• Påven Johanna II

14åring vill ej resa med

Hade aldrig tvingat en 14-åring till något sådant. Hade jag inte gjort i kärnfamilj heller, sådant går alltid att lösa - också om det är en utlandsresa.

• Påven Johanna II
    nämenojvahemskt skrev 2017-07-19 21:20:54 följande:

Du tycker alltså att barnen ska diktera allt i hemmet? ja en del kör ju på den uppfostran 

Gäller trådens fråga allt i hemmet?
  • Påven Johanna II
    Stårschan skrev 2017-07-20 10:15:03 följande:

Som del i en kärnfamilj reagerar jag starkt på detta dumma påstående. Självklart diskuterar man som familj vad man vill göra på semestern/sommarlovet, och försöker komma fram till något som gör att alla kan känna sig någorlunda nöjda med upplägget. Särskilt när man har med tonåringar att göra! Visst tvingas alla göra något de inte har lust med ibland - maken får följa med på loppis, jag tvingas med till stranden, barnen tvingas med på något museum eller hem till någon tråkig släkting på besök, men aldrig att man skulle tvinga någon att göra något de inte vill i TRE VECKOR när det finns alternativ!!! Vem blir lycklig av det? Vill inte tonåringarna följa med till stugan? Fine, då passar vi på att vara där lite längre medan de åker till far-morföräldrar eller är på något läger eller liknande.

Ditt exempel med att avbryta semestern är ju som att jämföra äpplen och päron. Här talar ju tonåringen tydligt om att hon inte VILL följa med, utan hellre är hos mamma, just för att slippa förstöra semestern för alla. Låt henne stanna hemma, och låt pappan ha en fin semester med de andra barnen som vill åka (eller åtminstone är för små för att kunna påverka). Och nog kan en fjortonåring vara hemma själv ett par dagar om hon är lagd åt det hållet.

Att vara en bra förälder handlar inte om att styra med järnhand, utan om att vara lyhörd och behandla sina barn som medmänniskor - inte som en del av packningen.

Bra rutet. Jag håller med om allt.
  • Påven Johanna II
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-07-20 19:42:33 följande:
    Du kanske ska ta reda på lagen först innan du kommer hit och snackar skit.

HON ÄR ETT BARN
    Du skriver som en person som hoppat på ett erbjudande om lobotomi på Let´s deal skulle göra.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Villrådig) skrev 2017-07-21 10:21:39 följande:

Vi har egentligen inte nåt växlingsschema för henne längre .

Det har vi för de yngre syskonen.

Hon brukar vara Max fre-sön hos sin pappa.

Jag har försökt prata med henne om de hår tre veckorna hon vill typ max 1.

Har nu bestämt att jag lämnar henne efter halva tiden så får pappan möta upp då det är krångligt och dyrt för mig att komma hela vägen dit.

Hon är ok med denna deal .

Har försökt säga detta till pappan som inte alls tar in något som sägs.

Jag hoppas att det inte utbryter tumult då de ska iväg på söndag och han inser att hon faktiskt kommer komma senare till honom.

Är det inte bättre att göra tvärtom? Att hon åker med från början och känner in hur länge hon tycker att det är rimligt och roligt att stanna? Eller har hon något planerat som hon inte vill åka ifrån?

Det verkar märkligt att du ämnar kräva av pappan - som är emot att flickan som ska få välja hur länge hon vill vara med på semestern - att han ska betala för att möta upp dig. Det förstår jag inte alls faktiskt, ändringar man inte är överens om menar jag att man får stå för själv. 

Rent generellt anser jag däremot att det är helt rätt att inte på något sätt försöka tvinga henne att stanna de tre veckorna det gäller.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Tre) skrev 2017-07-21 10:42:06 följande:
    Att göra tvärtom vore inte schysst mot dottern. Då ska hon först oroa sig i 1 vecka för att pappan inte ska släppa iväg henne, och sedan ska hon "överge" sin pappa (väldigt tufft i vilken ålder som helst).

Om hon istället är hemma de första två veckorna så kan hon koppla av, och sedan anländer hon till pappan (betydligt lättare att komma sent än att lämna tidigt).
    Ja, du har kanske rätt i det. Man får tänka många extra varv när det handlar om totalt dysfunktionella relationer.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Villrådig) skrev 2017-07-21 21:34:25 följande:

Sista turen får han komma å hämta henne . Det är inget

I jämförelse med vägen vi tar oss dit.

Det är han som hittat på resmålet så han får ta en del av

Sträckan såklart.

Så tycker inte jag att man bör bete sig. Det är väldigt konstigt av dig.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Villrådig) skrev 2017-07-21 23:09:15 följande:

Ni som vill tvinga era barn varsågoda.

Jag vill inte göra så mot mina barn.

Jag skulle aldrig tvinga mina ungar eller några ungar alls till något sådant men jag skulle inte heller låta någon annan betala eller ha besvär för att jag stöttade mina ungdomar i deras beslut och vilja.

Det är något helt annat det.
Svar på tråden 14åring vill ej resa med