Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Moorii skrev 2017-08-08 09:39:22 följande:

Behöver hjälp!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid och är fortfarande lite i chock. Idag är vi bjudna på middag på en restaurang med en stor del av min mans släkt.. Alla dom vet att jag gärna dricker vin eller öl till maten, så det kommer aldrig funka att säga att jag tar det lugnt eller liknande, dom skulle fatta direkt. Så vad göra? Nu lutar det åt att stanna hemma, även om det är tråkigt, men jag vill verkligen inte berätta ännu. Har även mailat restaurangen och frågat om dom kan hjälpa mig, men inte fått svar. Några tips?

Klurigt!

Det finns olika strategier.

1. Kör bil.

2. Säg att du har en vit månad i augusti för att detoxa inför hösten.

3. Ha glaset men drick inte ur det (svårare på restaurang än på stor festa att gå det att inte märkas).

4. Säg att du äter tuff antisvampmedicin för en riktigt besvärlig svampinfektion i underlivet, alltså way beyond receptfritt. Och att doktorn sagt att du inte får kombinera med alkohol (vanlig antibiotika vet de flesta att man kan ta ett glas vin till). Fördel med detta är att ca INGEN frågar vidare (om de inte är gynekologer typ).

5. Stanna hemma o skyll på vad som helst. Magsjuka, huvudvärk etc.

Lycka till!
  • Krusbärskompott
    Sofiamy skrev 2017-08-10 17:30:50 följande:

Jag har mina möten tidigt 07:15 så lite flex på morgonen och ingen som undrar något...

Haha jag har lyckats pricka in både hälsosamtal, VUL o inskrivning på mina fyra semesterveckor, otroligt nöjd med detta! Har KUB kl 16 på em och då går jag nog till tandläkaren...

Till RUL i v19 tror jag nog mina närmaste kollegor kommer att ha noterat en viss bula.
  • Krusbärskompott
    M-west skrev 2017-08-11 09:31:14 följande:

Är det någon här som har blödningar? Har haft det i 4 dagar nu, vissa dagar mer och vissa mindre men inte mer än att det bara kommer på pappret när jag torkar mig, ibland är det dock små små blodklumpar i, inte större än en millimeter eller två. Vad tror ni? Ska jag ringa? Kan man ta ett nytt gravtest för att utesluta missfall?

Tyvärr fortsätter ofta gravtest att vara positivt i flera v efter missfall. Är du orolig skulle jag ringa gyn o förklara läget så får de göra VUL och kolla.

Många gravida har blödningar under graviditeten utan att få missfall men det är omöjligt att säga utan att undersöka.

Lycka till!

Stor kram
  • Krusbärskompott
    FruGast skrev 2017-08-19 07:11:01 följande:

Jag är med här och i två andra trådar. Inte vågat gå med i fb än. Vill inte det ska läcka ut att jag är gravid. :)

Exakt så känner jag oxå!

Jag är med i ett par trådar här. Inget på fb.

Har även stående sökningar på Instagram på #bfmars2018 o några liknande. Upptäckte dock att en tidigare kollega till mig gillat flera bilder under dem taggen (från olika avsändare) så nu tror jag att hon oxå är preggo och har bf i mars. Jag skulle aldrig säga nåt men det har inneburit att jag inte vågar trycka på det lilla hjärtat själv på såna bilder. Knäppt, eller hur?
  • Krusbärskompott
    Saga92 skrev 2017-08-21 13:23:05 följande:

Går nu med i denna grupp då jag har fått omräknat BF från 26 februari till 1 mars.

Var på KUB-test idag. Fick en risksiffra på 1:277 på downs syndrom. Det är inte tillräckligt hög risk för att gå vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov. Dock tillräckligt för att jag ska bli orolig... Överväger just nu att betala 5000kr för ett NIPT-test..

Välkommen!

Det hade jag gjort. Lätt. Den själafrid det har gett mig att få ett normalt NIPT (gjorde privat i v10) går inte att mäta i pengar. Hade jag fått avvikelse som konfirmerats med invasivt prov hade jag avbrutit grav. Men det finns ju de som väljer att behålla och jag har full förståelse för det.

Dessutom är 5-6000 är mycket pengar och alla har inte de marginalerna. =(

Och 1:277 betyder ju ändå <0,5% risk.

Det är så olika mellan landsting, i Skåne får man numera NIPT gratis om KUB visar 1:50-1:1000. (Om högre än 1:50 rek invasivt prov.) Däremot erbjuds KUB endast till kvinnor >33år. Jag tycker det är helt sanslöst att det kan vara så olika riktlinjer i olika landsting...

