Vad krävs för att jag ska få enskild vårdnad?
Jag lever i separation. Har begärt skilsmässa men ni vet hur det är när man har gemensamma barn och den andra inte vill.
Anledningen till skilsmässa är att han är en usel förälder. Han har blivit någon helt annan sedan vi fick barn. Det var inte som han tänkt sig. För jobbigt liksom och han klarar inte av att ta det stora ansvaret som krävs. Samtidigt vägrar han något annat än gemensam vårdnad med vv boende 50/50.
Barnet är 9 månader. Han ammas inte men är multiallergisk och det krävs specialanpassad kost samt mycket strikt tillsyn.
Sonen har allergi mot ägg, mjölkprotein, soja, ärt/baljväxter, vete, korn, råg, havre, avocado, banan, citrus, jordgubbar och pollen. Mkt skadad tarm med blodbrist och får Niferex som tillskott dagligen utöver D-droppar. Har även kalciumbrist och ska ha kalcipos dagligen. Eksem med behandling i form av mjukgörande 2 ggr dagligen samt Locoid 2 ggr dagligen vid behov. Till och från behandlas han med antibiotika då han gärna dras med streptococcer i eksem vid varje förkylning.
Problem: Pappan klarar inte av detta. Han har svårt med kosten. Låter farmor mata med sockerkaka och bragokex upprepade gånger trots akuta symptom som kräver intensivvård. Klarar inte av att själv avstå sådant som innehåller allergener som gör barnet sjukt. (Äter tex Majonäs och äggsmörgås med mjölk och vete och söker inte vård när sonen blir påverkad utan försöker lämna bort "gnälligt barn".)
Smörjer inte eksem eller sår med ordinerad behandling för att barnet inte vill.
Ger ej penicillin eller antibiotika för att barnet inte vill.
Ger ej ordinerat tillskott i form av vitaminer på förskrivning för att barnet inte vill.
Barnläkare har vid tre tillfällen under de senaste 4 månaderna gjort orosanmälan pga ovanstående samt ovårdat barn, dvs smutsigt med föråldrade matrester, dåligt klippta naglar, rivskador, intorkade fekalier osv. Samt vid ett tillfälle då barnet var svårt påverkat av allergi men pappan underlåtit sig att söka vård i rätt tid. Detta då pappan haft umgänge enligt 50/50 som familjerätten hävdade var bäst för att de skulle etablera en relation. Pappa har haft umgängesstöd delvis, ombesörjt av socialtjänsten.
Nu ska vi snart till förhandling. Vilka är chanserna att jag ska få enskild vårdnad?