• Blicka

Nu kör vi igång med potträningen

Idag körde vi igång med potträningen här hemma. Yngsta barnet fyllde två i maj o vi ger nu de resterande veckorna av semestern ett försök att få henne blöjfri på dagen. Ingen aning om det är för tidigt men väl värt ett försök iaf! Fler som också testar i sommar?

• Svar på tråden Nu kör vi igång med potträningen
  • Blicka
    Loigios skrev 2017-07-24 10:23:43 följande:
    Vi har testat med toaletten men han får svårt att koncentrera sig... vill bara sitta och spola. Skönt att inte vara ensam med en envis kille!
    Jag tänker att det ger sig men jag kom ihåg att jag körde med morot att efter tio stjärnor (en för varje gång det blev kiss/bajs så fick sonen en bil. Det satte fart o sen kunde vi skippa belöningarna efteråt.
  • Studentpappa

Vi gör ingen stor grej av det. Med första var det så enkelt att när hon kändes redo vid 2,5 sa vi att nu har du ingen blöja längre och måste kissa och bajsa på pottan eller toaletten. Hon köpte det direkt och blev i stort sett torr direkt även på natten. Vad jag minns har hon aldrig bajsat på sig, däremot håller hon sig för länge fortfarande ibland och kissar lite i trosorna även fast hon fyller sex.

Yngsta fyllde två i april och är utan blöja nu men vill ha det när hon ska bajsa, så då säger hon till och vi sätter på den tills hon är klar. Hon är inte torr på natten än men sover middag utan, så det är nog inte långt borta.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Blicka

Dag 3. Någon enstaka olycka. Lillan har ofta sprungit till pottan när hon känt behov av att kissa o bajsa. Nu kör vi vidare!

• Blicka

Hur går det för er?

Vi kämpar på. Lillan går själv till pottan o sätter sig när hon har behövt. Två olyckor på golvet idag, men gäster hemma o lite dålig koll från vår sida. Måste dock få henne att säga till att hon vill kissa/bajsa. Nu springer hon bara o sätter sig på pottan utan att säga. Hur gör era?

• Loigios
    Blicka skrev 2017-07-25 21:05:16 följande:

Hur går det för er?

Vi kämpar på. Lillan går själv till pottan o sätter sig när hon har behövt. Två olyckor på golvet idag, men gäster hemma o lite dålig koll från vår sida. Måste dock få henne att säga till att hon vill kissa/bajsa. Nu springer hon bara o sätter sig på pottan utan att säga. Hur gör era?

Haft riktiga framsteg idag! Jag var ute på ett ärende idag och frun var ensam hemma med barnen. Hon skulle lägga vår minsta och frågar innan storeman om han behövde kissa. Ett bestämt NEJ! Okej då, så hon gick in i sovrummet för att söva och hör hur det börjar skvala. Hon ser framför sig en pöl på golvet! När hon kommer ut i vardagsrummet där han satt så hade han självmant flyttat fram potta framför tv:n och hade kissat i pottan!

Samma sak inför läggningen. Vi går in på hans rum och han tvärvänder och ropar "måste kissa pottan" och springer till pottan och kissar! Blöja vägrade han ha inatt. Han ville sova i kalsonger inatt!
  • Fjällsippa

Vi började igår. Körde utan brallor/blöja då men han gick bara omkring och drog i snoppen och var allmänt ängslig, ville ha blöja. Idag provade vi med byxor typ pyjamasbyxor och det funkade mycket bättre. Tre olyckor och lika många lyckade i pottan. Däremot satte vi på en blöja när handluckraren sova middag, men deg var kanske dumt? Han vaknar alltid blöt och vi tänkte att han behöver sin sömn och inte behöver bli störd av att vakna för han kissat på sig. Men funderar på att testa utan i morgon. Nattblöja tänkte vi nog fortsätta med ett tag.

• Fjällsippa

Jag frågade i en annan tråd och testar här också om fler vill svara. När det sen är dags att börja med kalsonger, är det bäst att börja med boxer eller briefs? Sonen är två år.

• Blicka
    Loigios skrev 2017-07-25 21:20:24 följande:
    Haft riktiga framsteg idag! Jag var ute på ett ärende idag och frun var ensam hemma med barnen. Hon skulle lägga vår minsta och frågar innan storeman om han behövde kissa. Ett bestämt NEJ! Okej då, så hon gick in i sovrummet för att söva och hör hur det börjar skvala. Hon ser framför sig en pöl på golvet! När hon kommer ut i vardagsrummet där han satt så hade han självmant flyttat fram potta framför tv:n och hade kissat i pottan!

