Livet efter blodpropp?
Hej!
Fick i torsdags veta att jag hade en blodpropp i baksidan av knät. Den täppte inte venen helt men var en djup propp. Får xarelto nu, återbesök om 3 veckor, därefter längre dos xarelto i MINST 3 månader beroende på hur prover och allt ser ut om 3 veckor. Stödstrumpor, dubbla på, all vaken tid.
Anledning till propp är till 99 procent mina p-piller. De slutade jag med direkt i torsdags. Är vältränad, rör på mig MYCKET, röker inte, inga kända proppar i släkten eller andra riskfaktorer.
Fick hemgångsråd muntligt av läkaren och kände då att allt var under kontroll (lätt att vara kaxig i ett hus fullt med vårdpersonal) men idag började jag bli orolig. Hittar ingen info på nätet om "livet efter blodpropp i benet". Risker? Vad är normalt att känna fysiskt? När borde svullnad gått ner? När borde smärta försvinna? Kan jag få propp i lungan trots att jag står på behandling?
Jag vill att ni med erfarenhet svarar. Inga gissningar. Berätta hur det var för er som enbart fått propp i benet.
Går att hitta massa info om blodpropp i övrigt, men ingenting om hur det är när man kommer hem.