Blöjfri/potträning - hur?
Mitt bästa råd är att ni håller ut! Låt det ta tid, men ge inte upp trots tvätthögarna och känslan av att det inte går! Fortsätt bara med att påminna och att förstärka att när det kommer kiss går man på pottan eller toa samt att själva säga om er själva: "Nu är jag kissnödig så nu går jag på toa och kissar". Ta gärna med honom så han ser när ni kissar. Jag skulle nog också köpa en pall till toan så han kan själv klättra upp där om han vill, även om han inte visat intresse för toan, för det är ju där ni, hans förebilder, går - inte på en potta. Jag skulle också göra det som en lek med att nallar eller andra leksaker blir kissnödiga och går på pottan/toa när ni leker tillsammans. Och när ni har gäster (inom familj och nära vänkrets) skulle jag också involvera dem, tex genom att fråga (när de varit på toa): "Gick du på toa nu för du var kissnödig?" (men bara om de är införstådda med varför du gör det och att de har humor/kan bjuda på det förstås). Jag skulle nog också be far- eller morföräldrar återkommande berätta för honom om när du och din partner var små och lärde er att gå på toa.
Sedan är ju rutiner bra, så jag skulle också köra några rutintider för potta: morgon, innan och/eller efter måltider samt innan läggning. Jag skulle ta vid handen och säga: "Nu går vi på toa. Det gör vi alltid när vi stiger upp på morgonen.". Sen kommer han protestera och förmodligen också springa iväg, det är bara att räkna med,men då har du ändå infört en struktur för när det är brukligt att gå på toa. Jag skulle nog vara extra tydlig med att poängtera att: "Jag vill att du går på toa på morgonen (eller annan tidpunkt) så att kisset kommer i toaletten. Jag går alltid på toa på morgonen och kissar så att mitt kiss inte hamnar i byxorna eller på golvet." Men sagt som ett konstaterande och inte som ett fördömande då.
Jag skulle också köra med belöningar, typ klistermärken och att prata om att han får något (litet) han tycker om när han samlat ihop 3 stycken. När han börjar bli bättre på att gå på pottan/hålla sig torr, så pass mycket att ni känner att han egentligen nog kan, skulle jag höja ribban till att säga att han får något han verkligen vill ha som belöning när han blivit torr (fast bättre formulerat så att det blir ett strävansmål).
Angående traumatisering av pottning så sker ju inte det av att ni lär honom att gå på pottan utan enbart om han förnedras aktivt i att han kissar på sig, etc, eller skräms upp med potta/toa och det gör ju ni inte. Däremot tar det tid att lära sig saker ibland och att det kan ju kännas läskigt att göra nya saker...
Lycka till!