• Anonym (Carolin)

Vad krävs för att jag ska få enskild vårdnad?

Jag lever i separation. Har begärt skilsmässa men ni vet hur det är när man har gemensamma barn och den andra inte vill.

Anledningen till skilsmässa är att han är en usel förälder. Han har blivit någon helt annan sedan vi fick barn. Det var inte som han tänkt sig. För jobbigt liksom och han klarar inte av att ta det stora ansvaret som krävs. Samtidigt vägrar han något annat än gemensam vårdnad med vv boende 50/50.

Barnet är 9 månader. Han ammas inte men är multiallergisk och det krävs specialanpassad kost samt mycket strikt tillsyn.

Sonen har allergi mot ägg, mjölkprotein, soja, ärt/baljväxter, vete, korn, råg, havre, avocado, banan, citrus, jordgubbar och pollen. Mkt skadad tarm med blodbrist och får Niferex som tillskott dagligen utöver D-droppar. Har även kalciumbrist och ska ha kalcipos dagligen. Eksem med behandling i form av mjukgörande 2 ggr dagligen samt Locoid 2 ggr dagligen vid behov. Till och från behandlas han med antibiotika då han gärna dras med streptococcer i eksem vid varje förkylning.

Problem: Pappan klarar inte av detta. Han har svårt med kosten. Låter farmor mata med sockerkaka och bragokex upprepade gånger trots akuta symptom som kräver intensivvård. Klarar inte av att själv avstå sådant som innehåller allergener som gör barnet sjukt. (Äter tex Majonäs och äggsmörgås med mjölk och vete och söker inte vård när sonen blir påverkad utan försöker lämna bort "gnälligt barn".)

Smörjer inte eksem eller sår med ordinerad behandling för att barnet inte vill.

Ger ej penicillin eller antibiotika för att barnet inte vill.

Ger ej ordinerat tillskott i form av vitaminer på förskrivning för att barnet inte vill.

Barnläkare har vid tre tillfällen under de senaste 4 månaderna gjort orosanmälan pga ovanstående samt ovårdat barn, dvs smutsigt med föråldrade matrester, dåligt klippta naglar, rivskador, intorkade fekalier osv. Samt vid ett tillfälle då barnet var svårt påverkat av allergi men pappan underlåtit sig att söka vård i rätt tid. Detta då pappan haft umgänge enligt 50/50 som familjerätten hävdade var bäst för att de skulle etablera en relation. Pappa har haft umgängesstöd delvis, ombesörjt av socialtjänsten.

Nu ska vi snart till förhandling. Vilka är chanserna att jag ska få enskild vårdnad?

• Svar på tråden Vad krävs för att jag ska få enskild vårdnad?
  • Kjell2

Vad är det du vill ha, EV eller inget umgänge med pappan.

• Anonym (Spyr)

Stora hoppas jag, men tyvärr betvivlar jag det ändå. I dagens jämställda samhälle ska ansvaret delas lika även om motparten är en idiot, ett kräk eller t.o.m en mördare. För "barn behöver sina pappor". Kämpa!! Läkarintyg kanske skulle hjälp? Intyg från anda som sett hur illa han sköter barnet? Jag hade fan i mig anmält idioten till polisen!

• molly11

Skulle vara bra om du kan bevisa att orosanmälningarna har inkommit under hans tillsyn. Det bör bevisa hur inkapabel han faktist är och då tror jag att du kan ha rätt goda chanser. Du får du trycka på oron för ditt barns hälsa och liv när barnet är hos honom.

• Anonym (IH)

VV med ett sånt litet barn? Vad tänker familjerätten med?

• Anonym (Spyr)
    Anonym (IH) skrev 2017-07-29 17:19:07 följande:
    VV med ett sånt litet barn? Vad tänker familjerätten med?
    Sen när tänker familjerätten ö.h.t? De lever efter mantrat "båda ska ha lika mycket vårdnad".
  • Anonym (Minna)

En 9 månaders skall absolut inte ha varannan veckas umgänge. Enligt vad vår familjerätt går efter gäller korta men täta umgängen i den åldern med den barnet inte bor hos, övernattning först vid 1 år och då en natt i taget. Låter dessutom som att det är fara för barnets liv när han har barnet.

• Anonym (Minna)

Vårdnad har dock inget med umgänget att göra. Vårdnad i ett sånt här fall blir knepig. Om vi ponerar att du blir ensam vårdnadshavare så har du skyldighet att vårda och skydda barnet, samtidigt är du skyldig att se till att barnet har ett umgänge med den föräldern barnet inte umgås med och han kan fortfarande kräva varannan veckas boende trots att du har enskild vårdnad. Vårdnad handlar mest om det juridisk såsom att du kan flytta vart du vill, bestämma skola och dagis, du är den som får info om barnet från skola/dagis samt sjukvård. Är du okej med att pappan bestämmer i dessa frågor så är det inte vårdnaden du skall kämpande i första hand utan att umgänget fortsatt är övervakat. Samtidigt ligger det dig otroligt i fatet om du motsätter dig umgänge. Däremot kan du trycka på om barnets ålder och att barnet är för litet för VV samt att pappan riskerar barnets liv och faktiskt inte klarar av att sköta barnet.