Kram till dig!
  • Krusbärskompott
    Fral13 skrev 2017-08-22 21:12:41 följande:

Jag funderar på att boka privat ul bara för att få det gjort. Min mens kan variera allt från 28-43 dagar. Jag tror att jag vet när det lilla livet blev till. Men helt hundra kan jag ju inte vara. Ringde du bara och boka en tid som man bokar tid för klippning ex?

Jag gjorde privat VUL i 8+4 ish. Bokade precis som en klipptid, kliniken jag bokade på hade ett system för onlinebokning så det var otroligt smidigt. Jag med min telefonskräck slapp prata med någon innan jag kom dit, sjukt skönt! Många ställen kan man boka via telefon, ring o kolla. NIPT bokade jag tex via telefon o fick tid samma dag.

Vård som man betalar för är faktiskt otroligt smidigt i jämförelsen med kolossen som är landstinget... Men dyrt...
  • Krusbärskompott
    Fral13 skrev 2017-08-23 14:24:44 följande:

Så smidigt med onlinebokning. Skulle vara intressant att veta vilken klinik/stad det var i. Jag tänkte isf åka till Sthlm eftersom svärföräldrarna bor där. Så dom kan passa sonen under tiden.

Det är helt galet att man ska vara mer nojog andra gången. Jag har ju redan gjort det här en gång tidigare. Så det borde ju gå lätt som en plätt. Men nä....avsaknaden av symtom gör mig närvös. Är det inte det ena så är det det andra. Aldrig är man nöjd ????

I Malmö. Men borde absolut finnas i Sthlm oxå tycker jag.

Och nä man är nog aldrig nöjd och lugn. Och inte blir det väl bättre när de väl kommit ut... =)
  • Krusbärskompott
    jess06 skrev 2017-08-23 19:50:32 följande:

Emmakliniken? Vi älskar dom. Med dottern gjorde vi två ul där. Denna gången gjorde vi kl i v.9 och då tog dom blodprov för kub. Snart ska vi dit på kub ultraljud med. Dom har alltid varit så tillmötesgående och svarat på alla frågor. Visserligen får man betala men det är det verkligen värt!

Ja jag gjorde VUL på Emmakliniken. NIPT gjorde jag dock på Mama Mia eftersom Emma skickar sina prover till USA o det kändes sådär tyckte jag. Mama Mia skickar till Karolinska.

Tyckte båda ställena var bra.
  • Krusbärskompott
    jess06 skrev 2017-08-23 20:35:26 följande:

Okej. Gjorde ni inte kub först? Vet ju att nipt är ett säkert resultat men det kändes så dyrt. Får vi dåliga odds går vi vidare med nipt men det känns som att vi har åldern på vår sida i alla fall.

Jag gjorde privat NIPT direkt i v10. Inget kubresultat I världen skulle kunna lugna mig eftersom kub är en sannolikhet o dessutom är sannolikheten bara korrekt I 90% av fallen. Men så är jag också ångestdriven deluxe med stort kontrollbehov och jobbar med sjuka barn. För mig är 6000 ett lågt pris att betala för den själafrid det gav mig. Men jag förstår att det inte är så för alla.

Jag var redan inbokad på kub via MVC o jag lät den stå kvar eftersom nackspalten kan skvallra om annat och man dessutom får som en tidig anatomigranskning. Vi såg magsäck, urinblåsa o en massa annat på kub idag. Och en sprallig typ som var i princip omätbar så lite osäker datering på dagens undersökning. =)
  • Krusbärskompott
    Millson skrev 2017-08-24 08:52:55 följande:

Hej!

Jag undrar om ni kanske har några tips.

Jag är gravid i vecka 9. Eftersom det är så himla tidigt så vill jag inte berätta för alla ännu.

Problemet är att jag för flera månader sen har bjudit hem en massa kollegor till mig på fest nu i helgen.

Hur ska jag kunna förklara att jag inte dricker någon alkohol? (I vanliga fall brukar jag inte vara den som tackar nej) kan ju inte skylla på att jahaja köra då det är hemma hos mig.

Jag är tacksam för alla tips!

En infektion i underlivet! Många vet att man kan dricka vin ihop med vanligt penicillin men Flagyl är farligt att kombinera med alkohol. Och ca INGEN frågar vidare om man ser plågad ut och ba: "Ja, nej, jag har en jättejobbig infektion i underlivet och den starka medicinen jag fick går inte att kombinera med alkohol sa doktorn." Jag har kört på den och det funkar. Och är i vanliga fall den som ofta festar hårdast.

Flagyl ger man mot tandinfektioner också, men det är svårare att fejka än en gyninfektion. =)

Lycka till!
Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen