Inlägg från: Krusbärskompott |Visa alla inlägg
  • Krusbärskompott

BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen

Hej!

Ny här, 8+1 idag, BF 3-4e mars (mina appar säger olika). Första graviditeten, efterlängtat, efter långt kämpande (snart två år). Precis efter att jag plussat fick jag reda på att jag har lågt AMH, dvs klen äggreserv, och rekommenderades IVF vilket nu förhoppningsvis inte behövs. Det har dock lett till en viss ångest så jag har bokat VUL i övermorgon för att se om den lever. Jag vågar liksom inte vara glad.

Kul om vi kan följas åt!

• Krusbärskompott
    Krusbärskompott skrev 2017-07-24 18:19:08 följande:

Hej!

Ny här, 8+1 idag, BF 3-4e mars (mina appar säger olika). Första graviditeten, efterlängtat, efter långt kämpande (snart två år). Precis efter att jag plussat fick jag reda på att jag har lågt AMH, dvs klen äggreserv, och rekommenderades IVF vilket nu förhoppningsvis inte behövs. Det har dock lett till en viss ångest så jag har bokat VUL i övermorgon för att se om den lever. Jag vågar liksom inte vara glad.

Kul om vi kan följas åt!

Åååå Ååå! VUL idag och fick se ett litet hjärta slå. Flyttad ett par dagar så nu BF 1/3.
  • Krusbärskompott
    FruGast skrev 2017-07-26 09:55:53 följande:

GRATTIS :)

Tack! Tur jag har semester för det känns som om att jag kommer att gråta hela dagen. =)
  • Krusbärskompott
    CMM skrev 2017-07-26 15:01:50 följande:

Idag går jag in i vecka 7 och är beräknad 20 mars. Jag är så otroligt rädd för att få missfall! Det här är min första graviditet. Någon som har några stöttande ord? Annars mår jag fakriskt bra. Molande värk, yrsel, trött, ont och förstorade bröst. Har sluppit illamående såhär långt iallafall tack o lov! Kram på er alla!

Det är skitjobbigt (tycker jag iaf) eftersom missfall är något den gravida själv inte kan påverka ett dugg. Ofta beror det ju på en allvarlig skada, tex rejält kromosomfel som ej är förenligt med liv.

Är du jätterolig så ring och be om ett viabilitetsultraljud som man kan göra från v 8+0. Stark oro kan vara en indikation.

Jag var på ett idag och det var otroligt trösterikt att se det lilla hjärtat. Lycka till!
  • Krusbärskompott
    CMM skrev 2017-07-26 17:26:35 följande:

Tack för tipset! Ska kolla upp det! Var din anledning för att få möjlighet till det också stark oro?

Nä, jag hade nog kunnat ynkla till mig ett men jag bor i en hyfsat stor stad så jag bokade ett privat och betalade de hundralappar det kostade. Jag vet att det inte är en möjlighet för alla (vare sig att det finns där man bor eller att man har råd) men för mig var det så värt det.

Grattis förresten!
  • Krusbärskompott
    Blivandemamma2018 skrev 2017-07-26 18:44:10 följande:

Hej :) 

Första gången på ett forum. 

Först Grattis till er alla för graviditeten. 

Kul att vi kan följas åt under vår graviditet. Själv fick jag reda på min graviditet bara för någon dag sen mitt på natten. Pappan försvann lika snabbt. 

Gravid i vecka 6 (5+4) BF beräknad 23/03 enligt appen preglife. 

Mitt första barn. symptomen är följande : har sjukt ont i brösten, illamående, och trötthet. 

Någon som har upplevt en liknande situation där pappan försvann när han fick reda på att han skulle få barn ? Känner mig ganska orolig om hur graviditeten kommer funka. 

Bor i Skåne. Någon skåning här inne med bf i mars ? :)

Hej!

Usch vilken tuff situation för dig!

Jag har inte varit i det men har en vän som bestämde sig för att skaffa barn själv (insemination) och det har gått jättebra. Om man inte har någon partner så är det jättebra om man har någon annan nära som kan stötta upp. Det kan vara en kompis, ens förälder eller ett syskon. Eller allihop.

Kram till dig!
  • Krusbärskompott
    FruGast skrev 2017-07-28 22:24:40 följande:

Jag har inga symtom känns det som..nojjig till tusen

För mig kommer det och går väldigt mycket. Det enda som känns som att det håller i sig är att jag har fått svårt för kaffe. Eller alltså, jag vill ha, häller upp, smakar o bara nä fy... Vilket är spännande eftersom jag är en riktig kaffemoster i vanliga fall.

Men det är skitjobbigt när man inte känner något?!? Tyckte allt satt tight i midjan ett tag men det har också lagt sig nu.

Och man kan inte påverka ett skit vilket nog är det värsta för mig. Jag har kub om 24 dagar och fram tills dess känns allt osäkert.
  • Krusbärskompott
    FruGast skrev 2017-07-29 12:17:18 följande:

Jag önskar man hade en lucka så man kunde kika så bebis växer som den ska :P

Jag har tidigt vul om en o en halv vecka typ. Känns som evigheter dit.

Mitt humör är dock katastrof. Och jag har svårt för lukter. Vill bara äta grönsaker o jordgubbar o dricka apelsinjuice el citronvatten :)

En lucka vore bra! Eller ännu hellre en egen ultraljudsapparat...

Min sambo frågade om jag trodde att jag kunde bli glad någon gång och inte bara orolig. Jag gissade då på om 25 år typ...

Jag gjorde ju VUL i onsdags och vet att den finns där och mådde bra då men det hjälper inte nu. =(
  • Krusbärskompott

B ) = barn nr kommande.

1/3 Krusbärskompott, B1, Skåne

8/3 Cizzi86, B3, Dalsland

13/3 FrökenLa, B2, Strängnäs

14/3 jess06, B2, Skåne

18/3 101218, B3, Halland

19/3 emelita86, B2 strängnäs

22/3 Eleot, B4, Stockholm

25/3 4pågång, B4 Östergötland

27/3 Fral, B2, Uppsala

28/3 FruGast, B5, Skåne

30/3 lilaemma, B4, Örebro

• Krusbärskompott

V 10+1 idag och mår som en prinsessa?

Har så orimligt lite besvär kvar att jag börjar fundera på om den lever. Lite flåsigare än vanligt men alla kläder passar, väger exakt samma som innan jag blev gravid.

Går upp och kissar på natten iofs.

Nästan all trötthet har släppt.

Kan det bero på att moderkakan har tagit över?

Svar på tråden BF MARS 2018 - familjeliv hela vägen