LillaJag06 skrev 2017-07-22 22:39:45 följande:
Vi började igår. Sonen blir 3 i september.
Är andra gången vi försöker.
Började förra sommaren och det gick väldigt bra men sen började han på dagis och personalen sa att de inte hade tid och då behöver vi ta på honom blöja. :(
Så då fick vi göra så.
Det går väldigt bra för oss trots att det blev lite ändrade planer idag som egentligen inte var det smartaste av oss som föräldrar men han löste det bra iaf :)
Hur gör ni?
Vi gör såhär:
Sover med blöja på natten.
Sen tar jag av honom så han bara har t-shirt/tröja och strumpor.
Blöjan är i vardagsrummet, bara nu för att hinna snabbt. Annars ska den stå i badrummet. Har även köpt en liten toasits som vi ska använda så fort det går bättre och han vill själv.
Frågar hela tiden om han vill kissa.
När han kissar så överöser jag med beröm och han får hjälpa till att spola ner kisset och sen får han en peng. Han bryr sig inte egentligen om mynten men det är liksom en "belöning" och efter det lägger han dem i en låda han själv valt här hemma.
Om han råkar kissa utanför pottan försöker jag lyfta över honom snabbt men säger också att det inte gör något utan att vi hinner till pottan nästa gång.
Han har någorlunda kontroll över blåsan och jag tänker att vi tar den tid det tar men kommer INTE under några omständigheter ta på honom blöjan igen under dagen. Tror att det kommer förvirra honom.
Han har kissat ute på ert fik idag.
Hade inte tänk ta ut honom egentligen föränn han kunde säga ifrån på några dagar men nu blev det lite ändrat men det är enbart vårt fel. Det var det jag menade i början av min text.
Kul med sällskap! Tråkigt med fsk inställning efter förra sommaren... förstår om ni inte vill gå tillbaka till blöja igen efter denna omgång! Det kommer gå fint o duktigt att kissa ute på ett fik! Hade potta under vagnen hela förra sommaren då mellersta pottränades o vägrade toalett ett bra tag!
Idag körde vi utan blöja från morgon o då även utan trosor. Två ggr sa hon till själv att kisset kom o sprang till pottan. (Pottan hänger med runt i huset nu i början så vi ska hinna.) Här klistrar vi klistermärken på pottan när det kommit ngt!
Hon hade blöja när vi var iväg på affären idag men gick med på att ta av den då vi kom hem o hade då trosor. En olycka i samband med maten men vi gjorde ingen större notis av det.
Tre veckor kvar av semestern så nu är planen att vi kör på o ser om vi lyckas. Hon är ju rätt liten men har bra tal o känner sen ett tag att ngt händer i blöjan. Hon verkar också kunna vara torr längre stunder under dagen vilket jag hoppas är tecken på att det kan gå vägen. Vår första slutade självmant vid 2.5 år, vår i mitten körde vi förra sommaren då han var 3 år o det tog en vecka. Ska bli spännande att se hur detta blir. Vi har iaf inget att förlora!