• Anonym (Minna)

Vad krävs för att jag ska få enskild vårdnad?

En 9 månaders skall absolut inte ha varannan veckas umgänge. Enligt vad vår familjerätt går efter gäller korta men täta umgängen i den åldern med den barnet inte bor hos, övernattning först vid 1 år och då en natt i taget. Låter dessutom som att det är fara för barnets liv när han har barnet.

• Anonym (Minna)

Vårdnad har dock inget med umgänget att göra. Vårdnad i ett sånt här fall blir knepig. Om vi ponerar att du blir ensam vårdnadshavare så har du skyldighet att vårda och skydda barnet, samtidigt är du skyldig att se till att barnet har ett umgänge med den föräldern barnet inte umgås med och han kan fortfarande kräva varannan veckas boende trots att du har enskild vårdnad. Vårdnad handlar mest om det juridisk såsom att du kan flytta vart du vill, bestämma skola och dagis, du är den som får info om barnet från skola/dagis samt sjukvård. Är du okej med att pappan bestämmer i dessa frågor så är det inte vårdnaden du skall kämpande i första hand utan att umgänget fortsatt är övervakat. Samtidigt ligger det dig otroligt i fatet om du motsätter dig umgänge. Däremot kan du trycka på om barnets ålder och att barnet är för litet för VV samt att pappan riskerar barnets liv och faktiskt inte klarar av att sköta barnet.

• Anonym (Minna)
    nevermind skrev 2017-07-30 09:25:30 följande:
    Men är det varannan vecka då? TS skrev 50/50. De kanske har tre dagar i sträck? Eller har jag missat nåt?
    Oavsett är 50/50 olämpligt i den åldern
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-07-30 13:55:09 följande:
    Jag får korrigera lite grann bara... Vid ensam vårdnad och umgängesrätt så kan den andra INTE kräva varannan veckas boende. Det som gäller är varannan helg och vissa storhelger osv. Varannan vecka är det som gäller vid DELAD vårdnad, inget annat. Jag har precis för bara ett par dagar sedan kontrollerat detta hos jurist och i föräldrabalken i ett annat ärende.

TS: som tidigare inlägg sagt så ska du se till att få med dig läkares intyg om pappas sätt att hantera ert barn, dvs fullständigt hälsovådligt! Ta fram dagboksanteckningar (även digitala sådana) och sms för att styrka dina punkter. Vill man vara riktigt sneaky så skulle jag spela in samtal med pappan där man diskuterar allt vad barnet utsatts för under hans vård. Er son är i fara, annars skulle jag inte rekommendera så låga taktiker naturligtvis...

Begär ensam vårdnad med besöksrätt, får du det så ska du kräva att det sker under överinseende av någon på familjerätten, om inte du själv kan vara närvarande.

Kämpa på!!
    Det går alldeles utmärkt med 50/50 även vid ev, men de dömmer oftast inte till det.
Svar på tråden Vad krävs för att jag ska få enskild vårdnad?