Elliot1 skrev 2017-08-09 16:15:23 följande:
Hej!
Tänkte bara säga att jag tycker inte du ska oroa dig för att det inte ska fungera för er. Tyvärr är det inte så lätt att bli gravid utan det kan ta lång tid, många månader. Man vill ju såklart att det ska hända på en gång riktigt så enkelt är det inte.
Tänkte dela med mig lite av min egen erfarenhet, jag var också helt nybörjare på det här för några månader sen..
Slutade med minipiller vid årsskiftet 2016/2017, fick direkt en massa symtom och trodde jag blivit gravid på en gång. Nu med facit i vet jag att det bara var hormoner som "legat på is" i många år under tiden med minipiller. Jah visste ju inte hur det kändes eftersom jag inte haft mens eller PMS på måååånga år. Jag började blöda (mens alltså) heeela tiden. Gick ibland bara några dagar emellan. Förstod mig inte på kroppen alls, hade ont överallt, mådde illa, brösten svullnade och varje gång jag fick mens blev jag ledsen. Fick också rejäla humörsvängningar. Så höll det på januari-april ungefär. Efter april gick det längre tid mellan blödningarna och jag fick mens en gång i månaden, även om min cykel var rätt kort. Lärde mig också att symtomen för mens, ägglossning, PMS och graviditet är relativt lika. Då slutade jag analysera alla symtom.
Har aldrig använt mig utav ägglossningstester eller liknande utan snarare försökt lyssna på min kropp. I juni laddade jag ner en app som hjälpte mig räkna ut min ungefärliga cykel, kände att jag ändå ville ha lite mer koll. Hade sex som vanligt (2-3ggr/vecka) men under de dagarna som appen visade att jag hade ÄL hade vi sex varje dag. Under dessa dagar hade jag också fysiska tecken på ÄL, tecken jag lärt mig känna igen. Denna gång tog det sig!
Summan av denna historia är att det är inte lönt att stressa och oroa sig, inte i början. Låt det gå några månader och försöka lära känna kroppen. Läser så
mycket om unga tjejer som hänger upp sin lycka på att bli gravida För oss tog det alltså 8 månader från att jag slutade med piller till att jag fick ett plus. Tro mig - det kommer för er också :)
Jag har ställt in mig på att det kan ta tid. Lika bra! nu vill jag bara få igång mensen och se hur jag mår utan ppiller. och lära mig hur det är vid PMS och sånt.
fick även svar förra veckan på mitt cellprov jag tog i maj. Det visade lätt cell förändringar, vilket gjorde mig väldigt orolig. (Vet att det oftast inte behöver betyda något)
Så bara om mensen kom skulle ja bli glad för då känns det som om kroppen har ställt sig till rätta lite iallafall.