Samma sak inför läggningen. Vi går in på hans rum och han tvärvänder och ropar "måste kissa pottan" och springer till pottan och kissar! Blöja vägrade han ha inatt. Han ville sova i kalsonger inatt!
    Vad roligt! Heja heja!
  • Blicka
    Fjällsippa skrev 2017-07-25 21:24:46 följande:

Jag frågade i en annan tråd och testar här också om fler vill svara. När det sen är dags att börja med kalsonger, är det bäst att börja med boxer eller briefs? Sonen är två år.

Kul med fler som testar!

Ang kalsonger så testa när han fattat vinken utan o se om det går bra! Vi kör utan trosor ett tag till, tror det hjälper att det inte sitter åt så mkt i början. Blir för likt blöja!
  • Studentpappa

Igår var vi på furuvik, yngsta vägrade blöja redan hemma så hon satt först 2h i bilen utan. Sedan klarade hon hela dagen utan olyckor, vid 18 blev det en skvätt i trosorna när vi var på restaurang.

Imorse ville hon bajsa på toan igen, det var några veckor sedan sist.

• Blicka
    Studentpappa skrev 2017-07-27 08:13:29 följande:

Igår var vi på furuvik, yngsta vägrade blöja redan hemma så hon satt först 2h i bilen utan. Sedan klarade hon hela dagen utan olyckor, vid 18 blev det en skvätt i trosorna när vi var på restaurang.

Imorse ville hon bajsa på toan igen, det var några veckor sedan sist.

Imponerande!
  • Blicka

Vi har haft rätt mkt olyckor jag jag tvivlar igen. Hon är kanske inte redo... men vi ger inte upp ännu.

• Studentpappa
    Blicka skrev 2017-07-27 19:58:59 följande:

Imponerande!

Ja det verkar vara klart nu, blev bajs på toan två ggr idag och hon bad om att få gå själv.

Ingen idé att stressa låt det ta den tid det tar. Blir det för mycket olyckor så backa ett tag och låt det vara ett tag. Alla kids är ju olika, vår äldsta är nästan sex och har precis lärt sig cykla. Kusinen är tre och cyklar redan.
  • Blicka
    Studentpappa skrev 2017-07-27 22:53:34 följande:
    Ja det verkar vara klart nu, blev bajs på toan två ggr idag och hon bad om att få gå själv.

Ingen idé att stressa låt det ta den tid det tar. Blir det för mycket olyckor så backa ett tag och låt det vara ett tag. Alla kids är ju olika, vår äldsta är nästan sex och har precis lärt sig cykla. Kusinen är tre och cyklar redan.
    Jo alla är olika o går det inte denna gång går det nästa!
  • Blicka

Måste få fråga hur ofta kissar era små? Min lilla kan stundvis gå på pottan väldigt tätt för att kissa o bajsa allt från varje halvtimme-timme till upp till två timmar emellan. Hon har lite bråttom upp o får då gå snabbt igen. Iaf är det min teori. Två olyckor på hela dagen. Tycker hon är duktig.

• Fjällsippa

Hur går det för er och era små?

Min är torr hemma men inte på dagis. Där säger han inte till utan låter det bara komma tills någon lärare ser att han är blöt. Så konstigt. Några tips?

Han vill inte heller kissa/bajsa på någonting annat än en potta. Dvs inte på toaring, inte ute i naturen, inte om vi håller honom över toaletten. Vilket ställer till det när vi är iväg på utflykt eller när dagis är det. Några tips?

• Blicka

För oss funkar det rätt bra hemma, ngn enstaka olycka men blöjfritt kör vi iaf. Borta blir det mkt olyckor så idag när vi var hos vänner blev det blöja men vi använde ändå pottan två ggr. Räknar inte med att lillan är helt blöjfri på måndag när förskolan börjar om men det får ta den tid det tar. Hemma kommer vi fortsätta köra blöjfritt! Kanske behöver din lilla bara mer tid? Och ang potta/toalett/ute - ta med dig pottan om ni ska iväg!

Svar på tråden Nu kör vi igång med potträningen