• Brumma

14åring vill ej resa med

Solarn skrev 2017-07-19 22:36:59 följande:

Var hittar du att pappan har minskat ner på resan till 2 veckor för dotterns skull?

Jag har skrivit att jag kan ha missuppfattat det. Men TS skriver att hon och pappan kommit överens om två veckor men att det ändå inte är ok med dottern. Det tolkar jag som att resan är minskad från tre till två veckor.
  • Brumma
    Solarn skrev 2017-07-19 22:58:08 följande:

Jag tror du missuppfattat det, TS har skrivit att hon och pappan var överens om 2 veckor ja, men sedan ändrade pappan ensam det till 3 veckor och berättade det inte förrän 1,5 vecka innan resan.

Jag uppfattar det inte så. Utan att han berättar 1.5 vecka innan resan. Att dottern inte vill så länge och att mamman o pappan då kommer överens om 2 veckor. Med tanke på att TS skriver "men hon tycker även det är för länge".

Men jag kan ju ha missuppfattat det som sagt. Hade varit intressant att veta om de minskat till två veckor efter dottern sagt att tre är för länge. Eller om pappan ökat utan mammans vetskap. Och hur många veckor - oavsett resa - barnet skulle varit hos pappan från början.

Om det är pappans veckor har han ju inte heller ngn skyldighet att "vara överens" med mamman gällande längden på resan...
  • Brumma
    Anonym (Nja) skrev 2017-07-19 23:59:06 följande:

Jag tror också du har missuppfattat. Men oavsett så lyser din egen maktkamp mot din styvdottern mamma igenom vartenda inlägg jag läst av dig. Det ÄR inte mammans uppfattning som är alena rådande utan mammans och BARNETS uppfattning. På något sätt lyckas du vända allt till pappans fördel nästan jämt i skenet av "barnets bästa". Men, som sagt, din egen maktkamp lyser igenom väldigt väl och det sorgligaste i det är att du verkar se dig själv som objektiv med barnperspektivet.

Har ingen maktkamp med mamman så där har du lyckats missuppfatta (eller haft förutfattade meningar?).

Det kan säkert tyckas så eftersom jag på nära håll sett hur ett barn kan må när ena föräldern stängs ute och umgänget minimeras. Det har gjort jäkligt ont i hjärtat att se hur dåligt barnet mått av det. Men om du läser lite härinne (utan förutfattade meningar) så ser du att jag ofta håller med mammor också ;)

Du vet, jag är mamma själv. Inte bara bonusmamma ;)
  • Brumma
    Stårschan skrev 2017-07-20 10:15:03 följande:

Som del i en kärnfamilj reagerar jag starkt på detta dumma påstående. Självklart diskuterar man som familj vad man vill göra på semestern/sommarlovet, och försöker komma fram till något som gör att alla kan känna sig någorlunda nöjda med upplägget. Särskilt när man har med tonåringar att göra! Visst tvingas alla göra något de inte har lust med ibland - maken får följa med på loppis, jag tvingas med till stranden, barnen tvingas med på något museum eller hem till någon tråkig släkting på besök, men aldrig att man skulle tvinga någon att göra något de inte vill i TRE VECKOR när det finns alternativ!!! Vem blir lycklig av det? Vill inte tonåringarna följa med till stugan? Fine, då passar vi på att vara där lite längre medan de åker till far-morföräldrar eller är på något läger eller liknande.

Ditt exempel med att avbryta semestern är ju som att jämföra äpplen och päron. Här talar ju tonåringen tydligt om att hon inte VILL följa med, utan hellre är hos mamma, just för att slippa förstöra semestern för alla. Låt henne stanna hemma, och låt pappan ha en fin semester med de andra barnen som vill åka (eller åtminstone är för små för att kunna påverka). Och nog kan en fjortonåring vara hemma själv ett par dagar om hon är lagd åt det hållet.

Att vara en bra förälder handlar inte om att styra med järnhand, utan om att vara lyhörd och behandla sina barn som medmänniskor - inte som en del av packningen.

Just därför jag undrar om pappan lyssnat och minskat tiden (vilket jag tycker är bra) eller ignorerat dottern och dessutom ökat på den överenskomna tiden (vilket jag inye tycker är ok). Även därför jag frågat TS om hon och pappan kan byta veckor så att dottern kan vara hemma med mamma en del av tiden och hos pappa en del av den tid hon skulle varit hos pappan.

