vid operationer (har opererat knät en gång till samt en mindre bröstförstoring) och då måste jag också ta fragminsprutor under någon vecka eller två. Har en kollega med lite samma historik som måste ta fragminsprutor när han flyger, men det behöver inte jag. Då räcker det med stödstrumpor, dricka rikligt och vicka på tårna då och då.