• Loigios

Nu kör vi igång med potträningen

Är i potträningskedet nu med men vet inte vad vi ska göra...

Är torr på nätterna och ber man sonen (3år) att gå på pottan då så går han och kissar ordentligt. So far so good... men resten av dagen :/

Han kan gå 6-8 timmar utan att kissa och vi ber han gå på pottan titt som tätt. Ibland så levererar han på pottan och blir jättenöjd och vi berömmer och belönar. När vi uppmanar honom att gå på pottan så kan han sitta (självmant) upp emot 30 min utan att ngt kommer. När en olycka sker så är det som om han inte märker av att det kommer. När vi då säger "hoppsan, kom så kissar vi klart på pottan" eller "nästa gång så kissar vi på pottan" så får vi liksom ingen reaktion.

Nu sist så blev han så arg för att vi frågade om han behövde gå på pottan. Han blev så arg att han skrek "dumma" åt pottan, kastade in den på toaletten och slängde igen dörren med ett ilsket "hejdå!!!"

Gör vi rätt? Är det här "normalt" eller är han inte redo än? Känns rätt hopplöst nu

• Loigios
    Blicka skrev 2017-07-23 20:56:14 följande:

Min mellersta kan hålla sig länge han med o han kan bara kissa om han måste. Så har det varit sen vi slutade med blöja förra sommaren. Vet att jag efter fyra timmar satt länge med honom på potta/toalett för att få honom att kissa/bajsa. Han ratade också pottan ganska snabbt o valde toaletten. Kan toaletten vara ngt? Har ni testat?

Vi har testat med toaletten men han får svårt att koncentrera sig... vill bara sitta och spola. Skönt att inte vara ensam med en envis kille!
  • Loigios
    Blicka skrev 2017-07-25 21:05:16 följande:

Hur går det för er?

Vi kämpar på. Lillan går själv till pottan o sätter sig när hon har behövt. Två olyckor på golvet idag, men gäster hemma o lite dålig koll från vår sida. Måste dock få henne att säga till att hon vill kissa/bajsa. Nu springer hon bara o sätter sig på pottan utan att säga. Hur gör era?

Haft riktiga framsteg idag! Jag var ute på ett ärende idag och frun var ensam hemma med barnen. Hon skulle lägga vår minsta och frågar innan storeman om han behövde kissa. Ett bestämt NEJ! Okej då, så hon gick in i sovrummet för att söva och hör hur det börjar skvala. Hon ser framför sig en pöl på golvet! När hon kommer ut i vardagsrummet där han satt så hade han självmant flyttat fram potta framför tv:n och hade kissat i pottan!

Samma sak inför läggningen. Vi går in på hans rum och han tvärvänder och ropar "måste kissa pottan" och springer till pottan och kissar! Blöja vägrade han ha inatt. Han ville sova i kalsonger inatt!
Svar på tråden Nu kör vi igång med potträningen