• 2plus1

Jag får inte vabba för min chef??

Din chef har rätt att neka i detta fall och jag ser heller inget fel i det. Visst är det tråkigt att bli sjuk (eller att barnet blir) när man har semester, men jag förstår inte riktigt logiken i varför din arbetsplats ska bekosta det? Vab finns till för att man ska kunna vara hemma från arbete med sitt sjuka barn, en fantastisk möjlighet. Är man redan hemma, då är ju det problemet liksom redan löst.

• 2plus1
    sextiotalist skrev 2017-07-21 08:57:47 följande:

Nej, nej och åter nej, för övrigt så bekostar inte arbetsgivaren vab, utan det är fk.

Man har rätt att ta både vab och sjukskrivning under semestern.

Det stämmer förstås. Indirekt blir det dock en kostnad för din chef då semester aldrig är gratis. Någon ska ersätta dig under tiden du är borta och det i sin tur kostar pengar och planering. Visst vill en god chef göra allt hen kan för att sina anställda ska ha det bra, men jag tycker fortfarande att det finns gränser för vad som är rimligt och nödvändigt i den frågan :)
  • 2plus1
    Majan78 skrev 2017-07-21 08:58:37 följande:

Fast logiken i det hela är ju att man kanske tänkt sig göra något på sin semester som man får ställa in pga sjuka barn... om man då hade möjlighet att ta ut den dagen senare kan man ju göra det man tänkt då. .

Vilket förstås är jättetråkigt, verkligen. Men jag håller ändå inte med om att arbetsplatsen ska behöva lida för att det händer. Beroende på vart man jobbar givetvis. Är det enkelt att styra om planering och finns det pengar nog att ta in extra personal vid ett senare tillfälle så självklart ska det gå att ordna. Men det är inte något som är självklart på långa vägar för alla företag.
Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??