• nevermind
    Anonym (Minna) skrev 2017-07-29 18:09:23 följande:

En 9 månaders skall absolut inte ha varannan veckas umgänge. Enligt vad vår familjerätt går efter gäller korta men täta umgängen i den åldern med den barnet inte bor hos, övernattning först vid 1 år och då en natt i taget. Låter dessutom som att det är fara för barnets liv när han har barnet.

Men är det varannan vecka då? TS skrev 50/50. De kanske har tre dagar i sträck? Eller har jag missat nåt?
  • Anonym (Minna)
    nevermind skrev 2017-07-30 09:25:30 följande:
    Men är det varannan vecka då? TS skrev 50/50. De kanske har tre dagar i sträck? Eller har jag missat nåt?
    Oavsett är 50/50 olämpligt i den åldern
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Minna) skrev 2017-07-29 18:14:17 följande:

Vårdnad har dock inget med umgänget att göra. Vårdnad i ett sånt här fall blir knepig. Om vi ponerar att du blir ensam vårdnadshavare så har du skyldighet att vårda och skydda barnet, samtidigt är du skyldig att se till att barnet har ett umgänge med den föräldern barnet inte umgås med och han kan fortfarande kräva varannan veckas boende trots att du har enskild vårdnad. Vårdnad handlar mest om det juridisk såsom att du kan flytta vart du vill, bestämma skola och dagis, du är den som får info om barnet från skola/dagis samt sjukvård. Är du okej med att pappan bestämmer i dessa frågor så är det inte vårdnaden du skall kämpande i första hand utan att umgänget fortsatt är övervakat. Samtidigt ligger det dig otroligt i fatet om du motsätter dig umgänge. Däremot kan du trycka på om barnets ålder och att barnet är för litet för VV samt att pappan riskerar barnets liv och faktiskt inte klarar av att sköta barnet.

Jag får korrigera lite grann bara... Vid ensam vårdnad och umgängesrätt så kan den andra INTE kräva varannan veckas boende. Det som gäller är varannan helg och vissa storhelger osv. Varannan vecka är det som gäller vid DELAD vårdnad, inget annat. Jag har precis för bara ett par dagar sedan kontrollerat detta hos jurist och i föräldrabalken i ett annat ärende.

TS: som tidigare inlägg sagt så ska du se till att få med dig läkares intyg om pappas sätt att hantera ert barn, dvs fullständigt hälsovådligt! Ta fram dagboksanteckningar (även digitala sådana) och sms för att styrka dina punkter. Vill man vara riktigt sneaky så skulle jag spela in samtal med pappan där man diskuterar allt vad barnet utsatts för under hans vård. Er son är i fara, annars skulle jag inte rekommendera så låga taktiker naturligtvis...

Begär ensam vårdnad med besöksrätt, får du det så ska du kräva att det sker under överinseende av någon på familjerätten, om inte du själv kan vara närvarande.

Kämpa på!!
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-07-30 13:55:09 följande:
    Jag får korrigera lite grann bara... Vid ensam vårdnad och umgängesrätt så kan den andra INTE kräva varannan veckas boende. Det som gäller är varannan helg och vissa storhelger osv. Varannan vecka är det som gäller vid DELAD vårdnad, inget annat. Jag har precis för bara ett par dagar sedan kontrollerat detta hos jurist och i föräldrabalken i ett annat ärende.

TS: som tidigare inlägg sagt så ska du se till att få med dig läkares intyg om pappas sätt att hantera ert barn, dvs fullständigt hälsovådligt! Ta fram dagboksanteckningar (även digitala sådana) och sms för att styrka dina punkter. Vill man vara riktigt sneaky så skulle jag spela in samtal med pappan där man diskuterar allt vad barnet utsatts för under hans vård. Er son är i fara, annars skulle jag inte rekommendera så låga taktiker naturligtvis...

Begär ensam vårdnad med besöksrätt, får du det så ska du kräva att det sker under överinseende av någon på familjerätten, om inte du själv kan vara närvarande.

Kämpa på!!
    Det går alldeles utmärkt med 50/50 även vid ev, men de dömmer oftast inte till det.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Minna) skrev 2017-07-30 14:32:19 följande:
    Det går alldeles utmärkt med 50/50 även vid ev, men de dömmer oftast inte till det.
    Säkert riktigt, men då är det en överenskommelse och inget man kan kräva =)
Svar på tråden Vad krävs för att jag ska få enskild vårdnad?