Jag tycker absolut att man försöker lyssna på alla och lägga upp semestern efter det. Och vi lämnar också hos mormor o fatdat för att barnen ska få ett sånt roligt löv som möjligt anpassat efter deras behov. Men ibland finns inte alternativen och då är det svårt att alltid kompromissa. Vid de tillfällena får man ivland glra såbt man inte tucker är kul.

Som sagt, går det att byta veckor är ju det ett alternativ utan att tid med pappan försvinner.

. Det där med att lämna en fjortonåring hemma beror även det på mognad. Min bonusdotter hade inte goxqt det. Många andra hade klarat det utmärkt. Även där får man ju gå på mognad.
  • Brumma
    Anonym (Nja) skrev 2017-07-20 10:50:43 följande:

Jaja, kalla det vad du vill men du har beskrivit en situation där ni var tvungna att markera eller något sånt för mamman bara tänkte på sig själv med mera med mera. Att ni kom bra överens först men inte sen för mamman gjorde si och så. Du har helt uppenbart haft eller har en trasslig relation med ditt styvbarns mamma.

Japp, du poängterar ofta att du både är styvmamma och mamma. Men du är inte mamma till ett barn med en styvmamma vilket märks eftersom du helt saknar det perspektivet även om du försöker ge sken av att också förstå den sidan.

Ja.

Hon bestämde semesterveckor tio år irad. Tillslut krävde vi att vi gjorde ett avtal där vi kan bestämma vartannat år. Vi "markerade" att vi ville ha ett rättvist avtal. Vilket vi sedan hade.

Det är inte samma sak som "maktkamp" ;)
  • Brumma
    Stårschan skrev 2017-07-20 11:24:39 följande:

Absolut måste man vara beredd att kompromissa, och det gäller ju både barn och vuxna. Men jag vänder mig lite mot det här med att "tid med pappan försvinner". Det är väl inte hugget i sten att så stora barn måste vara med sina föräldrar X antal dagar varje år/sommar. Sånt måste man ju som frånskild förälder börja släppa på om barnet visar sig ha andra funderingar. Livet är tillräckligt krångligt ändå.

I det här fallet hoppas jag att det går att lösa med att fjortonåringen får åka hem efter en vecka. Det borde väl inte vara någon omöjlighet.

Om jag förstår det rätt var det ngt pappan tyckte var ok. Men inte dottern. Det måste vara 1.5 vecka :)

Men det verkar som om mamman inte bör dit henne förrän efter 1.5 vecka.

Hoppas att alla får en härlig semester o att det ordnar sig till det bästa :)
  • Brumma
    Anonym (Nja) skrev 2017-07-20 11:17:45 följande:

Fast du har ju skrivit om andra saker också, att hon pratat illa om er med mera. Men kalla det var du vill, det är uppenbart att ni inte längre har en god relation och det färgar dina inlägg väldigt mycket även om jag inte är säker på att du själv ser det.

Ja det gjorde hon. Men det innebär inte att jag har en "maktkamp " med henne. De konflikter vi haft är inte det enda som definierar den relation vi haft under bonus uppväxt.

Numera har vi ingen relation, vi har ingen kontakt - dottern är tillräckligt stor för att vi själva sköter kontakten och ingen kamp behövs.

Jag är absolut arg över vissa saker hon gjort, samtidigt är jag otroligt tacksam över att vi under många år (bonusdotters alla småbarnsår upp till tonåren) haft en väldigt bra relation. Hon har alltid låtit mig ha en plats i sin dotters liv, hon har bjudit in mig på aktiviteter, utvecklingssamtal osv. Aldrig blivit arg om dottern valt att prata med mig om en del saker istället för henne. Hon hae alltid varit välkommen hem till oss, vi har haft måmga aktiviteter tillsammans både hos henne och jos oss. Som sagt - detta är jag oerhört tacksam över :)

Jag har aldrig känt ett behov av att ha ngn maktkamp med mamman. Hon är bonusens mamma, jag är det inte. Jag har en nära relation med bonus men är en extra person som inte på något vis behöver konkurrera med hennes mamma. Vi har olika roller. När det fanns saker som ledde till onödiga konflikter löste vi det genom att skaffa avtal o överenskommelser. Och när mamman sedan gjorde en sak som gick över gränsen behövde vi inte längre ha ngn kontakt.

