• EllisO

Jag får inte vabba för min chef??

Jag börjar jobba igen på måndag och imorse så gick min dotter upp och kräktes. Vi skulle ut och bada då hon åker till sin pappa på söndag i 3 v. Jag anmäler på FK och mailat min chef att jag vill vabba då min dotter är dålig. Vill såklart inte att en av våra semdagar går till spillo. Då får jag detta:

"Hej X,

Jag hat kollat up detta och det är up till arbetsgivaren att godkänna eller inte.

I detta fall tycker jag inte det är det rimligt att bytta en semesterdag mot VAB då du eller någon annan hade ändå varit med Philippa."

Vad fan menar hen med det?? Jag kan ju inte lämna bort ett sjukt barn? Jag är ju hemma med henne när hon är sjuk?? Och vad då 'i detta fall'??

Regerar också på 'TYCKER JAG inte'....

Kan tillläggas om någon undrar att jag inte kunnat få hjälp. Pappan är bortrest, likså mor-och farföräldrar.

Vi har inte kollektivavtal på min arbetsplats.

Får en chef säga så här??

• Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??
  • sextiotalist
    JPT skrev 2017-07-21 22:27:45 följande:

Vad jag känner till reglerar inte Föräldrabalken hur man får vara ledig. 

Om något borde det väl stå i Föräldraledighetslagen?

Jag vill i alla fall också ha en laghänvisning till det du påstår. 

Det stämmer. Det är föräldraledighetslagen, som jag trodde låg under föräldrabalken men titta på § 8 samta socialtjänstlagen ,§37.

Och det gäller även under semester eftersom man avstår från inkomst från arbetsgivaren.
  • Alexi

Sextiotalist:
    Socialtjänstlagen kan verkligen inte ha med detta att göra.

• sextiotalist
    Alexi skrev 2017-07-21 22:40:01 följande:

Sextiotalist:

Socialtjänstlagen kan verkligen inte ha med detta att göra.

Socialförsäkringslagen. Du har rätt
  • Jesper f
    sextiotalist skrev 2017-07-21 22:33:02 följande:
    Det stämmer. Det är föräldraledighetslagen, som jag trodde låg under föräldrabalken men titta på § 8 samta socialtjänstlagen ,§37.

Och det gäller även under semester eftersom man avstår från inkomst från arbetsgivaren.
    Försäkringskassan skulle aldrig lägga ut information på sin hemsida som inte är kollad och dubbelkollad av sina jurister. Säger FK att arbetsgivaren har rätt att neka VAB under semester - vilket faktiskt är helt logiskt - så är det så. Det vore livsfarligt om AG INTE hade den möjligheten, tänk på kvinnodominerade arbetsplatser vilken SEMESTER skuld AG skulle teoretiskt kunna bli sittande med? Det finns många privata AG som inte skulle klara av att reglera den skulden vid semesterårets justerande, om majoriteten INTE tagit ut sin semester pga VAB, och allt överskjutande utöver 5 dagar måste betalas på en gång - utan prut. Går inte att ha en sån lag, säger sig självt. Vi kan inte ha företag som går i konkurs för att föräldrar ska få byta sin semester mot VAB som dom själva tycker. Däremot under arbete är en annan sak, att jobba färre timmar än avtalet, och få det ersatt av FK innebär ingen ekonomisk risk som så för arbetsgivaren - annat än givetvis produktionsbortfall som någon annan då får täcka upp på nått vis.
  • Aniiee

Tack för att ni ansträngde er för min skull =P

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • FindMe
    sextiotalist skrev 2017-07-21 22:33:02 följande:

Nej socialtjänstelagen har inget med detta. Det är Föräldrabalken
  • FindMe
    sextiotalist skrev 2017-07-21 22:59:23 följande:
    Socialförsäkringslagen. Du har rätt
    Socialtjänstelagen och socialförsäkringsbalkem är två olika saker, den första socialtjänstelagen är den som reglerar socialen om du behöver försörjningsbistånd eller hjälp med dina barn tex omhändertagna i LUv, den senare reglerar sjukförsäkringen, föräldraförsäkringen, barnbidrag, bostadsbidrag osv dvs de tjänster försäkringskassan tillhandahåller.
  • gbgumman
    Aniiee skrev 2017-07-21 00:11:33 följande:

Nu är jag förvisso inte förälder, men det skulle inte ens falla mig in att ansöka om vab på semestern Förvånad Visste inte ens att det gick....

Med det inte sagt att det är FEL, men möjligheten skulle liksom inte ens komma upp i min hjärna....

Men, som svar på TS. Ja, som de andra skrivit, så verkar det ju som att det är chefen som bestämmer om man ska byta semestern mot vab.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Varför skulle du inte komma på den tanken. När min son fick vattkoppor under semestern så var det rätt lätt att komma på den tanken.
  • Froken Lokens

Tanken har aldrig slagit mig, och jag har fyra barn. Håller med din AG att du är ju ändå hemma så då kvittar det. Känns bara girigt!

Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??