Inlägg från: FruNyfiken |Visa alla inlägg
  • FruNyfiken

Min tonåring har panikångest och är deprimerad

Antingen börjar du via hälsocentralen, men barn under 18 år får alltid remiss till BUP, eller så kontaktar du BUP direkt. Tyvärr kan det vara lång väntetid beroende på var i landet du bor.
    Vår tonåring fick remiss via HC och går ff på BUP ett år senare. Förutom depression och ångest, som nu behandlas med medicin och psykoterapi, utreds hon också för bipolär.
    Jag hoppas att ni får snabb och proffsig behandling, men det är jätteviktigt att du/ni söker hjälp så fort det bara går!

• FruNyfiken
    Undrar77 skrev 2017-07-17 19:17:56 följande:

Tack för svar! Hen har gått på samtal hos en psykolog på Bup under våren och då märktes en svag förbättring, men nu är hen tillbaka på ruta noll och dessutom har hen börjat matvägra och är helt ointresserad av att sköta sin hygien.  Står på väntelista för fortsatt samtal, men jag har ingen aning om hur länge det dröjer innan dess. Har medicin hjälpt er dotter? Vad ska man tänka på vid ev. hjälp av antidepressiv medicin? Ska man berätta för omgivningen? Vad kan man göra för att själv inte gå under?

Det var främst medicinen som gjorde att det vände för oss. Även om hon ff har ångest så är hon däremellan väldigt avslappnad, energisk och faktiskt glad. Innan medicineringen hade vi stora problem med bl.a. aggressiva utbrott, främst gentemot mig. Jag har varit där jag tror att du befinner nu, på väg att gå under. Jag fick själv diagnosen utmattningssyndrom för ett år sedan, främst pga det privata.
    Har du kontakt med psykologen på BUP också? Det är jätteviktigt att du som förälder får berätta hur du upplever ditt barn, för barnet själv har inte den insikten. Vi varvar möten där hon går själv, alla tre och bara vi föräldrar.
    Jag var lite rädd för medicinering innan, men nu när jag ser resultatet och hur mycket bättre hon mår, är jag glad att vi tog det beslutet! Men, vid medicinering ska de också ha kontinuerlig kontakt med både läkare och psykolog för uppföljning.
    Vi har berättat för närmsta släkten, jag vet inte om hon berättat för sina vänner.
    Det är jättesvårt att hantera det här som förälder, jag gick i väggen. Jag har själv gått hos psykolog i ett år för att få hjälp att hantera bl.a. det här.
  • FruNyfiken
    Undrar77 skrev 2017-07-18 11:38:03 följande:

Tack för dina råd! Och skönt att höra att situationen blivit bättre för er.
    Nej, jag själv har ingen kontakt med någon psykolog, men jag känner att det vore nog bra för mig.
    Får man fråga vilken medicin som er tonåring har fått? Förstår att det dock är väldigt individuellt vad läkaren ev. rekommenderar.
    Var er tonåring också ointresserad av sin hygien, och har även detta blivit bättre nu?

Hon fick Sertin, osäker på stavningen, men det verkar vara den första de provar med då den har färre biverkningar. Hon har fått justera upp dosen något. Men som du säger finns det flera andra också.
    Det har verkligen blivit en enorm förbättring! Och ja, innan medicinen hade hon perioder när hon inte orkade med hygienen, men det gör hon idag.
    Jag rekommenderar dig verkligen att ta egen hjälp av psykolog! Jag hade nog gått under totalt utan det stödet!
    Hoppas att det ordnar sig för er!
Svar på tråden Min tonåring har panikångest och är deprimerad