14åring vill ej resa med
Svår avvägning men.. Helt krasst så är det väl kanske inte sådant 14åringar normalt bestämmer över. I en kärnfamilj tex (eller en där barnet bör heltid iallafall) hade de vuxna beslutat och en motsträvig tonåring fått följa med oavsett. En fjortonåring lämnar man kanske inte hemma och jag tycker inte heller det är ngt en fjortonåring bör bestämma.
Hade du själv avbrutit en planerad semester (med konsekvensen att alla syskon fått sin semester förstörd) för att en av medlemmarna ville åka hem? För att det är tråkigt? (Eller har hon en annan anledning?)
Om det är på pappans veckor och ni inte har en bra relation är det inte så mkt att göra. Har ni en relation där det går att samtala så lägg fram förslaget att dottern åker hem till dig tidigare men att hon sedan kommer till pappan igen, fast på dina veckor.
Vad jag inte håller med om är att det inte är mycket att göra om inte mamman och pappan har en bra relation. Snarare tvärtom. Om anledningen till att 14-åringen inte vill följa med på något sätt har med pappans beteende att göra och 14-åringen känner sig utlämnad tycker jag det är viktigt att lyssna på vad hon känner. Eller om mamman är 14-åringens främsta trygghet, då kan också tre veckor vara ganska länge. Varför blev det så här från början? Är du och pappan överens om semesterveckorna och fördelningen?