• EllisO

Jag får inte vabba för min chef??

Jag börjar jobba igen på måndag och imorse så gick min dotter upp och kräktes. Vi skulle ut och bada då hon åker till sin pappa på söndag i 3 v. Jag anmäler på FK och mailat min chef att jag vill vabba då min dotter är dålig. Vill såklart inte att en av våra semdagar går till spillo. Då får jag detta:

"Hej X,

Jag hat kollat up detta och det är up till arbetsgivaren att godkänna eller inte.

I detta fall tycker jag inte det är det rimligt att bytta en semesterdag mot VAB då du eller någon annan hade ändå varit med Philippa."

Vad fan menar hen med det?? Jag kan ju inte lämna bort ett sjukt barn? Jag är ju hemma med henne när hon är sjuk?? Och vad då 'i detta fall'??

Regerar också på 'TYCKER JAG inte'....

Kan tillläggas om någon undrar att jag inte kunnat få hjälp. Pappan är bortrest, likså mor-och farföräldrar.

Vi har inte kollektivavtal på min arbetsplats.

Får en chef säga så här??

• Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??
  • Erkki

Svar ja:

Från försäkringskassans hemsida:

Ja och nej. Du kan byta dina semesterdagar mot ersättning för VAB. Men bara om ni semestrar i Sverige eller i ett annat EU-land och om din arbetsgivare godkänner det. Arbetsgivaren ska också ändra din semester till VAB.

• gahadas

Tror man har rätt att "byta ut" semesterdagarna mot sjukdagar, så antar att det gäller vab också.

Dock har man väl inte rätt att få de ersättande semesterdagarna i direkt anslutning till den övriga ledigheten.

• Anotherone

Eftersom ni inte har kollektivavtal som reglerar det är det som texten från Försäkringskassan ovan säger, att det är ok om arbetsgivaren godkänner det. Och din chef har ju valt att säga nej.

Så det är nog inte mer du kan göra.

• Aniiee

Nu är jag förvisso inte förälder, men det skulle inte ens falla mig in att ansöka om vab på semestern Förvånad Visste inte ens att det gick....

Med det inte sagt att det är FEL, men möjligheten skulle liksom inte ens komma upp i min hjärna....

Men, som svar på TS. Ja, som de andra skrivit, så verkar det ju som att det är chefen som bestämmer om man ska byta semestern mot vab.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Minimalen

Vab är till för att man ska kunna vara hemma med sitt sjuka barn och det är du ju redan. Du vill bara inte offra en semesterdag på ditt eget barn. Verkar inte som hon är värd så mycket i dina ögon.

• Gulletussan

Tycker det är bra att du inte får vabba under semestern. Och som sagt, det är din chef som bestämmer detta under semestern.

Fuskas alldeles för mycket med vab i vårt samhälle. Vi har haft en kvinna på jobbet som fick godkänt vab i en vecka under semestern från vår chef, sen kom det fram att ungen inte alls var sjuk och att hon endast ville spara semesterdagar. Likadant gjorde hon även förra året. Nu säger jag inte att du fuskar... men tror det är en stor anledning till att många arbetsgivare säger nej. Och som sagt. Du är ju redan hemma med henne?! Vab är ju till för att användas när du jobbar.

• sextiotalist
    Anotherone skrev 2017-07-21 00:04:48 följande:

Eftersom ni inte har kollektivavtal som reglerar det är det som texten från Försäkringskassan ovan säger, att det är ok om arbetsgivaren godkänner det. Och din chef har ju valt att säga nej.

Så det är nog inte mer du kan göra.

Det har inget med kollektivavtal att göra eftersom den rätten är reglerad i lagstiftningen.
  • äldreochklokare

Du kanske kan kontakta chefen igen och förklara att det inte finns någon annan som kan ta hand om barnet just nu? Eftersom förklaringen bla var att "någon annan är med barnet" trodde nog chefen att tex pappan eller någon annan är hemma.

• sextiotalist

Nej, det har din chef rätt att göra. Tillfällig vårdnad av barn, den rätten är reglerad i lag. Däremot har man möjlighet att istället ta semesterdag om det godkänns av arbetsgivaren, men rätt till VAB, är reglerad i lag, faktiskt den enda tjänstledigheten som en arbetsgivare inte kan neka till.

Svar på tråden Jag får inte vabba för min chef??