Jag antar du också haft människor du ansett gjort fel i vissa avseenden utan att för den skull behöva ha ngn maktkamp eller hålla ngn konflikt vid liv helt i onödan? Eller tar du och startar konflikter och kamper i alla relationer där det varit ngn konflikt tidigare? Jag gör det inte. Det är inte värt energin för ngn av de inblandade. Och jag är alldeles för gammal för att låta konflikter ta över min tid :)
  • Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2017-07-20 15:48:23 följande:

Holy shit.

Ja jag hade inte tvekat en minut att ringa polisen.

Vad är det du inte förstår?

En 14åring kommer inte bli tvingad till umgänge.

Ska jag skriva det igen eller?

En 14åring kommer inte bli tvingad till umgänge.

Du låter som en förälder som skulle kunna göra något så sjukt som att hämta ett barn som inte vill umgås eller?

Om min bonus hade fått bestämma hade hon inte åkt hem till mamma när hon varit hos oss. Och hon hade inte åkt hem till oss när hon var hos mamma

Så ja, vi hämtar henne och när hon skall till mamma pratar vi om hur roligt hon ska ha där, sedan hämtar mamma - trots att bonus inte vill -hemska mamma... o vi kommer överens om att ringa - vilket vi gör. Hon har det jättebra på båda ställen men ser inte konsekvensen av "vill inte" när anledningen är att hon har kul där hon är just nu.
  • Brumma
    Anonym (Förälder) skrev 2017-07-20 16:08:47 följande:

Jag får ju ändå anta att hon följer med frivilligt?

Inte kicking and screaming?

Jadå.

Och som jag skriver innan anser jag INTE att pappan skall släpa ut henne. Men inget hindrar att han åker dit och kollar.
  • Brumma
    Anonym (Villrådig) skrev 2017-07-21 15:08:35 följande:

Dottern kommer inte vara här när han hämtar övriga syskon.

Jag litar inte på att han lämnar henne efter 1 vecka med honom så därför kommer hon senare.

Hon är en tystlåten lugn tjej som inte skulle våga säja till honom.

Hon vågar inte säga nåt om resan till honom.

Jag kräver inte av honom att komma hämta henne efterhalva tiden, däremot så erbjuder jag honom att jag kommer med henne dit eftersom hon vill vara med honom

Och sina syskon på semesterstället den sista veckan.

Jag tvingar inte honom att hämta henne .

Du skriver ju att pappan får mäta upp då det blir dyrt och krångligt för dig? Har du ändrat dig där alltså? Du kör hela vägen?
  • Brumma
    Anonym (Villrådig) skrev 2017-07-21 21:34:25 följande:

Sista turen får han komma å hämta henne . Det är inget

I jämförelse med vägen vi tar oss dit.

Det är han som hittat på resmålet så han får ta en del av

Sträckan såklart.

Fast det är du som går över hans huvud och ändrar planerna. Han kör redan sträckan - dit och tillbaka.

Du skrev tidigare att han kör över och att han inte samarbetar.

Vad kallar du det du gör?
  • Brumma
    Anonym (Villrådig) skrev 2017-07-21 23:09:15 följande:

Ni som vill tvinga era barn varsågoda.

Jag vill inte göra så mot mina barn.

Nu reagerade ju iallafall inte jag mot att du väljer att köra dottern senare (i senaste inlägget) utan att du gör det mot pappans vilja OCH DESSUTOM tvingar honom att möta upp er.

Om DU kör över honom får du själv se till att dottern kommer dit. Oerhört dåligt att köra över honom OCH tvinga honom att avbryta semestern o åka o hämta.

Skall han ta med syskonen då oxå? Skall de avbryta sin semester för att du beslutar för alla att "såhär är det"? Om det är "dyrt och krångligt" för dig att köra hela vägen är det ju ngt som kommer påverka alla som måste avbryta o åka o hämta...?
Svar på tråden 14åring vill ej resa med